MULTI-PLATFORM ELECTORAL CAMPAIGNS IN TIMES OF MEDIA CONVERGENCE
DOI:
https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2023v14i1p121-148Keywords:
convergence, electoral campaigns, HGPE, TV, social mediaAbstract
In the age of media convergence, electors are reached through multiple platforms and popular culture has influenced how campaigns convince voters. In this study, we analyze institutional changes in electoral campaigns taking into account innovations in the communication system as well as in cultural standards. This is a content analysis that observed São Paulo State’s gubernatorial campaigns on tv as well as on their Facebook oficial pages during the 2018 electoral race.
Downloads
References
CERVI, Emerson; MASSUCHINI, Michele. HGPE e Formação da opinião pública no Brasil: Análise das estratégias dos principais candidatos à presidência da república em 2010. Trabalho apresentado no IV Congresso Latino Americano de Opinião Pública da WAPOR. Belo Horizonte, 4 a 6 de maio de 2011.
FIGUEIREDO, Marcus; ALDÉ, Alessandra; DIAS, Heloisa; JORGE, Vladimyr L. Estratégia de Persuasão em Eleições Majoritárias: Uma proposta metodológica para o estudo da propaganda eleitoral. Rio de Janeiro: Série 100 estudos, IUPERJ, 1998.
IASULAITIS, Sylvia. Web 2.0, interatividade e marketing político na internet: enquadramentos teóricos. In: DALBOSCO, Vagner (org.). Elementos de comunicação e marketing político. Chapecó, SC: Argos, 2016.
IASULAITIS, Sylvia; SILVA, Elielson Carneiro; SELEGHIM, Ariane; VIEIRA, Aiane. HGPE em tela: uma análise da propaganda televisiva durante o pleito eleitoral no estado de São Paulo em 2018. In: GRUPO DE PESQUISA COMUNICAÇÃO ELEITORAL (org.). Eleições estaduais nas capitais brasileiras em 2018. Ebook. Universidade Federal do Paraná, 2019.
JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2009.
LEAL, Paulo Roberto Figueira; VIEIRA, Mário Braga M. H. O fenômeno da personalização da política: Evidências comunicacionais das campanhas de Dilma e Serra em 2010. Teoria e Cultura, Juiz de Fora, v. 4, n. 1 e 2, p. 41-50, jan./dez. 2009.
MANIN, Bernard. As metamorfoses do governo representativo. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 29, ano 10, p. 5-34, out. 1995.
MANCINI, Paolo; SWANSON, David L. Politics, Media and Modern Democracy: an International Study of Innovations in Electoral Campaigning and their Consequences. Westport, London: Praeger, 1996.
MASSAROLO, João; MESQUITA, Dario; PADOVANI, Gustavo. Live transmídia: as novas formas de produção de conteúdo e engajamento em multiplataformas. In: LADEIRA, João Martins (org.). Televisão e cinema: o audiovisual contemporâneo em múltiplas vertentes. Rio de Janeiro: Folio Digital: Letra e imagem, 2018.
NORRIS, Pippa. Democratic Deficit: Critical Citizens Revisited. Cambridge: Cambridge University Press, 2011.
PANKE, Luciana; IASULAITIS, Sylvia. Mulheres no poder: aspectos sobre o discurso feminino nas campanhas eleitorais. Campinas: Opinião Pública, vol. 22, nº 2, agosto, 2016.
SCHUMPETER, J. A. Capitalismo, socialismo, democracia. Rio de Janeiro: Ed. Fundo de Cultura, 1961.
STEIBEL, Fabro. Campanha negativa: construindo o objeto de estudo. Revista Contemporânea, n.5, 2005.
WILCOX, Dennis L.; CAMERON, Glen T. Public Relations: Strategies and Tactics. Glenview: Pearson Education, Inc., 2012, 10º Edição.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sylvia Iasulaitis, Aiane Oliveira Vieira, Ariane Duarte Seleghim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.