PATHS TO EDUCATIONAL ACCESSIBILITY
AUDIO DESCRIBING THE IMAGES OF THE IARA APPLICATION
DOI:
https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2021v12i3p100-123Keywords:
Accessible Audiovisual Translation (AAVT), Audio Description, IaraAppAbstract
This article aims to present, considering the lack of research and guidelines about audio description (AD) for children, the audio description process of the IaraApp, an application for teaching Science to children aged eight to ten years old. During the project, different challenges were faced, regarding both static and dynamic images, such as defining the order of the elements in the description and the length of the scripts. At the end, it was concluded that strategies such as the standardization of descriptions, the careful choice of vocabulary, and the use of comparisons helped the production of the ADs.
Downloads
References
AUDIO DESCRIPTION COALITION. Standards for Audio Description and Code of Professional Conduct for Describers based on the training and experience of audio describers and trainers from across the United States. 3. ed. EUA: ADC, 2009.
CARNEIRO, B. C. dos S. Recriando o roteiro de audiodescrição para a pessoa com deficiência intelectual. 2020. Tese (Doutorado) – Instituto de Letras, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2020. No prelo.
CARNEIRO, B. C. dos S. Repensando o roteiro de audiodescrição para o público com deficiência intelectual. 2015. 283 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Instituto de Letras, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.
FELLOWES, J. Espectro autístico, legendas e áudio-descrição. Tradução de Tereza R. Gomes. Revista Brasileira de Tradução Visual, [s. l.], n. 13, 2012.
INDEPENDENT TELEVISION COMMISSION. ITC Guidance on Standards for Audio Description. Reino Unido: ITC, 2000.
LEÃO, B. A. Teatro acessível para crianças com deficiência visual: a audiodescrição de A Vaca Lelé. 2012. 125 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Centro de Humanidades, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2012.
NAVES, S. B.; MAUCH, C.; ALVES, S. F.; ARAÚJO, V. L. S. (org.). Guia Para Produções Audiovisuais Acessíveis. Brasília: Secretaria do Audiovisual do Ministério da Cultura, 2016.
NEVES, J. Multi-sensory approaches to (audio) describing the visual arts. MonTi – Monografias de Traducción e Interpratación, n. 4, p. 277-293, 2012.
RAI, S.; GREENING, J.; PETRÉ, L. A comparative study of audio description guidelines prevalent in different countries. Londres: Media and Culture Department; Royal National Institute of Blind People, 2010.
RIBEIRO, E. N.; LIMA, F. J. de. Contribuições da áudio-descrição para a aprendizagem de educandos surdos. Revista Brasileira de Tradução Visual, [s. l.], n. 10, 2012.
SANTOS, F. R. da S. A avaliação da audiodescrição de desenhos animados: uma pesquisa exploratória. 2011. 122 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Departamento de Letras, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Pau dos Ferros, 2011.
SILVA, M. C. C. C. da. Com os olhos do coração: estudo acerca da audiodescrição de desenhos animados para o público infantil. 2009. 214 f. Dissertação (Mestrado em Letras e Linguística) – Instituto de Letras, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.
SILVA, M. C. C. C. da. Para além do visível: princípios para uma audiodescrição menos visocêntrica. 2019. 238 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019.
SNYDER, J.; DÍAZ, J. C. Audio description: the visual made verbal. In: SNYDER, J.; DÍAZ, J. C. (ed.). The didactics of audiovisual translation. Amsterdã: John Benjamins Publishing Company, 2008. p. 191-198.
SNYDER, J. (ed.). Audio Description Guidelines and Best Practices. EUA: American Council of the Blind, 2010.
SOARES, E. A.; SILVA, M. C. C. C. da. Novos Horizontes em Tradução Audiovisual: audiodescrição de imagens estáticas no aplicativo IaraApp. 2021. No prelo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.