MEDICALIZATION FACTORS IN DRUG ADVERTISING

A STUDY OF THE NARRATIVE CONSTRUCTION OF HEALTH IN #AGEEMMINUTES ANADOR CAMPAIGN

Authors

Keywords:

drugs advertising, medicalization society, ethics in advertising, expandid advertising

Abstract

Through discussions about medicalization of society, regulation of drugs advertising and contemporary subjectivities, medicalizing elements were investigated in the “Age in minutes” campaign (2016) of the drug Anador. Four (4) publiposts of digital influencers and celebrities posted on their personal Instagram profiles were analyzed. The scenarios of “expanded advertising” (BURROWES, 2017) or covert advertising and of association with opinion leaders involving risky products such as medicines are some justifications for this cut. As main results, there was a strong presence of emotional symbologies linked to daily happiness and a “feeling of urgency” (BAUMAN, 2008) that can function as elements of medicalization.

Key words: Drugs advertising; medicalization society; ethics in advertising; expandid advertising.

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Author Biographies

Ana Paula Bragaglia, Universidade Federal Fluminense

Professora Associada do Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal Fluminense (UFF), nos cursos de Graduação em Comunicação Social e Pós-graduação em Mídia e Cotidiano (PPGMC). Pesquisadora com ênfase em Mídia, Consumo e Ética. Coordena o grupo de pesquisa ESC - Ética na Sociedade de Consumo e o projeto de extensão Contatos: diálogos sobre Mídia, Consumo e Ética. Autora, junto a colaboradores do ESC, dos livros "Ética na Publicidade: por uma nova sociedade de consumo" (2017) e “A dissimulação da sociedade de consumo: um olhar crítico sobre estratégias de persuasão indireta no marketing” (2020, no prelo; organização também de Patrícia Burrowes).

Mirian Aranha Sampaio, Universidade Federal Fluminense

Formada em Comunicação Social com habilitação em Publicidade e Propaganda na Universidade Federal Fluminense. Mestre pelo Programa de Pós Graduação em Mídia e Cotidiano, com a Dissertação "Publicidade de medicamentos e automedicação: Produções midiáticas e convergências com a sociedade medicalizada contemporânea". Integra o grupo de pesquisa ESC – Ética na Sociedade de Consumo.  

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Published

2020-12-21

How to Cite

BRAGAGLIA, Ana Paula; ARANHA SAMPAIO, Mirian. MEDICALIZATION FACTORS IN DRUG ADVERTISING: A STUDY OF THE NARRATIVE CONSTRUCTION OF HEALTH IN #AGEEMMINUTES ANADOR CAMPAIGN. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 123–148, 2020. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/539. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Redes de Comunicação e Narrativas em Saúde

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