POSTMODERNITY, MEDIA AND UNCERTAINTY IN THE SOCIETY OF TIREDNESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2021v12i2p394-409

Keywords:

Media, Postmodernity, Uncertainty, Society of tiredness, Culture

Abstract

It is intended to observe in this article the postmodern society, starting from the hypothesis that the feelings of tiredness and uncertainty are related to the use of the means of communication and to a direct process of alienation, we seek to understand how these contemporary phenomena are influenced by the use of the media. This article also states that these feelings of tiredness and uncertainty present in Postmodernity influence the increase in fundamentalist discourses, which are disseminated by the media. Thus, it is an exploratory research, based on a bibliographic survey.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patricio Dugnani, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Doutor em Comunicação e Semiótica PUC/SP, Mestre em Comunicação e Semiótica PUC/SP e Bacharel em Artes Plásticas pela Unesp. Professor nas áreas de Comunicação e Artes da Universidade Presbiteriana Mackenzie. Professor de Artes do Colégio Giordano Bruno. Pesquisador do Grupo de pesquisa Observatório da Imagem e pesquisador no grupo de pesquisa (CNPQ) Linguagem, sociedade e identidade: estudos sobre a mídia, da Universidade Presbiteriana Mackenzie. Autor e Ilustrador com os seguintes livros publicados: A Herança Simbólica na Azulejaria Barroca (2012).  O Livro dos Labirintos (2004). Ovelhas e Lobos (2002), Beleléu (2003/ PNLD 2004), O Seu Lugar (2005/ PNLD 2006), Um Mundo Melhor (2006), Beleléu e os Números (2009), Beleléu e as Cores (2010), Beleléu e as Formas (2011), Beleléu e as Palavras (2014), O que é preciso para voar (2020). Pesquisador e Autor de artigos científicos das áreas de Comunicação, Sociologia Aplicada, Artes e Semiótica.

References

ARENDT, H. A Condição Humana. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.
BARTHES, R. Mitologias. Rio de Janeiro: Bertrand, 1999.
___________. O Rumor da Língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
BAUMAN, Z. Retrotopia. Rio de Janeiro: Zahar, 2017.
___________. O Mal-estar da Pós-Modernidade. Rio de Janeiro, RJ: Zahar, 1998.
DUGNANI, L. A. Cruz; SOUZA, V. L. T. de. Psicologia e Gestores Escolares: mediações estéticas e semióticas promovendo ações coletivas. Estud. psicol. (Campinas), Campinas, v. 33, n. 2, p. 247-259, June 2016. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103- 166X2016000200247&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 29/05/2018.
EAGLETON, T. As Ilusões do Pós-modernismo. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.
HALL, S. A Identidade Cultural na Pós-Modernidade. Rio de Janeiro, DP&A, 2004.
HAN, B. Sociedade do Cansaço. Petropolis: Vozes, 2015.
JENKINS, H. A Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2009.
LIPOVETSKY, G. & SERROY, J. A Estetização do Mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
LIPOVETSKY, G. A Felicidade Paradoxal. São Paulo: Companhia das Letras. 2007.
LYOTARD, J. A Condição Pós-moderna. Rio de Janeiro: José Olympio, 2000.
MCLUHAN, M. Os Meios de Comunicação como Extensões do Homem. Cultrix: São Paulo, 1996.
STRINATI, D. Cultura Popular. São Paulo: Hedra, 1999.
TOFFLER, A. A Terceira Onda. Rio de Janeiro: Record, 1980.

Published

2021-11-04

How to Cite

DUGNANI, P. POSTMODERNITY, MEDIA AND UNCERTAINTY IN THE SOCIETY OF TIREDNESS. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 394–409, 2021. DOI: 10.53450/2179-1465.RG.2021v12i2p394-409. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/524. Acesso em: 3 jul. 2024.