Everyday memories in the film spatiality of Seguindo em frente

Authors

Keywords:

Film analysis, Spatiality, Memory

Abstract

This paper aims to analyze the feature film Seguindo em frente (Aruitemo aruitemo, 2008), feature film by Japanese director Hirokazu Koreeda, which is focused on the daily situations and on the meeting of the Yokoyama family members to remember the death of the firstborn. Space and memory are central aspects observed with attention dedicated to “pillow shots” and interfaces between fiction and society, in order to verify how the director uses such data to operate as narrative elements. We take conceptual support on Michel de Certeau (2013 and 2014) for issues related to memory and Gaston Bachelard (2008) to deal with the theme of spatiality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mari Sugai, Universidade de São Paulo

Pós-doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Língua, Literatura e Cultura Japonesa do Departamento de Letras Orientais da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (FFLCH), Universidade de São Paulo (USP). Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Língua, Literatura e Cultura Japonesa da Universidade de São Paulo (USP). Atua como docente e produtora audiovisual (cinema e TV) e cultural.

Luiz Antonio Mousinho Magalhães, Universidade Federal da Paraíba

Professor Associado IV do Departamento de Comunicação e da Pós-graduação em Letras da Universidade Federal da Paraíba (UFPB) – DECOM e PPGL/ UFPB. Fez mestrado em Letras na UFPB e doutorado em Teoria e história literária na Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP. Desenvolve pesquisa junto ao CNPq (PQ) sobre análise e recepção de ficção audiovisual. É autor de Uma escuridão em movimento – relações familiares em Clarice Lispector (1997) e  A sombra que me move – ensaios sobre ficção e produção de sentido (cinema, literatura, TV) (2012) (EDUFPB/ Ideia).

As memórias cotidianas na espacialidade fílmica de Seguindo em frente

References

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. Tradução: Antonio De Pádua Danesi. São Paulo: Martins Editora, 2008.

BAPTISTA, Mauro; MASCARELLO, Fernando (organizadores). Cinema mundial contemporâneo. Campinas: Papirus, 2008.

BORDWELL, David. Figuras traçadas na luz: a encenação no cinema. Trad. Maria Luiza Machado Jatobá. Campinas: Papirus, 2008.

BURCH, Nöel. Práxis do cinema. Trad. Marcelle Pithon e Regina Machado. São Paulo: Editora Perspectiva, 1992. p. 331-352.

CALIL, Carlos Augusto. O tofu de Ozu: O desencantado senhor da solidão. Disponível em: <http://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrissima/il0108201006.htm>. Acesso em: 09 jan. 2018.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano 1: Artes de fazer. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes, 2014.

CERTEAU, Michel de; GIARD, Luce; MAYOL, Pierre. A invenção do cotidiano 2: Morar, cozinhar. Tradução de Ephraim Ferreira Alves e Lúcia Endlich Orth. Petrópolis: Vozes, 2013.

DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo: cinema 2. Trad. Eloisa de Araujo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 2007.

FISCHER, Sandra. Pai e filha, Não por acaso: cotidiano, lugar e deslugar. In: Revista Significação, nº34, 2010. p. 141 a 153.

GAUDREAULT, André; JOST, François. A narrativa cinematográfica. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2009.

KOWZAN, Tadeusz. Os signos no teatro: introdução à semiologia da arte do espetáculo. In: GUINSBURG, Jacó; COELHO NETO, José Teixeira; CARDOSO, Reni Chaves (org.). Semiologia do teatro. São Paulo: Editora Perspectiva, 1988. Cap. 5, pg. 93-123.

LEFEBVRE, Martin. On landscape in narrative cinema. In: Canadian Journal of Film Studies - Revue Canadienne D’études Cinématographiques. Volume 20, No. 1, 2011, p. 61-78.

LOPES, Denilson (2011). A estética do neutro em Ozu e sua atualidade. Revista Contracampo: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação - Universidade Federal Fluminense, Niterói, n. 2, p. 3 a 15.

MACHADO JR., Rubens Luis Ribeiro. São Paulo em movimento: a representação cinematográfica da metrópole nos anos 20. 1989. 159f. Dissertação (Mestrado em Cinema, Rádio e Televisão) – Universidade de São Paulo, Escola de Comunicação e Artes, São Paulo, 1989.

NAGIB, Lúcia; PARENTE, André (orgs.). Ozu: o extraordinário cineasta do cotidiano. São Paulo: Cinemateca Brasileira e Marco Zero, 1990.

OKANO, Michiko. Ma: entre-espaço da comunicação no Japão: um estudo acerca dos diálogos entre Oriente e Ocidente. 2007. 195f. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) - PUC (Pontifícia Universidade Católica), São Paulo, 2007.

OMMEN, Merel van. The visual representation of time in the oeuvre of Kore-eda Hirokazu. Disponível em: <http://www.imageandnarrative.be/index.php/imagenarrative/article/download/457/340>. Acesso em: 05 jan. 2018.

REICHERT, Jeff (2013). Left Behind: An Interview with Hirokazu Kore-eda. Disponível em: <http://archive.today/5ilxV#selection-171.4-171.17>. Acesso em: 07 jan. 2018.

REIS, Carlos; LOPES, Ana Cristina M. Dicionário de teoria da narrativa. São Paulo: Editora Ática S.A., 1988.

ROSENFELD, Anatol et al. A personagem de ficção. São Paulo: Editora Perspectiva, 2011.

SHIEL, Mark; FITZMAURICE, Tony. Cinema and the city: film and urban societies in a global context. Oxford: Wiley-Blackwell, 2009.

Published

2020-03-15

How to Cite

SUGAI, Mari; MOUSINHO MAGALHÃES, Luiz Antonio. Everyday memories in the film spatiality of Seguindo em frente. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 91–108, 2020. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/354. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Espaço Convergente

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.