DIVERSITY IN GLOBAL DISTRIBUTION PLATFORMS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2021v12i1p212-226

Keywords:

Diversity, audiovisual collectives, global platforms

Abstract

This article discuss the various ways in which diversity presents itself from global audiovisual distribution platforms. For the analysis we opted for three productions of audiovisual groups and collectives avaiable on the Netflix and Prime Video: Branco sai, preto fica (Adirley Queirós, 2014), from the Coletivo de Cinema de Ceilândia (CEICINE), Ceilândia-DF, Temporada (André Novais de Oliveira, 2018), from Filmes de Plástico, Contagem-MG and Café com Canela (Glenda Nicácio, Ary Rosa, 2017), from Rosza Filmes, Cachoeira-BA. Their presence coincides with the discourse of diversity incorporated into the identities of companies and the search for these global platforms for local productions in spaces where companies seek consumer audiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thiago Siqueira Venanzoni, FMU FIAM-FAAM

Doutor pelo PPG em Meios e Processos Audiovisuais (ECA-USP), com bolsa Capes. Docente audiovisual no Centro Universitário FMU FIAM-FAAM, membro dos grupos de pesquisa MidiAto (USP), Imagens, metrópoles e culturas juvenis (PUC-SP) e da Rede Metacrítica.

References

BIANCHINI, Maíra; CAMARIN, Bárbara. Mais história, mais vozes: Netflix e a promessa da diversidade na tela. Revista Latinoamericana de Ciencias de La Comunicación, v. 17, n. 31, 2019. São Paulo – Brasil, p.155-166.
BRANCO sai, preto fica. Adirley Queirós/CEICINE. Ceilândia: CEICINE/Vitrine Filmes, 2015. DCP/Streaming (93 min.).
CAFÉ com canela. Glenda Nicácio, Ary Rosa. Cachoeira: Rozsa Filmes, 2017. DCP/Streaming (102 min.).
LOPES, Denilson. Paisagens transculturais. In FRANÇA, A.; LOPES, D. (Orgs.). Cinema, globalização e interculturalidade. Chapecó: Argos, 2010.
LOPES, Maria Immacolata Vassallo. Narrativas Televisivas e Identidade Nacional : O Caso da Telenovela Brasileira. In XXV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – Salvador/BA – 1 a 5 Set 2002.
MARTIN-BARBERO, Jesús. Diversidade em convergência. MATRIZes, v.8, n.2, jul./dez. 2014. São Paulo – Brasil, p.15-33.
MEIMARIDIS, Melina; MAZUR, Daniela; RIOS, Daniel. A Empreitada Global da Netflix: uma análise das estratégias da empresa em mercados periféricos. Revista GEMInIS, v. 11, n. 1, jan. / abr. 2020. São Carlos – Brasil, p. 04-30
ORTIZ, Renato. Universalismo e diversidade: contradições na modernidade-mundo. São Paulo: Boitempo, 2015.
PENNER, Tomaz A.; STRAUBHAAR, Joseph D. Títulos originais e licenciados com exclusividade no catálogo brasileiro da Netflix: um mapeamento dos países produtores. MATRIZes, V.14, n.1, jan./abr. 2020. São Paulo – Brasil, p.125-149.
PRYSTHON, ÂNGELA F. Paisagens em desaparição. Cinema em Pernambuco e a relação com o espaço. E-Compós, v. 20, n. 1, 18 maio 2017.
SANTOS, Milton. Por Uma Outra Globalização: Do pensamento único à consciência universal. São Paulo: Record, 2000.
TEMPORADA. André Novaes Oliveira. Contagem: Filmes de Plástico/Vitrine Filmes, 2018. DCP/Streaming (113 min.).
VICENTE, Wilq. Quebrada? Cinema, vídeo e lutas sociais. São Paulo: Pró-Reitoria de Cultura e Extensão Universitária – USP, 2014.

Published

2021-06-27

How to Cite

SIQUEIRA VENANZONI, T. DIVERSITY IN GLOBAL DISTRIBUTION PLATFORMS. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 212–226, 2021. DOI: 10.53450/2179-1465.RG.2021v12i1p212-226. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/534. Acesso em: 3 jul. 2024.