THE EVIL CHEMISTRY AGAINST CANCER: SPORTABLE SOCIAL MERCHANDISING
Keywords:
Merchandising Social, Espalhabilidade, Narrativa Transmidiática, Breaking Bad, Artefato DiegéticoAbstract
Breaking Bad (AMC, 2008-2013), presents an example of using a diegetic artifact (SMITH, 2009) close to social activism through a spreadable resource (JENKINS, 2009; JENKINS, FORD , GREEN, 2013) and puncturable (MITTEL, 2009) in their series. Something similar to social merchandising, common expedient in national telenovelas, but with a specific direction to action.Downloads
References
AMC. Breaking Bad fans Donate More than $125,000 to fight cancer via SaveWalterWhite.com. 2012. Disponível em: <http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Tt5BHTpowfMJ:www.amc.com/shows/breaking-bad/talk/2012/10/breaking-bad-fans-donate-125k-to-fight-cancer+&cd=1&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br>. Acessado em: 29 de agosto de 2016.
CHAGAS, Bruno. Salve Walter White. Disponível em:<http://socialemidia.com.br/salve-walter-white/>. Acessado em: 29 de agosto de 2016.
CLEMENTE, Andréa Sant’Anna. Merchandising social: a caixa de Pandora da Telenovela brasileira.Revista Comunicação & Inovação. V.11. N.20. p.58-67. São Caetano do Sul, SPJan-jun 2010. Disponível em: >> http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/950/773<< Acessado em: 24 de agosto de 2016.
COUCH, Aaron. AMC Drops 'Worst Charity' From 'Breaking Bad' Fundraising Website. Disponível em: >>http://www.hollywoodreporter.com/news/breaking-bad-amc-drops-worst-612717>> Acessado em: 27 de agosto de 2016.
http://www.hollywoodreporter.com/news/breaking-bad-amc-drops-worst-612717<< Acessado em: 27 de agosto de 2016.
JENKINS, H. If It Doesn’t Spread, It’s Dead. In: Confessions of an Aca-Fan. the official weblog of Henry Jenkins. 2009.
JENKINS, H; GREEN, J; FORD, S. Cultura da conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo: Aleph, 2014.
MILLER, Taylor Cole. Breaking Bad But ‘Entertaining Good’ — Cause Placement in the Media. Disponível em: >>http://www.huffingtonpost.com/taylor-cole-miller/breaking-bad-but-entertai_b_3721526.html
MITTEL, J. Forensic Fandom And The Drillable Text [s.l.]: Spreadable Media, 2009.
MOTTER, Maria Lourdes; JAKUBASZKO, Daniela. Telenovela e realidade social: algumas Possibilidades Dialógicas. Comunicação & Educação. V.12. N.1. São Paulo, SP. 2007.
SCHIAVO, M. R. Merchandising Social: As Telenovelas e a Construção da Cidadania. Trabalho apresentado no NP14 – Núcleo de Pesquisa Ficção Seriada, XXV Congresso Anual em Ciência da Comunicação. 2002.
SCHIAVO, Márcio Ruiz. Merchandising Social na Novela “Páginas da Vida”: Impacto nos conhecimentos, atitudes e práticas das telespectadoras assíduas. Trabalho apresentado no NP14 – Núcleo de Pesquisa Ficção Seriada, XXX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação 2007. Disponível em:>>http://www.comunicarte.com.br/textos/080213_merchandising_social_telenovela_paginas_da_vida.pdf<< Acessado em: 24 de agosto de 2016.
SMITH, Aaron. Transmedia Storytelling in Television 2.0: Strategies for Developing Television Narratives Across Media Platforms. 2009.
TOLEDO, G. M. Aspectos Canônicos da Narrativa Transmidiática em LOST. 2012. 114 f. Dissertação (Mestrado em Imagem e Som) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2012.
TOLEDO, Glauco Madeira de; PESSOTTO, Ana Heloiza Vita. Espalhar e Perfurar: e nós com isso? XXXVII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação 2014. Disponível em: >>http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2014/resumos/R9-2404-1.pdf<< Acessado em: 20 de agosto de 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.