THE VIRTUAL BOYCOTT OF GILLETTE’S THE BEST MAN CAN BE CAMPAIGN

A STUDY ON MASCULINITIES AND PARTICIPATORY CULTURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2021v12i1p297-319

Keywords:

communication, digital culture, masculinities

Abstract

This work seeks to analyze the motivations behind the boycott of Gillette's The Best Men Can Be campaign in 2019, on YouTube and Twitter, through the bias of theories about the masculine and masculinities, with theoretical support from Badinter (1993), Connell and Messerschmidt (2013), in addition to other complementary sources. On marketing and the digital environment, we used the concepts of Covaleski and Lira (2020), Friedman (1996), Jenkins (2009; 2014), Postinguel (2019), Santaella (2018) and Kotler, Kartajaya and Setiawan (2017). As a methodology, we adopted bibliographic research (STUMPF, 2011), content analysis (FONSECA JÚNIOR, 2011) and documentary analysis (MOREIRA, 2011).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fagner Deport Ferreira do Nascimento, PUCRS

Mestre em Comunicação, especialista em Influência Digital e bacharel em Publicidade e Propaganda pela PUCRS.

Martina Eva Fischer, PUCRS

Professora do curso de Publicidade e Propaganda e da Pós-Graduação lato sensu em Influência Digital (Pucrs). Mestre em Ciências da Comunicação (Unisinos), especialista em Marketing (Ufgrs) e bacharel em Jornalismo e em Publicidade e Propaganda (Unisinos).

References

A MÁSCARA em que você vive. Direção: Jennifer Siebel Newsom. Produção: Jessica Anthony, Debbie Brubaker. Roteiro: Jessica Anthony, Jessica Congdon, Jennifer Siebel Newsom. Fotografia de John Behrens. EUA: [s. n.], 2015. Disponível em: https://www.netflix.com/br/title/80076159. Acesso em: 3 maio 2020.
ALWAYS #LikeAGirl. YouTube: Always, 2014. Disponível em: https://youtu.be/XjJQBjWYDTs. Acesso em: 3 maio 2020.
BADINTER, Elizabeth. XY: sobre a identidade masculina. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1988.
BARBOSA, Vanessa. O que a Nike ganhou com a campanha polêmica pelos 30 anos do “Just Do It”. Exame, [s. l.], 9 set. 2018. Disponível em: https://exame.abril.com.br/marketing/o-que-a-nike-ganhou-com-a-campanha-polemica-pelos-30-anos-do-just-do-it/. Acesso em: 3 maio 2020.
BBC (Brasil). #MeToo: A hashtag que expõe a magnitude mundial do assédio sexual. Site BBC Brasil, 17 out. 2017. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/internacional-41652306. Acesso em: 3 maio 2020.
BURGESS, Jean; GREEN, Joshua. YouTube e a revolução digital: como o maior fenômeno da cultura participativa transformou a mídia e a sociedade. São Paulo: Aleph, 2009.
CONNELL, R. W. Masculinities. California: University of California Press, 2005.
______; MESSERCHMIDT, J. W. Masculinidade hegemônica: repensando o conceito. ‘Estudos Feministas, Florianópolis, v. 21, n. 1 p. 241-282, jan./abr. 2013. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/>.
COVALESKI, R.; LIRA, T. Caminhos Para uma Nova Masculinidade na Publicidade: “The Best Men Can Be”. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação - Intercom, 43, 2020. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/sis/eventos/2020/resumos/R15-1176-1.pdf >. Acesso em 18 de março de 2021.
FONSECA JÚNIOR, Wilson. Análise de Conteúdo. IN DUARTE, Jorge. BARROS, Antonio. Métodos e Técnicas de Pesquisa em Comunicação. São Paulo: ed. Atlas, 2011.
FRIEDMAN, M. A positive approach to organized consumer action: The “buycott” as an alternative to the boycott. J Consum Policy 19, 439–451 (1996). Disponível em: <https://doi.org/10.1007/BF00411502>. Acesso em 18 de março de 2021.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo, Editora Atlas, 2007.
GILLETTE. We Believe: The Best Men Can Be: Gillette (Short Film). YouTube, 14 jan. 2019. Disponível em: https://youtu.be/koPmuEyP3a0. Acesso em: 3 maio 2020.
______. Gillette The best a Man can get ... 1989. YouTube: Bebop2905, [entre 2005-2019]. Disponível em: https://youtu.be/ThDBf14qPsc. Acesso em: 3 maio 2020.
GOOGLE. Dossiê Brandlab: A Nova Masculinidade e os Homens Brasileiros. [S. l.]: Think With Google, Junho 2018. Disponível em: https://www.thinkwithgoogle.com/intl/pt-br/tendencias-de-consumo/dossie-brandlab-nova-masculinidade-e-os-homens-brasileiros/. Acesso em: 3 maio 2020.
GOOGLE Trends: Toxic Masculinity. [S. l.], 2019. Disponível em: https://trends.google.com/trends/explore?date=2018-12-01%202019-03-31&q=toxic%20masculinity. Acesso em: 3 maio 2020.
HBO. Here’s That Gillette Ad, As Apparently Seen By All The Men Who Hate It. YouTube: Vice News, 17 jan. 2019. Disponível em: https://youtu.be/Jx_uJi1ByQA. Acesso em: 3 maio 2020.
ITV. Is the Latest Gillette Advert an Attack on Men?. YouTube: Good Morning Britain, 15 jan. 2019. Disponível em: https://youtu.be/vTyczkAkM2Y. Acesso em: 3 maio 2020.
JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Editora Aleph, 2009.
______; GREEN, Joshua; FORD, Sam. Cultura da conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo: Editora Aleph, 2014.
KELLY, Heather. Gillette‘s new ad isn‘t about shaving: It‘s about men in the age of #metoo. In: CNN (Estados Unidos). CNN Business. [S. l.], 15 jan. 2019. Disponível em: https://edition.cnn.com/2019/01/14/business/gillette-masculinity-ad/index.html. Acesso em: 3 maio 2020.
KOTLER, P.; Kartajaya, H; Setiawan, I. Marketing 4.0: Do tradicional ao digital. Rio de Janeiro: Sextante, 2017.
MEN Silence. Direção: Ian Leite e Luiza de Castro. Produção: PapodeHomem e Instituto PdH. Fotografia de Estudio Nono. YouTube: PapoDeHomem, 2019. Disponível em: https://youtu.be/NRom49UVXCE. Acesso em: 3 maio 2020.
MOREIRA, Sonia Virgínia. Análise documental como método e como técnica. IN DUARTE, Jorge. BARROS, Antonio. Métodos e Técnicas de Pesquisa em Comunicação. São Paulo: ed. Atlas, 2011.
MORGAN, Piers. I’m so sick of this war on masculinity and I’m not alone: with their pathetic man-hating ad, Gillette have just cut their own throat. In: Daily Mail (Reino Unido). News. [S. l.], 15 jan. 2019. Disponível em: <https://www.dailymail.co.uk/news/article-6594295/PIERS-MORGAN-Im-sick-war-masculinity-Gillette-just-cut-throat.html>. Acesso em: 3 maio 2020.
______. Postagem. Twitter, 14 jan. 2019. Disponível em: https://twitter.com/piersmorgan/status/1084891133757587456. Acesso em: 4 maio 2020.
NAIDU, Richa; J., Sondarya. P&G posts strong sales, takes $8 billion Gillette writedown. In: Reuters (Estados Unidos). Business News. Site, 30 jul. 2019. Disponível em: https://www.reuters.com/article/us-proctergamble-results-idUSKCN1UP1AD. Acesso em: 3 maio 2020.
NASH, Charlie. Gillette Commercial Becomes 28th Most Disliked YouTube Video of All Time. Breitbart, [s. l.], 21 jan. 2019. Disponível em: https://www.breitbart.com/tech/2019/01/21/gillette-commercial-becomes-28th-most-disliked-youtube-video-of-all-time/. Acesso em: 3 maio 2020.
OSMAN, Mandy. Estatísticas e Fatos Surpreendentes do YouTube (2º Site Mais Visitado). In: Kinsta (Brasil). Blog Kinsta. [S. l.], 20 jun. 2019. Disponível em: https://kinsta.com/pt/blog/estatisticas-do-youtube/. Acesso em: 3 maio 2020.
PANTENE (EUA). Strong is Beautiful: Dad-Do. YouTube: Cause Marketing, 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=-AFrtsq3Fz0. Acesso em: 3 maio 2020.
POSTINGUEL, Danilo. Masculinidades plurais, ativismos de marcas e ativismos de consumidores-fãs-fiscais. 2019. Tese (Doutorado em Comunicação e Práticas de Consumo) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo, Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM), São Paulo. Disponível em: https://tede2.espm.br/handle/tede/379. Acesso em: 18 março 2021.
PRECISAMOS falar com os homens?. Direção: Ian Leite e Luiza de Castro. Produção: Papo de Homem. Gravação de Monstro Filmes e Questto | Nó Research. YouTube: ONU Mulheres Brasil, 2016. Disponível em: https://youtu.be/jyKxmACaS5Q. Acesso em: 3 maio 2020.
PRESSE, France. ‘Masculinidade tóxica’ reduz expectativa de vida de homens na América, diz Opas. G1: Ciência e Saúde, [s. l.], 19 nov. 2019. Disponível em: https://g1.globo.com/ciencia-e-saude/noticia/2019/11/19/masculinidade-toxica-reduz-expectativa-de-vida-de-homens-na-america-diz-opas.ghtml. Acesso em: 3 maio 2020.
PROCTER & GAMBLE. The Best Men Can Be: About. Site, 2019. Disponível em: https://gillette.com/en-us/about/the-best-men-can-be. Acesso em: 3 maio 2020.
SANTAELLA. A pós-verdade é verdadeira ou falsa?, Barueri: Estação das Letras e Cores Editora, 2018 (ebook).
SINAY, Sergio. La masculinidad tóxica, un paradigm que enferma a la Sociedad y amenaza a las personas. Argentina: Ediciones B, 2006.
STUMPF, Ida Regina C. Pesquisa bibliográfica. IN DUARTE, Jorge. BARROS, Antonio. Métodos e Técnicas de Pesquisa em Comunicação. São Paulo: ed. Atlas, 2011.
THE NATIONAL LOTTERY (AUS). This Girl Can: What about you?. YouTube, 23 jan. 2015. Disponível em: https://youtu.be/jsP0W7-tEOc. Acesso em: 3 maio 2020.
TWITTER. Goodbye Gillette. Hello Schick #GilletteAd. Twitter: @warroom, 15 jan. 2019. Disponível em: https://twitter.com/warroom/status/1085247500066480129. Acesso em: 4 maio 2020.
TWITTER. It's been real. @Gillette #BoycottGillette. Twitter: @DrewVanRoekel1, 15 jan. 2019. Disponível em: https://twitter.com/DrewVanRoekel1/status/1085337803699810304. Acesso em: 4 maio 2020.
TWITTER. This was the #Gillette razor I was sent on my 18th birthday: t's been with me through basic training, four deployments, and seven moves. I've used it almost everyday for the past 15 years. But since @Gillette thinks I'm a bad person, I'm throwing it away. #BoycottGillette. Twitter: @fakespike1, 16 jan. 2019. Disponível em: https://twitter.com/fakespike1/status/1085559157464358912. Acesso em: 4 maio 2020.
WE ARE SOCIAL (EUA); HOOTSUITE (EUA). Digital in 2019. In: Global Digital Report. [S. l.], 2019. Disponível em: https://wearesocial.com/global-digital-report-2019. Acesso em: 3 maio 2020.
WIKIPEDIA. List of most-disliked YouTube videos: Top videos. [S. l.], 2016. Disponível em: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_most-disliked_YouTube_videos. Acesso em: 3 maio 2020.
WINNERMAN, Lea. Helping men to help themselves. Monitor on Psychology, Estados Unidos, v. 36, ed. 7, p. 57, Junho 2005. Disponível em: https://www.apa.org/monitor/jun05/helping. Acesso em: 3 maio 2020.
YOUTUBE. Most Disliked YouTube Videos. YouTube: MyTop100Videos, 2013. Disponível em: https://www.youtube.com/playlist?list=PLirAqAtl_h2o1ism1dr5SbvB8Mf7Ve6Aa. Acesso em: 3 maio 2020.

Published

2021-06-27

How to Cite

DEPORT FERREIRA DO NASCIMENTO, F.; FISCHER, M. E. THE VIRTUAL BOYCOTT OF GILLETTE’S THE BEST MAN CAN BE CAMPAIGN: A STUDY ON MASCULINITIES AND PARTICIPATORY CULTURE. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 297–319, 2021. DOI: 10.53450/2179-1465.RG.2021v12i1p297-319. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/529. Acesso em: 22 jul. 2024.