Crossover on The Marvel Universe: a case study about luke cage tv series

Authors

Keywords:

Transmidia storytelling, Crossover, Audiovisual, Netflix, Brand

Abstract

The Marvel Cinemactic Universe is given through the connection of the narratives available in different media platforms. So, differentiated and innovative products are offered to the consumer. In this context, we try to answer the following question: how many crossover elements appear in the first episode of the first season of the Luke Cage TV series? The bibliographical research and the application of the case study, proposed by Robert K. Yin (2010), were established as methodology. It was verified the occurrence of eight crossover elements, these articulate different plots. The study highlights the on demand experience as part of the expansion of the Marvel fictional universe.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Letícia Passos Affini, Unesp Bauru

Professora Doutora no PPGMiT da FAAC/Unesp Bauru, doutora em Comunicação e Cultura pela UFRJ, mestre em Comunicação e Semiótica pela PUC de São Paulo e Bacharel em Comunicação Social - Radialismo pela FAAC-Unesp Bauru e pesquisadora líder do GrAAu – Grupo de Análise do Audiovisual, cadastrado no CNPq.

Laís Maria Fermino de Souza, Unesp Bauru

Mestranda de  PPGMiT da FAAC/Unesp Bauru, Bacharel em Relações Públicas pela FAAC/Unesp Bauru e pesquisadora do GrAAu – Grupo de Análise do Audiovisual, cadastrado no CNPq.

References

ABC, Marvel: 75 Years From Pulp to Pop! Disponível em: <https://vimeo.com/112250759> Acesso em: 23 maio 2017.

BOLTER, J. D.; GRUSIN, R. Remediation: understanding new media. Cambridge, Massachussets, 2000.

BORDWELL, D. Narration in the Fiction Film. Madison: University of Wisconsin Press, 1985.

BOTSMAN, R; ROGERS, R. O que é meu é seu: como o consumo colaborativo vai mudar o nosso mundo. Porto Alegre: Bookman, 2011.

FACEBOOK, Netflix. Disponível em: <https://www.facebook.com/netflixbrasil/> Acesso em: 28 maio 2017.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

GUERRERO-PICO, M. y SCOLARI, C.A. (2016). Narrativas transmedia y contenidos generados por los usuarios: el caso de los crossovers. Cuadernos.info, (38), 183-200. doi: 10.7764/cdi.38.760.

JENKINS, H. Cultura da Convergência. São Paulo: Ed. Aleph, 2008.

JOHNSON, S. Everything Bad Is Good for You: How Today’s Popular Culture Is Actually Making Us Smarter. New York: Riverhead Books, 2005.

KOTLER, P. Marketing 3.0: as forças que estão definindo o novo marketing centrado no ser humano. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

KULESKA, J.; BIBBO, U. S. A televisão a seu tempo: Netflix inova com produção de conteúdo para o público assistir como e quando achar melhor, mesmo que seja tudo de uma vez. Revista de Radiodifusão, v.7. n. 8. P;44-51. Disponível em: <http://www.set.org.br/revistaeletronica/index.php/revistaderadiodifusao/article/view/90>. Acesso em: 22 maio 2017.

LADEIRA, J. M. Negócios de audiovisual na internet: uma comparação entre Netflix, Hulu e iTuner-Apple TV, 2005-2010. Revista Contracampo, Niterói, v. 26, n.1, p.145-163, 2013.

LÉVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Loyola, 1998.

MARVEL. About Marvel. Disponível em:<http://marvel.com/corporate/about> Acesso em: 23 maio 2017.

MITTEL, J. Complexidade narrativa na televisão americana contemporânea. MATRIez, Ano 5 – nº 2 jan./jun. 2012. São Paulo, p. 29-52

NETFLIX. Sobre a Netflix. Disponível em: < https://media.netflix.com/pt_br/about-netflix>. Acesso em: 23 maio 2017.

PESCATORE, G.; INNOCENTI, V. Changing series: Narrative models and the role of the viewer in contemporary television seriality. Università di Cagliari, Between Journal, Vol 4, n. 8, 2015. Disponível em: <http://ojs.unica.it/index.php/between/article/view/4>. Acesso em 10 dez. 2016.

PRIMO, A. Interação mediada por computador: comunicação, cibercultura, cognição. Porto Alegre: Sulina, 2007.

SEMPRINI, A. A marca pós-moderna: Poder e Fragilidade da Marca na Sociedade Contemporanea. 2. Ed. – São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2010.

SILVA, M. V. B. Cultura das séries: forma, contexto e consumo de ficção seriada na contemporaneidade. Disponível em:<http://compos.org.br/data/biblioteca_2076.pdf>. Acesso em: 23 maio 2017.

TRANSMIDIA STORYTELLER. Types of Transmidia. Disponível em: <http://www.tstoryteller.com/transmedia-storytelling/types-of-transmedia>Acesso em: 23 maio 2017.

VOLLMER, C.; PRECOURT, G. Sempre ligado! : propaganda, marketing e mídia em uma era controlada pelo consumidor. Porto Alegre: Bookman, 2010.

YIN, R. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.

YOUTUBE. Netflix Brasil. Estudar ou não estudar, eis a questão. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=wpjU4vRIMNY&index=6&list=PLalmCWWs26Eq9o94uCOTL3QuUJkp2ahRD> Acesso em: 23 maio 2017.

_________. Sense8 na Parada do Orgulho LGBT de São Paulo. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=DXTAH_Nvx28> Acesso em: 23 maio 2017.

_________. Orange Is The New Black - Inês Brasil em Litchfield. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=oJhBh0scBOU> Acesso em: 23 maio 2017.

Published

2017-08-29

How to Cite

PASSOS AFFINI, L.; FERMINO DE SOUZA, L. M. Crossover on The Marvel Universe: a case study about luke cage tv series. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 106–130, 2017. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/299. Acesso em: 22 jul. 2024.