AUTHORSHIP AND STYLE IN THE HETERODOXY OF THE SCREENPLAY:

THE CASE OF BLACK MIRROR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2021v12i1p64-84

Keywords:

Black Mirror, The Entire Históry of You, Autoria e estilo, Estudos de roteiro

Abstract

This paper aims to understand the use of heterodoxy screenwriting in the construction of the narrative dispositive of the episode ‘The Entire History of You’ from the series Black Mirror. From the perspective of Picado e Souza (1998), we’ve analysed how the dimension of dramaturgy bilds its own field inside the studies of authorship and style. We’ve observed that the heterodoxy screenwriting can propose: 1) stylistic solutions to the subjetification of the characters in scene; 2) that the authorship of the Showrunner mingles in the development of the screenplay in colaborative processes, impacting in the sensible elements of the audiovisual language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcel Vieira Barreto Silva, Universidade Federal da Paraíba

Doutor em Comunicação pela UFF. Professor Adjunto do Departamento de Comunicação e do Programa de Pós-graduação em Comunicação da UFPB.

Rodrigo Lins Aragão Quirino, Universidade Federal da Paraíba

Mestre em Comunicação pela UFPB. Professor do Centro Estadual de Arte (CEARTE).

References

THE ENTIRE HISTORY OF YOU. BLACK MIRROR. Showrunner: Charlie Brooker. Roteiro: Jesse Armstrong. Direção: Brian Welsh. Temporada 01, episódio 03. Inglaterra. Netflix, 2011, 44 minutos. Digital FullHD. Color.
AGAMBEN, Giorgio. O que é um dispositivo?. Outra travessia, Florianópolis, n. 5, p. 9-16, jan. 2005. ISSN 2176-8552.
BAKER, Dallas J. The screenplay as text: academy scriptwriting as creative research. New Writing, 13, 1, p. 71-84, 2016.
BATTY, Graig; KERRIGAN, Susan. Re-conceptualising screenwriting for the academy: the social, cultural and creative practice of developing a screenplay. New Writing, 13, 1, p. 130-144, 2016.
BUTLER, Jeremy. Television Style. Nova York: Routledge, 2010.
DAVIES, Rosamund. The screenplay as boundary object. Journal of Screenwriting. 10, 2, 9, p. 149-164, 2019.
ECO, Umberto. Lector in Fábula. Barcelona: Editorial Lumen, S.A., 1993
FRYE, Northrop. Anatomia da crítica. São Paulo: Cultrix, 1973.
GWENLLIAN-JONES, Sara, PEARSON, Roberta. Cult Television. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2004.
LAVERY, David. The Essential Cult TV Reader. Kentucky: The University of Kentucky Press, 2010.
LUKÁCS, György. Arte e sociedade: escritos estéticos 1932-1967. Organização e tradução de Carlos Nelson Coutinho e José Paulo Netto. 2 ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2011.
MACDONALD, Ian W. Screenwriting poetics and the screen ideia. Londres: Palgrave Macmillan, 2013.
MARAS, S. Screenwriting: History, Theory and Practice. Brighton: Wallflower, Press, 2009.
McCABLE, Janet. AKASS, Kim. Quality TV: contemporary American television and beyond. London, UK: I. B. Tauris, 2007.
MCLUHAN, M; FIORI, Q. Os meios são as massagens. São Paulo: Record, 1969
MITTELL, Jason. Complexidade Narrativa na Televisão Americana Contemporânea. Matrizes, v. 5, n. 2, p. 29-52, 2012. Disponível em: . Acesso em: 30 mar. 2020
JACOBS, Jason; PEACOCK, Steven. Television Aesthetics and Style. Nova York: Bloomsbury, 2013.
PICADO, Benjamin; SOUZA, Maria C. J. Dimensões da autoria e do estilo na ficção seriada televisiva. Matrizes, v. 12, n. 2, p.53-77,2018. Disponível em: . Acesso em: 30 mar. 2020.
PRICE, Steve: A history of the screenplay. Palgrave Macmillan, London, 2013
ROCHA, Simone Maria. O estilo televisivo e sua pertinência para a TV como prática cultural. Famecos, v. 21, n. 3, p. 1082-1099, 2014. Disponível em: < https://bit. ly/2UtlLeX>. Acesso em: 20 mar. 2020.
SIBILIA, Paula. O Homem Pós-orgânico. Rio de Janeiro, Relume-Dumará, 2002.
SILVA, Marcel Vieira Barreto. Cultura das séries: forma, contexto e consumo de ficção seriada na contemporaneidade. Galáxia, v. 14, n. 27, 2014, p. 241-252.
________________________. Dramaturgia seriada contemporânea: aspectos da escrita para a tevê. Lumina, v. 08, n. 01, 2014, p. 01-14.
________________________. O roteiro seriado: a estilística intermidiática no piloto de Mad Men. Televisão: entre a Metodologia Analítica e o Contexto Cultural. São Paulo: Editora a lápis, 2016.
SILVA, M. V. B.; ARAGÃO QUIRINO, R. A estilística do roteiro das séries contemporâneas: análise do episódio Chicanery, de Better Call Saul. Lumina, v. 14, n. 1, p. 139-155, 30 abr. 2020.

Published

2021-07-01

How to Cite

VIEIRA BARRETO SILVA, M.; LINS ARAGÃO QUIRINO, R. AUTHORSHIP AND STYLE IN THE HETERODOXY OF THE SCREENPLAY:: THE CASE OF BLACK MIRROR. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 64–84, 2021. DOI: 10.53450/2179-1465.RG.2021v12i1p64-84. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/622. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Desafios, tendências e pesquisas. Roteiros Audiovisuais