House of memes: mediatization of activism and transformations in journalism from a (cyber) pop culture

Authors

  • Maria Clara Aquino Bittencourt Unisinos
  • Christian Gonzatti Unisinos

Keywords:

memes, jornalismo, midiatização do ativismo, cibercultura, cultura pop

Abstract

From the proliferation of memes on social networking sites as a manifestation integrated to what we call (cyber) pop culture, we question the impact of these manifestations on journalistic narratives based on the premise of mediatization of activism. Through an exploratory research by journalistic sites and publications on Twitter, we analyzed occurrences of memes involving former president Lula, from March 4 to 17, 2016. We articulated a discussion about the relationship between media and contemporary activism, pointing to signs of how the mediatization of activism has been interfering with the definition and development of journalistic guidelines.

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Author Biographies

Maria Clara Aquino Bittencourt, Unisinos

Professora e Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Unisinos. Mestre e Doutora em Comunicação e Informação. Pós-Doutorado em Ciências da Comunicação.

Christian Gonzatti, Unisinos

Publicitário. Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Unisinos.

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Published

2016-07-06

How to Cite

AQUINO BITTENCOURT, Maria Clara; GONZATTI, Christian. House of memes: mediatization of activism and transformations in journalism from a (cyber) pop culture. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 101–116, 2016. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/254. Acesso em: 22 dec. 2024.

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