Estratégias multiplataformas na comunicação televisual

estudo de caso dos telejornais da Rede Globo

Authors

Keywords:

communication, media convergence, Globoplay, multiplatform, television

Abstract

This article seeks to grasp the changes in communication relations and forms of television production and consumption, based on multiplatform content, made possible by the digital technologies of contemporary media. Understanding that there is a change in the mode of consumption and production with regard to television communication in the midst of media convergence, it is observed that the enjoyment outside the television stream is increasingly used as a form of audiovisual consumption in contemporaneity. The corpus of the analysis was built from the full recording of a day of the Good Morning Brazil, Jornal Hoje, Jornal Nacional and Jornal da Globo newscasts on live TV platforms, on Globoplay desktop and mobile and on the newscasts websites. G1 portal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Henrique Sabino Caldas, UEMG

Doutorado em Comunicação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2018). Atualmente é professor universitário da Universidade do Estado de Minas Gerais.

Monielly Barbosa do Carmo, UNESP

Mestranda em Comunicação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP. É membra do Grupo de Estudos Audiovisuais – GEA, Bauru, SP.

References

BRAGA, J. L. 2012. Interação como contexto da Comunicação. In Revista Matrizes. Revista do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da USP. São Paulo, ECA/USP, 6(1): 25-42

CANNITO, N.G. 2009. A TV 1.5 – A televisão na era digital. São Paulo, SP. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo - ECA, 293 p.

CAZANI JÚNIOR, L. E. Da veiculação em fluxo contínuo para a disponibilização: o gancho na produção de sentido da Telenovela Avenida Brasil. 2016. 190f. Dissertação de Mestrado – Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2016.

JENKINS, H. Cultura da convergência. Tradução de Suzana Alexandria. São Paulo: Aleph, 2008.

LANDOWSKI, E. 2009. Interacciones arriesgadas. Tradução de Desiderio Blanco. Lima, Fondo Editorial, 128 p. (Obra original publicada em 2005).

LEÃO, L. Poéticas do ciberespaço. In: Lúcia Leão (org.). O chip e o caleidoscópio: reflexões sobre as novas mídias. São Paulo: Editora SENAC, 2005.

MÉDOLA, A. S. L. D. Globo Media Center: televisão e internet em processo de convergência midiática. In: André Lemos; Christa Berger; Marialva Barbosa. (Orgs.). Livro da XIV COMPÓS - Narrativas Midiáticas Contemporâneas. Porto Alegre: Sulina, 2006.

. SILVA, S, E. Segunda tela e a reconfiguração das práticas comunicacionais no processo de fruição de televisão. Revista Famecos: mídia, cultura e tecnologia, Porto Alegre, v. 22, n. 1, p.145-164, jan-mar 2015.

. CALDAS, C. H. S. Videoclipe em ambiente de convergencia midiática: regimes de interação e sentido. Revista CMC: Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v.10. 29, p. 121-141, set-jan 2013.

SCOLARI, C, A. Ecología de la hipertelevisión: complejidad narrativa, simulación y transmedialidad en la television contemporánea. In: SQUIRRA, S.; FECHINE, Y. (org.). Televisão digital : desafios para a comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2009.

TRINDADE, E., PEREZ, C. 2014. Dimensões do consumo midiatizado. In: Anais II Congresso Mundial de Comunicação Ibero-americana – CONFIBERCOM, Braga, Portugal, 2014. Anais... GT 16 - Publicidade: p. 3109-3117.

VERÓN, E. Semiotica come sociosemiotica. Intervista a Eliseo Verón. In: SCOLARI, C.; BERTETTI,P. (eds). Mediamerica. Semiotica e analisi dei media a America Latina. Torino: Cartman Edizioni, 2007.

Published

2020-06-11

How to Cite

CALDAS, C. H. S.; BARBOSA DO CARMO, M. Estratégias multiplataformas na comunicação televisual: estudo de caso dos telejornais da Rede Globo. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 65–87, 2020. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/484. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos