CYBERCULTURE AND EDUCATION:
CONSIDERATIONS, NOTES AND REFLECTIONS
Keywords:
Education, Cyberculture, SchoolAbstract
For this work we were interested in thinking about the repercussions of immersion in cyberculture experienced by contemporary society, as well as launching a specific look at the school, its current conjuncture and constant need for updating, in order to reach students and promote the expansion of learning from the elements of digital technology. Through a qualitative and descriptive research, the article points out reflections that are presented in the corpus of the text and concludes that it is necessary to offer didactic conditions of quality, of training for the teacher and, also, it is necessary that the entire school has intimacy with the digital technologies.
Downloads
References
BRASIL, CGI. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: TIC educação 2016 - Survey on the use of information and communication technologies in brazilian schools : ICT in education 2016. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR, São Paulo : Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2017. Disponível em: <https://cgi.br/media/docs/publicacoes/2/TIC_EDU_2016_LivroEletronico.pdf> Acesso em 30.03.2019.
BRASIL, Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. Notas Estatísticas – Censo 2017. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/notas_estatisticas/2018/notas_estatisticas_Censo_Escolar_2017.pdf> Acesso em 30.03.2019.
BECHARA, Marcelo. A vez da rede móvel. In: CGI.br (Comitê Gestor da Internet no Brasil). Pesquisa sobre o uso das tecnologias da informação e da comunicação 2009 . São Paulo, 2010, pp. 81-85. Disponível em: <https://cgi.br/publicacao/a-vez-da-rede-movel/.> Acesso em 10.01.2019.
CONNELL, R.W. Pobreza e Educação. In: GENTlLI, Pablo (Org). Pedagogia da Exclusão, Crítica ao Neoliberalismo em Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995. p.11 – 42.
COUTO, Edvaldo Souza. Pedagogia das conexões: compartilhar conhecimentos e construir subjetividades nas redes sociais digitais. In: PORTO, Cristiane; SANTOS, Edméa (Org.). Facebook e educação: publicar, curtir e compartilhar. Campina Grande: EDUEPB, 2014. p. 47-66. Disponível em: <https://static.scielo.org/scielobooks/c3h5q/pdf/porto-9788578792831.pdf> Acesso em 30.03.2019.
COUTO, Edvaldo Souza. Vida privada na esfera pública: narrativas de corpos e sexualidades nas redes sociais digitais. Revista Entreideias, Salvador, v. 4, n. 1, p. 163-183, jan./jun. 2015a. Disponível em: < https://portalseer.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/8710> . Acesso em: 16.03.2019.
COUTO, Edvaldo Souza. Diálogos possíveis: em busca do diálogo entre as ciências. Alerta – Repositório Institucional UFBA, Salvador, n. 126. 2015b
DAYRREL, Juarez. (org) Múltiplos Olhares sobre Educação e Cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1996.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papirus, 2007.
LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. 14ª ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.
LEMOS, André. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2010.
LÉVY, Piérre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999a.
MONTAÑO, Sônia. A construção do usuário na cultura audiovisual do Youtube. In: Revista Famecos: mídia, cultura e tecnologia. Porto Alegre, v.24, maio, junho, julho e agosto de 2017. Disponível em: <http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25256> Acesso em 20.03.2019.
PRETTO, Nelson De Luca. PINTO, Cláudio da Costa. Tecnologias e novas educações. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v.11, n.31, p.19-30, jan/abr. 2006.
______. Formação de professores exige rede!. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 20, ago. 2002. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n20/n20a10>. Acesso em: 25.03.2019.
SIBILIA, Paula. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Trad. de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012
YOUNG, M. Para que servem as escolas? In: Educação e Sociedade, 28, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.