DISPLACEMENT IN DIALECTICS

A PARIS THAT SETS FREE AND IMPRISONS IN LE PONT DU NORD

Authors

Keywords:

Displacement, Hegelian dialetics, Jacques Rivette, Le Pont du Nord, Urban landscape

Abstract

The paper analyzes Le pont du Nord (RIVETTE; 1981) in order to identify a displacement aesthetic expressed through the dialectic of freedom/imprisonment in the images of Paris. It stems from the hypothesis that the formulations of displacement and dialectic intersect: while Hegel (1964) indicates contradiction as the driving force of a permanent state of transience, the idea of displacement is characterized by a relation of ambiguities and contradictions, which results in the becoming of the individual (FISCHER, 2010). The study proposes the urban landscape of the Franch capital city as a possible meeting point of both theories in the film.

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Author Biographies

Natália Lago Adams, Universidade Tuiuti do Paraná

Doutoranda no Programa de Ciências da Comunicação da Universidade Lusófona (Lisboa, Portugal). Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Linguagens (2020) da Universidade Tuiuti do Paraná (Curitiba, Brasil), no qual foi bolsista da CAPES e CNPq.

Sandra Fischer, Universidade Tuiuti do Paraná

Doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP); pós-doutora em Cinema pela Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (ECO/UFRJ). Coordenadora e docente titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Linguagens da Universidade Tuiuti do Paraná (PPGCom/UTP). Pesquisadora associada ao Grupo de Pesquisa Eikos - Imagem e Experiência Estética (CNPq-PPG CineAv / Unespar).

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Published

2020-12-21

How to Cite

LAGO ADAMS, Natália; FISCHER, Sandra. DISPLACEMENT IN DIALECTICS: A PARIS THAT SETS FREE AND IMPRISONS IN LE PONT DU NORD. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 285–300, 2020. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/462. Acesso em: 21 nov. 2024.