THE PATH OF THE “SABRINA, THE TEENAGE WITCH” MEDIA FRANCHISE AND THE DIFFERENT TRANSLATIONS IN THE CONSTRUCTION OF FICTIONAL WORLDS

Authors

Keywords:

transmedia translation, transmedia storytelling, expansions

Abstract

Media works acquired new formats such as transmedia storytellings (JENKINS 2009), which are characterized by the narrative developed by different converging and complementary media. According to Câmara (2018), the transmediation occurs through transmedia translation practices of genres, formats and languages, a concept considered by the author as a comprehensive term of the different denominations used by the producers: adaptation, sequel, prequel, reboot, remake, among others. To analyze this practice, we selected the franchise “Chilling Adventures of Sabrina”, whose latest expansion was called a reboot. We identified how the practice of transmedia translation expanded the matrix narrative and its relationship with consumers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Moretto, Universidade de Ribeirão Preto

Graduando em Publicidade e Propaganda pela Universidade de Ribeirão Preto (UNAERP).

Lorena Agda de Melo Alves, Universidade de Ribeirão Preto

Graduando em Publicidade e Propaganda pela Universidade de Ribeirão Preto (UNAERP).

Naiá Sadi Câmara, Universidade de Ribeirão Preto

Pós-doutora em Comunicação e Artes pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR), doutora e mestre em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP).

References

ACHOUCHE, Mehdi. TV Remakes, Revivals, Updates, and Continuations: Making Sense of the Reboot on Television. Représentations dans le monde anglophone, Grenoble, p. 59-78, 1 semestre 2017. Disponível em: https://representations.univ-grenoble-alpes.fr/IMG/pdf/4-achouche.pdf. Acesso em: 21 out. 2019.

BARROS, D. L. P. Teoria Semiótica do texto. 4. ed. São Paulo: Ática, 2008.

BONI, M. Introduction. In: BONI, Marta (Org.). World building. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2017.

CÂMARA, Naiá Sadi. Letramentos transmídia: um conceito e uma metodologia. In: João Massarolo; Lucia Santaella; Sergio Nesteriuk. (Org.). Desafios da transmídia: processos e poéticas. 1ed.São Paulo: Estação das Letras e Cores Editora, 2018, v. 1, p. 104-129.

CÂMARA, Naiá Sadi. formas de vida no seriado de ficção televisiva “Game of thrones”. In: Nascimento, Edna Maria Fernandes dos Santos; Abriata Vera Lucia Rodella. (Org.). Formas de vida: rotina e acontecimento. 1ed.Ribeirão Preto: Coruja, 2014, v. 1, p. 1-20.

CÂMARA, Naiá Sadi. SANTOS Vera Lúcia Pereira. Crise de identidade nas novelas brasileiras. In: XV Asociación de Linguística y Filología de America latina, 2008, Montevidéu. XV Asociación de Linguística y Filología de America latina. Montevidéu, 2008.

DUARTE, Jorge; BARROS, Antonio (org.). Métodos e Técnicas de Pesquisa em Comunicação. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

FONTANILLE, Jacques; ZILBERBERG, Claude. Tensão e significação. Tradução Ivã Carlos Lopes, Luiz Tatit e Waldir Beividas. São Paulo: Discurso Editorial: Humanitas, 2001.

GARCIA AVIS, Isadora. La «glocalización» como rasgo definitorio del remake transcultural en televisión. Fonseca, Journal of Communication, Salamanca, n. 14, p. 91-111, jun. 2017. ISSN 2172-9077. Disponível em: <http://revistas.usal.es/index.php/2172-9077/article/view/fjc20171491111>. Acesso em: 30 out. 2019 doi:10.14201/fjc20171491111.

GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, J. Dicionário de Semiótica. Trad. Alceu Dias Lima et al. São Paulo: Cultrix, 1979.

HORNBY, Richard. Sitcom. The Hudson Review, [s. l.], v. LXVIII, ed. 1, 2015. Disponível em: https://hudsonreview.com/issue/spring-2015/. Acesso em: 30 out. 2019.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2013.

KLASTRUP, Lisbeth; TOSCA, Susana. Transmedial Worlds – Rethinking Cyberworld Design. Conference Paper, Copenhague, dezembro 2004. DOI 10.1109/CW.2004.67. Disponível em: ttps://www.researchgate.net/publication/4109310_Transmedial_worlds_-_Rethinking_cyberworld_design. Acesso em: 21 out. 2019.

MACHADO, Arlindo. A narrativa seriada: categorias e modalidades. Anais. São Paulo: ECA-USP, 1999.

MACHADO, Arlindo. A narrativa seriada. In: A televisão levada a sério. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2000, p. 83-97

MASSAROLO, J. C. ; MESQUITA JUNIOR, D. S. ; Câmara,Naiá Sadi ; PADONAVI, G. ; ARAUJO, A. P. T ; CUNHA, L. E. M ; MECENAS, D. ; SANTOS, J. C. R ; NICOLAI, Y. M . Design ficcional, mundos possíveis e narrativas transmídia: modalidades de recepção inclusiva na série Sob Pressão.. In: Maria Immacolata Vassallo de Lopes. (Org.). (Org.). A construção de mundos ficcionais na ficção televisiva. 1ed.PORTO ALEGRE: SULINA, 2019, v. 6, p. 157-160.

PROCTOR, William. Regeneration & Rebirth: Anatomy of the Franchise Reboot. Scope: An Online Journal of Film and Television Studies, [s. l.], v. 22, p. 1-19, fevereiro de 2012. Disponível em: https://www.nottingham.ac.uk/scope/documents/2012/february-2012/proctor.pdf. Acesso em: 21 out. 2019.

RYAN, Marie-Laura. Narrativa transmídia e transficcionalidade. Celeuma, [s. l.], v. 2, ed. 3, 30 dez. 2013. DOI https://doi.org/10.11606/issn.2318-7875.v2i3p96-128. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/celeuma/article/view/87713. Acesso em: 21 out. 2019.

RYAN, Marie-Laure. Possible Worlds. The living handbook of narratology, [s. l.], 2 mar. 2012. Disponível em: https://www.lhn.uni-hamburg.de/node/54.html. Acesso em: 21 out. 2019.

SCOLARI, Carlos Alberto. A construção de mundos possíveis se tornou um processo coletivo. Matrizes, [s. l.], v. 4, ed. 2, p. 127-136, 15 dez. 2011. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/issue/view/3175. Acesso em: 21 out. 2019.

SCOLARI, Carlos Alberto. Narrativas Transmídia: Consumidores implícitos, mundos narrativos e branding na produção da mídia contemporânea. Parágrafo, [s. l.], v. 3, ed. 1, p. 5-19, primeiro semestre de 2015. Disponível em: http://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/recicofi/article/view/291. Acesso em: 21 out. 2019.

SILVERBLATT, Art. Genre studies in mass media: a handbook. Nova York: M.E. Sharpe, 2007. ISBN 978-0-7656-1669-2.

SILVERMAN, David. Remake Television: Reboot, Re-use, Recycle. The Journal of American Culture, [s. l.], v. 39, ed. 3, p. 375-376, 4 set. 2016. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jacc.12598. Acesso em: 21 out. 2019.

STAIGER, Janet; HAKE, Sabine (ed.). Convergence Media History. Nova York: Routledge, 2009.

VEREVIS, Constantine. Film Remakes. Edimburgo: Edinburgh University Press, 2006.

Published

2020-12-21

How to Cite

MORETTO, Daniel; DE MELO ALVES, Lorena Agda; SADI CÂMARA, Naiá. THE PATH OF THE “SABRINA, THE TEENAGE WITCH” MEDIA FRANCHISE AND THE DIFFERENT TRANSLATIONS IN THE CONSTRUCTION OF FICTIONAL WORLDS. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 11, n. 2, 2020. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/519. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.