MASKED HEROES IN BRAZIL'S HEALTH SYSTEM:
THE PANDEMIC EXPERIENCE IN SOB PRESSÃO: PLANTÃO COVID
Keywords:
pandemic, Sob Pressão, communicational poeticsAbstract
We aim to analyze how the special season of the series Sob Pressão: Plantão Covid potentiated a local dimension of the experience of a global event. For this, we use communicational poetics (ROCHA, 2020) as a methodological design that combines televisuality with the hermeneutics of narrative to explore artworks of serial television fiction. We concentrate on the protagonist and understand that the series, with a narrative focus on the heroine figure, mixes personal and public dramas, enhances the experience of what it is to be a doctor working in a pandemic and exposes the specificities of the brazilian’s health system.
Downloads
References
ALMEIDA, Mariana. Experiências modernas de tempo na ficção seriada televisiva latino-americana: apontamentos iniciais a partir da minissérie Dois Irmãos. Anais do 42º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Intercom, Belém, 2019.
ALMEIDA, Mariana. Reconhecimento e experiência narrativa em ficção seriada televisiva: pistas de análise a partir do Projeto Quadrante. Anais do XXIX Encontro Anual da Compós. Universidade Federal do Mato Grosso do Sul. Campo Grande, 2020.
BENJAMIN, Walter. Estética e sociologia da arte. Belo Horizonte: Ed. Autêntica, 2017.
BROOKS, Peter. The melodramatic imagination. New Haver: Yale University Press, 1995.
BUTLER, J. Television Style. New York: Routledge, 2010.
CAPELLO, Giancarlo. El melodrama como pulso esencial. Una mirada desde la narrativa serial. Comunicación y Sociedad, e7491, 2020.
HERLINGHAUS, Hermann. La imaginación melodramática: rasgos intermediales y heterógenos de uma categoría precaria. In: HERLINGHAUS, H. (Editor). Narraciones anacrónicas de la Modernidad: melodrama e intermedialidad em América Latina. Santiago: Ed. Cuarto Próprio, 2002.
KNAUSS, Paulo. O desafio de fazer história com imagens: arte e cultura visual. ArtCultura, v. 8, n. 12. Uberlândia, 2006, p. 97-115.
LOPES, Maria Immacolata V. Telenovela como recurso comunicativo. Matrizes, ano 3, n. 1. São Paulo, 2009, p. 21-47.
LOPES, M. I. V.; LEMOS, M. P. Brasil: tempo de streaming brasileiro. In: LOPES, M. I. V.; GÓMEZ, G. O. (Orgs). O melodrama em tempos de streaming. Porto Alegre: Sulina, 2020.
MARTÍN-BARBERO, Jesus. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Ed. UFRJ, 6ª ed. Rio de Janeiro, 2009, p. 163-170, 305-309.
MARTÍN-BARBERO, J.; MUÑOZ, S. Televisión y melodrama. Bogotá: Tercer Mundo Editores, 1992.
MARTÍN-BARBERO, J.; HERLINGHAUS, H. (Eds). Contemporaneidad Latinoamericana y Análisis Cultural. Conversaciones al Encuentro de Walter Benjamin. Madrid: Iberoamericana; Frankfurt: Vervuert, 2000.
MITCHELL, W.J.T. Teoría de la imagen: ensayos sobre representación verbal y visual. Madrid: Ediciones Akal, S.A., 2009.
MITCHELL, W.J.T. No existen medios audiovisuales. In Brea, J. L. (Ed.). Estudios Visuales: La epistemologia de la visualidad en la era de la globalización. Madrid: Akal Estudios Visuales, 2005.
MITCHELL, W.J.T. Mostrando el ver: una crítica de la cultura visual. Estudios visuales, 2003.
MITTELL, Jason. Complex TV: the poetics of contemporary television storytelling. New York/London: NYU, 2015.
RICOEUR, Paul. Tempo e Narrativa 3. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.
ROCHA, S. M. Aruanas e a poética televisual na era do streaming. Anais do XXIX Encontro Anual da Compós, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Campo Grande, 2020.
ROCHA, S. M. A experiência televisiva entre a magia do ver e mágica da imagem: uma análise do tema da violência contra a mulher em O outro lado do paraíso. Anais do XXVIII Encontro Anual da Compós. Pontifícia Universidade Católica. Porto Alegre, 2019.
ROCHA, S. M.; SILVEIRA, L. L. Gênero televisivo como mediação: possibilidades metodológicas para análise cultural da televisão. Revista E-Compós, v. 15, n. 1. Brasília, 2012.
SÉRVIO, Pablo P. P. O que estudam os estudos da cultura visual? Revista Digital do LAV, vol. 7, n. 02. Santa Maria, 2014, p. 196-215.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.