MEDICALIZATION FACTORS IN DRUG ADVERTISING
A STUDY OF THE NARRATIVE CONSTRUCTION OF HEALTH IN #AGEEMMINUTES ANADOR CAMPAIGN
Keywords:
drugs advertising, medicalization society, ethics in advertising, expandid advertisingAbstract
Through discussions about medicalization of society, regulation of drugs advertising and contemporary subjectivities, medicalizing elements were investigated in the “Age in minutes” campaign (2016) of the drug Anador. Four (4) publiposts of digital influencers and celebrities posted on their personal Instagram profiles were analyzed. The scenarios of “expanded advertising” (BURROWES, 2017) or covert advertising and of association with opinion leaders involving risky products such as medicines are some justifications for this cut. As main results, there was a strong presence of emotional symbologies linked to daily happiness and a “feeling of urgency” (BAUMAN, 2008) that can function as elements of medicalization.
Key words: Drugs advertising; medicalization society; ethics in advertising; expandid advertising.
Downloads
References
ANVISA – AGÊNCIA NACIONAL DE VIGILÂNCIA SANITÁRIA. O que devemos saber sobre medicamentos. 2010. Disponível em: http://portal.anvisa.gov.br/documents/33836/2501339/O+que+devemos+saber+sobre+medicamentos/f462f5a1-53b1-4247-9116-a6bcd59cae6c. Acesso em: 31 ago. 2020
______________. Resolução - RDC Nº 96. 17 dez. 2008. Disponível em: http://www.anvisa.gov.br/propaganda/rdc/rdc_96_2008_consolidada.pdf. Acesso em: 17 set. 2020.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Editora 70, 1977.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
BAUMAN, Zygmunt. Vida para o consumo. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
BRAGAGLIA, Ana Paula; BASTOS, Lucas Lopes Albuquerque; ALVES, Phillipe Rabelo. Publicidade e Medicamentos. In: BRAGAGLIA, Ana Paula (org.). Ética na Publicidade: por uma nova sociedade de consumo. Rio de Janeiro: Editora Multifoco, 2017.
BRASIL. Lei nº 5.991, de 17 de dezembro de 1973. Diário Oficial da União., Poder Executivo, Brasília, DF, 17 dez. 1973. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L5991.htm. Acesso em: 15 set. 2020.
BURROWES. Observatorio de Publicidad Expandida: Una experiencia con talleres de alfabetización en publicidad en Rio de Janeiro, Brasil. In: Mediaciones. Bogotá, Colombia, MD Uniminuto, n. 18, p. 28-38, jan./jun. 2017. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6548232. Acesso em: 24 jul. 2020.
BURROWES, P ; RETT, L. 2016. Obs. - Observatório de Publicidade Expandida: uma proposta de leitura crítica da publicidade, Revista Comum, Rio de Janeiro, FACHA, v. 17, p. 342-355. Disponível em: http://www.facha.edu.br/pdf/Comum39.pdf. Acesso em: 24 jul. 2020.
BUENO, E.; TAITELBAUM, P. Vendendo Saúde. Brasília: ANVISA, 2008.
BUENO, Wilson da Costa. Comunicação Empresarial no Brasil: uma leitura crítica. São Paulo: Mojoara Editorial, 200 p, 2007.
CONAR – CONSELHO NACIONAL DE AUTORREGULAMENTAÇÃO PUBLICITÁRIA. Código Brasileiro de Autorregulamentação Publicitária. 1980. Disponível em: < http://www.conar.org.br>. Acesso em: junho de 2017.
CONAR – Conselho Nacional de Autorregulamentação Publicitária. Estatísticas. 2017. Disponível em: < http://www.conar.org.br>. Acesso em: janeiro de 2019.
CONAR – Conselho Nacional de Autorregulamentação Publicitária. Estatísticas. 2018. Disponível em: < http://www.conar.org.br>. Acesso em: janeiro de 2019.
ESTADÃO CONTEÚDO. Influenciadores dão 'jeitinho' após fim da contagem de curtidas no Instagram. Época Negócios, 21 jul. 2019. Disponível em: https://epocanegocios.globo.com/Tecnologia/noticia/2019/07/epoca-negocios-influenciadores-dao-jeitinho-apos-fim-da-contagem-de-curtidas-no-instagram.html. Acesso em: 18 set. 2020.
LEMOS, Raul. Pensei que hoje ficaria bem longe da cozinha. Rio de Janeiro (Rio de Janeiro), 14 jul. 2016. Instagram: @raul_lemos. Disponível em: https://www.instagram.com/p/BH2y6YABuyp/?tagged=ageemminutos. Acesso em 9 set. 2020.
ILLICH, I. A Expropriação da Saúde: nêmeses da medicina. Rio de Janeiro: Nova Fronteira,1975.
JOHNSON, G. A. Dicionário de sociologia: guia prático da linguagem sociológica. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.
KANTAR IBOPE MEDIA. Investimento publicitário por setor econômico em 2014. 11 mar. 2015. Disponível em: https://www.kantaribopemedia.com/setores-economicos-2014/. Acesso em: jun. 2020.
LEÃO, Maristela. Conheça os 7 tipos de influenciadores digitais e descubra qual se encaixa mais na sua estratégia. Rock Content, 16 abr 2020. Disponível em: https://rockcontent.com/br/blog/tipos-de-influenciadores/. Acesso em 05 ago 2020.
LEFÈVRE, F. O medicamento como mercadoria simbólica. São Paulo: Cortez, 1991.
NASCIMENTO, Á. C.; SAYD, J. D. Ao persistirem os sintomas, o médico deverá ser consultado: isto é regulação? Physis. Rio de Janeiro, vol.15, n.2, pp. 305-328, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73312005000200007&lng=en&nrm=iso. Acesso em janeiro de 2019.
OMS - ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Constituição da Organização Mundial da Saúde (OMS/WHO) – 1946. 2020. Disponível em: http://www.direitoshumanos.usp.br/index.php/OMS-Organiza%C3%A7%C3%A3o-Mundial-da-Sa%C3%BAde/constituicao-da-organizacao-mundial-da-saude-omswho.html. Acesso em: 10 ago. 2020.
MATOS, Renata. O que é marketing de influência e como ele pode ajudar a sua estratégia digital? Rock Content, 23 ago. 2018. Disponível em: https://rockcontent.com/br/blog/marketing-de-influencia/. Acesso em 17 set. 2020.
MEIO & MENSAGEM. Marketing, 29 set. 2017. Disponível em: https://www.meioemensagem.com.br/home/marketing/2017/09/29/conar-notifica-bruna-marquezine-pela-segunda-vez.html . Acesso em: 10.09.20.
MEIRELLES, Maurício. Aí tu acorda e tá com uma rave dentro da tua cabeça. Rio de Janeiro (Rio de Janeiro), 14 jul. 2016. Instagram: @maumeirelles. Disponível em: https://www.instagram.com/p/BH2B0tuhFsE/?tagged=ageemminutos. Acesso em 9 set. 2020.
SATO, M. K. de S. A propaganda e a publicidade de medicamentos e a informação ao consumidor. Revista de Direito Sanitário. São Paulo: vl.3, n.3, pp.89-115, nov. 2002.
SOUZA, Fernanda. Deixar de malhar por causa de uma dor de cabeça? Rio de Janeiro (Rio de Janeiro), 9 jun. 2016. Instagram: @fernandasouzaoficial. Disponível em: https://www.instagram.com/p/BGcwlJ8hfmX/?tagged=ageemminutos. Acesso em: 9 set. 2020.
TRÍPOLI, Mariana; RODEMBUSCH, Rodrigo. A publicidade paga no Instagram: um estudo das postagens da influenciadora digital Thaynara OG. In: XX CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO SUL, 2019, Porto Alegre. Anais eletrônicos… Porto Alegre: Centro Universitário Ritter dos Reis, 2019. Disponível em: http://portalintercom.org.br/anais/sul2019/resumos/R65-1026-1.pdf. Acesso em 11 jun 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.