The trailer, the film and the seriality in the model of the blockbusters of the contemporary hollywood cinema

Authors

  • Márcio Carneiro dos Santos UFMA

Keywords:

Trailer, Serialidade, Narrativa.

Abstract

The relation between trailer and film create a logic of texts from the reconfiguring of the original narrative in filmic texts that are appropriate to many of the communication channels that are used in those big Hollywood launching campaigns. In this scenario, a new form of seriality is established using resources common to fictional series, such as the construction of suspense not only to guarantee the interest of the spectator on the wait of the next episode, but to make him follow the development of the movie product, from its early production moments, up to its commercialization in secondary markets

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Márcio Carneiro dos Santos, UFMA

Mestre em Comunicação pela Universidade Anhembi Morumbi – SP, professor assistente do curso de Comunicação Social da UFMA na área de Jornalismo em Redes Digitais.

References

AUMONT, Jacques. et al. A estética do filme. Tradução de Marianna Appenzeller. Campinas: Papirus, 2005.

. Dicionário teórico e crítico de cinema. 3. ed. Tradução de Eloísa Araújo Ribeiro.São Paulo: Papirus, 2007.

BERRY FLINT, Sarah. In: MILLER, Toby; STAN, Robert. Film theory. Malden: Blackwell Publishing, 1999.

BORDWELL, David. Narration in the fiction film. Madison: University of Wisconsin Press, 1985.

. O cinema clássico hollywoodino: normas e princípios narrativos. In: RAMOS, Fernão Pessoa (Org.). Teoria contemporânea do cinema. v. 2. São Paulo: Senac, 2005.

ECO, Umberto. Sobre os espelhos e outros ensaios. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1989.

HEDIGER, V. The Narative Turn in Film Advertising: on the physiognomy of contemporary trailers. Apresentado em: You Can Have It:Kinorituale,Vienna, 1999.

KERNAN, L. Coming Attractions – reading american movie trailers. Austin, Texas: University of Texas Press, 2004.

MACEY, D. Dictionary of Critical Theory. Londres: Penguin Books, 2000.

MASCARELLO, F. Cinema hollywoodiano contemporâneo. In: MASCARELLO, F. (Org.). História do Cinema Mundial. Campinas: Papirus, 2006.

MASCARELLO, F. (Org.). História do Cinema Mundial. Campinas: Papirus, 2006.

ROSÁRIO, Nísia Martins do. Formatos e gêneros em corpos eletrônicos. In: DUARTE,Elizabeth Bastos; CASTRO, Maria L. Dias de (Org.). Comunicação audiovisual: gênero e formatos. Porto Alegre: Sulina, 2007.

SANTOS, Cláudia Melissa Neves. Trailer : Cinema e publicidade no mesmo rolo. Um estudo sobre o trailer e o movie marketing, ilustrado pela campanha de lançamento do filme Cidade de Deus. Dissertação de mestrado do Instituto de Artes e Comunicação Social. UFF, 2004.

How to Cite

CARNEIRO DOS SANTOS, Márcio. The trailer, the film and the seriality in the model of the blockbusters of the contemporary hollywood cinema. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 299–316, 2010. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/24. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.