Myth criticism diagrams applied to audiovisual productions

The Blade Runner case

Authors

  • Sílvio Antonio Luiz Anaz Universidade de São Paulo

Keywords:

imaginary, myth criticism, Blade Runner

Abstract

Gilbert Durand proposed in his anthropological theory on the imaginary the hypothesis that myths are matrix to narratives and developed a methodology to identify the myths that direct the stories. This methodology is compound by myth criticism and myth analysis processes. Based on Durand’s hypothesis and methodology, this paper develops a protocol for mapping and construction of diagrams applied to the analysis of the imaginary in audiovisual productions. In the final part of this paper, to show the applicability and its potential results, this method is applied to the analysis of the movie Blade Runner.

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Author Biography

Sílvio Antonio Luiz Anaz, Universidade de São Paulo

Pós-doutorado em Meios e Processos Audiovisuais na Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (Bolsista FAPESP). Pesquisador visitante na School of the Arts, Media, Performance & Design da York University (Bolsista FAPESP). Doutor em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Pesquisador dos grupos de pesquisa Comunicação e Criação em Mídias, da PUC-SP, e Midiato - Grupo de Estudos de Linguagem: Práticas Midiáticas, da USP.

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Referência fílmica
BLADE RUNNER: O CAÇADOR DE ANDROIDES (Blade Runner). Ridley Scott. Estados Unidos: The Ladd Company / Tandem Productions / Sir Run Run Shaw. 1982.

Published

2020-06-11

How to Cite

ANAZ, S. A. L. Myth criticism diagrams applied to audiovisual productions: The Blade Runner case. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 131–146, 2020. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/442. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos