GOVERNMENT INNOVATION POLICE AND THE XR SECTOR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2023v14i1p46-70

Keywords:

innovation, public police, XR Reality

Abstract

The creative industries are recognized as drivers of change and innovation throughout the economic chain, and this fact requires investments in public policies aimed at innovation in a new economy based on knowledge and Industry 4.0. Among the 138 companies that take part at the XR Ecosystem Mapping survey in Brazil, 71.96% of the companies already work in the production of XR content, and 17.76% are willing to work in the future. This article seeks to contrast the reflexes of the current innovation policy in Brazil against the demands raised in the Mapping, by companies that operate in the Extended Realities sector.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ines Maria Silva Maciel, UFSCar e UFRJ

Inês Maciel é Doutora em Engenharia pela COPPE/UFRJ e professora do Mestrado Profissional - PPGMC/ECO-UFRJ no segmento de narrativas imersivas e Cinematic VR. Desde 2019, desenvolve pesquisa de Pós-Doutorado denominada “Mapeamento do Ecossistema XR no Brasil,  junto à UFSCar, associado ao grupo de pesquisa CENA, sob a supervisão da Profa. Alessandra Meleiro. A pesquisadora também é produtora de filmes em Cinematic VR, sendo também responsável pela condução dos Workshops em Cinematic VR, no Festival de Gramado 2019, e em 2021 conduziu workshops sobre Produção de Narrativas Imersivas em VR para empresa ARAMCO (Arábia Saudita), em parceria com a empresa YDREAMS GLOBAL.

References

AVELLAR, Ana Paula Macedo de; BOTELHO, Marisa dos Reis Azevedo. Efeitos das políticas de inovação nos gastos com atividades inovativas das pequenas empresas brasileiras. Estudos Econômicos (São Paulo), v. 46, p. 609-642, 2016.

AVELLAR, Ana Paula. Impacto das políticas de fomento à inovação no Brasil sobre o gasto em atividades inovativas e em atividades de P&D das empresas. Estudos Econômicos (São Paulo), v. 39, n. 3, p. 629-649, 2009.

BENDASSOLLI, Pedro Fernando. Estudo exploratório sobre indústrias criativas no Brasil e no Estado de São Paulo. 2010.

BEZERRA, Willian Ramires Pires; FERNANDES, Nelson da Cruz Monteiro. Análise dos índices de inovação e os resultados recentes da balança comercial brasileira. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, v. 15, n. 2, p. 181-209, 2021.

BOTELHO, Marisa dos Reis Azevedo; DE AVELLAR, Ana Paula Macedo. Declínio da Política de Inovação no Brasil: uma análise a partir dos dados da PINTEC. V Encontro Nacional de Economia Industrial e Inovação. Belo Horizonte: UFMG, 2021.

CARVALHO, Rogerio; CARVALHO, Ronaldo; ZAGNI, Rodrigo Medina. EM GUERRA E SEM ARMAS: a pandemia mundial e o desmonte das ciências no Brasil. Confluências| Revista Interdisciplinar de Sociologia e Direito, v. 22, n. 2, p. 107-130, 2020.

DA MOTTA, Eduardo et al. Sistema nacional de inovação no Brasil: uma análise introdutória a partir de dados disponívels sobre a ciência e tecnologia. Brazilian journal of political economy, v. 16, n. 3, p. 56-72, 1996.

DA MOTTA, Eduardo et al. A distribuição espacial da produção científica e tecnológica brasileira: uma descrição de estatísticas de produção local de patentes e artigos científicos. Revista Brasileira de Inovação, v. 1, n. 2, p. 225-251, 2002.
DA SILVA COSTA, Simone. Pandemia e desemprego no Brasil: consequências e medidas de enfrentamento. Revista de Administração Pública, v. 54, n. 4, 2020.


DE CASTRO CARRIJO, Michelle; BOTELHO, Marisa dos Reis Azevedo. Cooperação e inovação: uma análise dos resultados do Programa de Apoio à Pesquisa em Empresas (Pappe). Revista Brasileira de Inovação, v. 12, n. 2, p. 417-448, 2013.

DE SOUSA, Marcelo Ferreira; DA SILVA MELLO, Adilson; COLVARA, Lauren Ferreira. CIDADES CRIATIVAS DA UNESCO NO BRASIL: uma pesquisa exploratória sobre o comportamento do poder público na implementação de estratégias e estratégias voltadas à economia da cultura durante a pandemia provocada pela COVID-19. Revista Ciências Humanas, v. 13, n. 2, 2020.

GOUVEA, Mariana et al. Cenário da Indústria 4.0 no Brasil-Desafios e Oportunidades. In: Anais do Congresso Nacional Universidade, EAD e Software Livre. 2021.

HANSON, Dennis. INDÚSTRIAS CRIATIVAS. Sistemas & Gestão, v. 7, p. 222-238,

HARTLEY, John. The evolution of the creative industries–Creative clusters, creative citizens and social network markets. 2007.
_________, John. From creative industries to creative economy: flying like a well- thrown bird? [in Chinese]. In: Creative industries. Tsinghua : University Press, 2007. p. 5- 18.
_________, John. The evolution of the creative industries–Creative clusters, creative citizens and social network markets. 2007. Disponível em: http://eprints.qut.edu.au/ 12647/1/12647.pdf
________, John; MONTGOMERY, Lucy. Creative industries come to China (MATE).Chinese journal of Communication, v. 2, n. 1, p. 1-12, 2009.
_______, John. Communication, cultural and media studies: The key concepts.
Routledge, 2019.
HECKSHER, M. Cinco meses de Perdas de Empregos e Simulação de um incentive a Contratações. Nota Técnica no, 87, Brasília: DISOC-IPEA, 2020.

JUNIOR, Reynaldo Rubem Ferreira; SANTA RITA, Luciana Peixoto. Impactos da Covid-19 na Economia: limites, desafios e políticas. Revista Teste, v. 1, n. 7, p. 35- 47, 2020.

LIMA, Faíque Ribeiro; GOMES, Rogério. Conceitos e tecnologias da Indústria 4.0: uma análise bibliométrica. Revista Brasileira de Inovação, v. 19, 2021.

MAZZUCATO, Mariana; KATTEL, Rainer; RYAN-COLLINS, Josh. Challenge-driven innovation policy: towards a new policy toolkit. Journal of Industry, Competition and Trade, v. 20, n. 2, p. 421-437, 2020.
MAZZUCATO, Mariana; KATTEL, Rainer. COVID-19 and public-sector capacity. Oxford Review of Economic Policy, v. 36, n. Supplement_1, p. S256-S269, 2020.
MATTEI, LAURO. A crise econômica decorrente do COVID-19 e as ações da equipe econômica do governo atual. Texto para Discussão–Núcleo de Estudos de Economia Catarinense,(35), p. 1-31, 2020.
MILGRAM, Paul; KISHINO, Fumio. A taxonomy of mixed reality visual displays. IEICE TRANSACTIONS on Information and Systems, v. 77, n. 12, p. 1321- 1329, 1994.
POTTS, Jason. Evolutionary economics:an introduction to the foundation of liberal economic philosophy, 2004. Disponível em: http://ideas.repec.org/p/qld/uq2004/324.html. Acesso em: 25 maio 2020.
, Jason et al. Social network markets: a new definition of the creative industries. Journal of cultural economics, v. 32, n. 3, p. 167-185, 2007.
, Jason. Introduction: creative industries & innovation policy. 2009.
, Jason; CUNNINGHAM, Stuart. Four models of the creative industries. Revue d'économie politique, v. 120, n. 1, p. 163-180, 2010.

OECD, KOR. OECD Science, Technology and Innovation Outlook 2016.

REIS, C. F. Economia Criativa: como estratégia de desenvolvimento: uma visão dos países em desenvolvimento/AnaCarla Fonseca Reia (org). São Paulo: Itaú Cultural, 2008.

SERAFIM, Milena; DIAS, Rafael; ETULAIN, Carlos Raul. Os cortes no orçamento da ciência brasileira: da Fronteira Sem Fim ao Fim da Linha?. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 26, p. 654-657, 2021.

SOLIDORO, A. The evolution of the creative industries as a model of innovation. In: Proceedings of the 10th Workshop di Organizzazione Aziendale, 29th–30th April, Cagliari, Italy. 2009.

TIGRE, Paulo Bastos et al. Mudanças institucionais e tecnologia: Impactos da liberalização sobre o Sistema Nacional de Inovações. En: Brasil: uma década em transição-Rio de Janeiro: Campus/CEPAL, 1999-p. 183-222, 1999.

Sites Consultados:
https://www.portaldaindustria.com.br/publicacoes/
https://www.grandviewresearch.com/press-release/global-virtual-reality-in-gaming-market
https://www.grandviewresearch.com/press-release/global-virtual-reality-vr-market

Published

2023-05-27

How to Cite

MACIEL, I. M. S. GOVERNMENT INNOVATION POLICE AND THE XR SECTOR. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 46–70, 2023. DOI: 10.53450/2179-1465.RG.2023v14i1p46-70. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/708. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos