DIGITAL ETHOS
JAIR BOLSONARO’S FOLLOWERS ON TWITTER
DOI:
https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2022v13i1p166-187Keywords:
Ethos, Twitter, FollowersAbstract
This exploratory and qualitative research is inserted both in Language Studies and in Digital Communication. Its main goal is to unveil the ethos of the followers of the president, Jair Bolsonaro, on Twitter. The method was based on a discursive analysis of 94 Twitter bios (biographies) of the followers to map and characterize them. In the end, it was possible to observe the existence of two large groups: 1) supporters - followers who clearly express support for the president in their profiles and 2) inaccurate - followers who do not endorse, but still follow the president on Twitter.
Downloads
References
CLARK-PARSONS, R. “I See You, I Believe You, I Stand With You”: #MeToo and the performance of networked feminist visibility, Feminist Media Studies, 2019. DOI: 10.1080/14680777.2019.1628797
CRUZ, Elisama Reis da. Pandemia no Planalto: estratégias discursivas de Jair Bolsonaro sobre a Covid-19. 2020. 35 f. Monografia (Especialização) - Curso de Mídia, Informação e Cultura, Centro de Estudos Latino-Americanos Sobre Cultura e Comunicação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020.
EMPOLI, Giuliano da. Engenheiros do Caos. Tradução: Arnaldo Bloch. 1. ed. São Paulo: Editora Vestígio, 2019. E-book kindle.
FONTANELLA, Bruno José Barcellos et al. Amostragem em pesquisas qualitativas: proposta de procedimentos para constatar saturação teórica. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 2, n. 27, p. 389-394, out. 2010.
FRAGOSO, Suely; RECUERO, Raquel; AMARAL, Adriana. Métodos de pesquisa para internet. Porto Alegre: Editora Sulina, 2011.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.
MAINGUENEAU, Dominique. Doze conceitos em análise do discurso. São Paulo: Parábola, 2010.
MAINGUENEAU, Dominique. Novas Tendências em Análise do Discurso. Tradução: Freda Indursky. 3. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1997.
MAINGUENEAU, Dominique. Retorno crítico à noção de ethos. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 53, n. 3, p. 321-330, 30 dez. 2018.
PARISER, Eli. O filtro invisível: O que a internet está escondendo de você. Tradução: Diego Alfaro. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2012. E-book kindle.
RECUERO, Raquel. Redes Sociais na Internet. 1. ed. Porto Alegre: Editora Sulina, 2009.
RECUERO, Raquel; ZAGO, G. S.; SOARES, F. B. Mídia Social e Filtros-Bolha nas Conversações Políticas no Twitter. In: Anais da COMPÓS, 2017, v. 1. p. 1-27. São Paulo. Anais da XXVI COMPÓS: SÃO PAULO/SP, 2017.
SANTOS, Nina. Agendamento e Twitter: um estudo exploratório. In: RIBEIRO, J. C.;
FALCÃO, T.; SILVA, T. (org.). Mídias Sociais: saberes e representações. Salvador: EDUFBA, 2012. posição 2905-3154. E-book kindle.
SANTOS, Romer Mottinha; CIOCCARI, Deysi; MORAES, Thiago Perez Bernardes de. O clã Bolsonaro e o Twitter: comunicação política e influência na rede social. Mediapolis, Coimbra, n. 10, p. 65-82, jan. 2020.
SIBILIA, Paula. O show do eu: A intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
SILVEIRA, Sérgio Amadeu da. Democracia e os códigos invisíveis: como os algoritmos estão modulando comportamentos e escolhas políticas. 1. ed. São Paulo: Edições Sesc, 2019. E-book kindle.
SIMÕES, Israel Bueno; SILVA, SHIRLEI DA CONCEIÇÃO DOMINGOS. Marketing político na era digital: um estudo sobre o uso do twitter pelos candidatos à presidência no Brasil em 2018. Agenda Política, São Carlos, v. 3, n. 7, p. 114-137, dez. 2019.
THOMPSON, John. B. A nova visibilidade. MATRIZes, São Paulo, v. 1, n. 2, 2008. Disponível em: <http://www.matrizes.usp.br/index.php/matrizes/article/view/82/124> Acesso em 19/07/2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Danilo Reenlsober, Issaaf Karhawi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.