THE POLO AUDIOVISUAL DA ZONA DA MATA EXPERIENCE
AN ARCHAEOLOGICAL REPORT
DOI:
https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2021v12i2p368-393Keywords:
Zona da mata audiovisual pole, audiovisual clusters, solution jornalism, ArcheologyAbstract
The article describes the emergency and sustentability conditions of the Zona da Mata Audiovisual Pole as model for descentralizing audiovisual narratives and for regonizing the cinema production chain, involving different actors and processes. Based on solutions journalism and a Michel Foucault archeology, we conducted a field survey in the city to sorver the history of the polo’s constitution as an audiovisual cluster promotion the encounter beteween a synchronous and diachronic network. The case study aims to indicate some work processes that can be adapted to other historical territorial reality.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Signatura Rerum- Sobre o Método. Tradução de Andrea Santurbano, Patrícia Peterle. 1 ed. São Paulo: Boitempo, 2019.
CORRÊA, Roberto Lobato. Trajetórias Geográficas. 2ª edição, Rio de Janeiro: Bertrand, 2001.
CRISTOFOLETTI, Rogério. A crise do jornalismo tem solução? Barueri: São Paulo, Estação das Letras e Cores, 2019
CUNNINGHAM, S. Trojan horse or Rorschah blot? Creative industries discuorse around the world. International Journal of cultural policy. V.15, n.4, p-375-386, 2009.
FLORIDA, Richard. A ascensão da classe criativa: e seu papel na transformação do trabalho, do lazer, da comunidade e do cotidiano. Tradução de Ana Luiza Lopes. Porto Alegre: L&PM,2011.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do Saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro, Forense Universitária, 2004.
FOUCAULT, Michel. O Corpo Utópico; as heterotopias. São Paulo: n 1 Edições, 2013.
FURTADO, Celso. Ensaios sobre Cultura e o Ministério da Cultura. Rio de Janeiro: Contraponto, 2102.
GARNHAM, N. From cultural to creative industries: an analysis of the implications of the “creative approach” to arts and media policy making in the United Kingdom. International Journal of Cultural Policy, v.11, n.1, pp-15,29, 2005.
HAN, Byung- Chul. Sociedade da Transparência. Petrópolis: Vozes, 2017.
JENKINS, Henry; GREEN, Joshua; FORD. Cultura da conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável São Paulo: Editora ALEPH, 2014.
LATOUR, Bruno. Redes que a razão desconhece: Laboratórios, Bibliotecas, Coleções in Tramas na Rede - Novas dimensões filosóficas, estéticas e políticas da comunicação. Org.André Parente. Editora Sulina: Porto Alegre, 2013.
KOOLAAS, Rem (1988). Pós-escrito: introdução à nova pesquisa sobre “a cidade contemporânea”. In; NESBITT, Kate. Uma nova agenda para a arquitetura: antologia teórica (1965-1995). Tradução Vera Pereira. São Paulo, Cosac Naify, 2013.p.356-357.
KOEN, P. A.; Bertels, H. M. J.; Kleinschmidt, E. (2014). Research Technology Management. Managing the front end of innovation-part I: Results from a three-year study (v. 57, pp. 34–43).
MASSAROLO, João e MESQUITA, Dario. Arranjo Produtivo Local (APL Audiovisual): Redes de criação e experimentação transmidia in Desafios da Transmídia: Processos e Poéticas. Massarolo, Santaella; Nesteriuk (org). São Paulo: Estação das Letras, 2018.
MUNOZ, Francesc. Urbanizacíon: paisajes comunes, lugares globales. Barcelona: Gustavo Gili, 2004.
PÁL Pelbart, P. A Vertigem por um fio- Políticas da Subjetividade Contemporânea. São Paulo: Editora Iluminuras, 2000.
PIVA, César. O Audiovisual e territórios criativos para um novo eixo de desenvolvimento sustentável em Minas Gerais. In: Economia Criativa: Inovação e Desenvolvimento. Belo Horizonte, Editora UEMG, 2017.
ROCHA, Glauber. Revisão Crítica do Cinema Brasileiro. São Paulo: Cosac & Naif, 2003.
SANDANO, Carlos. Para além do código digital, o lugar do jornalismo num mundo interconectado. São Carlos: Edufscar,2015.
SANTAELLA, Lúcia. Temas e Dilemas do pós-digital. A voz da política. São Paulo: Paulos,2016.
SANTOS, Milton. O território e o saber local: algumas categorias de análise In: Cadernos IPPUR/UFRJ ano 1, n.1 (jan-abril.1986). Rio de Janeiro: UFRJ/IPPUR,1986
SANTOS, Milton. Sociedade e Espaço: A Formação Social como Teoria e Método, In: SANTOS, Milton. Espaço e Sociedade. Petrópolis/RJ, Vozes, 1979, 152 p.
SCHWARZAMAN, Sheila. Humberto Mauro e as representações do Cinema Brasileiro. In: Coleção Cinema Brasileiro, Humberto Mauro, volume 1.Gillone, Daniela (org). São Paulo: Três Artes, 2015.
TOLEDO, Andrea Vicente Abreu. Aprendizados Intergeracionais em Cinema: de Humberto Mauro ao Polo Audiovisula da Zona da Mata Mineira. Tese de Doutorado. Pontíficia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Departamento de Educação, 2020.
SOLUTIONS JOURNALISM NETWORK in https://www.solutionsjournalism.org/, acessado em 23/06/2020.
VEYNE, Paul. Foucault seu pensamento, sua pessoa. Civilização Brasileira, Rio de Janeiro, 2011.
WERNECK, Ronaldo. Kiryrí Rendáua Toriboca Ope. Humberto Mauro revisto por Ronaldo Werneck. São Paulo: artepaubrasil, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.