"Are you talking to me?" The expression of the popular media as political power in Martin Scorsese's Taxi Driver

Authors

  • Bruno Costa PUC Minas
  • Thiago Pereira Alberto PUC Minas

Keywords:

Cinema, Cultura Popular, Martin Scorsese, Subjetividade Rebelde, Taxi Driver

Abstract

This article analyzes the film "Taxi Driver" (1976), Martin Scorsese as a possible vehicle of popular media expression as a political power, intending part of its image representation through an aesthetic eradical tabloid, the dominant regime of images in Hollywood and realizing in his narrative. Some tactics of subversion in relation to the capitalist system with the representation of an anonymous character; while being a product of popular culture, it speaks to a large public and possible triggers decodifies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Costa, PUC Minas

Pós-doutor junto ao Programa de pós-graduação em Comunicação da PUC Minas

Thiago Pereira Alberto, PUC Minas

Mestre em Comunicação Social pela Faculdade de Comunicação e Artes da PUC-MG

References

BARROS, José D´Assunção. Cinema e história: entre expressões e representações. In: Cinema-História: teoria e representações sociais no cinema. NÓVOA, Jorge & BARROS, José D´Assunção. Rio de Janeiro: Apicuri, 2008.

BISKIND, Peter Como a geração sexo, drogas e rock n ´roll salvou Hollywood- Riode Janeiro: Intrínseca, 2009.

CAUDURO, Flávio Vinícius. Comunicação gráfica e pós-modernidade. Revista da Associação dos programas de pós-graduação em comunicação social (COMPÓS),Abril de 2006.

EAGLETON, Terry. A idéia de cultura. São Paulo: Edirora UNESP, 2005.

FISKE, John. Understanding Popular Culture. New York: Routledge, 2010. FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma future filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume dumará, 2002 GINZBURG, Carlo. O queijo e os vermes: o cotidiano e as idéias de um moleiro perseguido pela Inquisição São Paulo: Companhia das Letras, 2006. GINZBURG, Carlo. Micro-história: duas ou três coisas que sei a respeito. In: O fio e os rastros. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

HALL, Stuart. Da Diáspora: Identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

KAEL, Pauline. “Metamorphosis of The Beatles”, New Yorker, 30 de novembro de

KAEL, Pauline. “1001 noites no cinema”. São Paulo: Companhia das Letras, 1994. MARTEL, Frédéric. Mainstream: a guerra global das mídias e das culturas. Rio de Janeiro:

Civilização Brasileira, 2012.

SCORSESE, Martin & WILSON, Henry. Uma Viagem Pessoal pelo Cinema Americano. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

SONTAG, Susan. Uma Cultura e a nova sensibilidade. In: Contra a interpretação. Porto Alegre: L&PM, 1987.

SANTOS, Boaventura de Souza Santos. Renovar a teoria critica e reinventar a emancipação social, São Paulo : Boitempo, 2007.

THOMPSON, David e CHRISTIE, Ian. Scorsese por Scorsese. Lisboa: Edições 70, 1989.

TURNER, Graeme. Ordinary People: celebrity, tabloid culture, and the function of the media. In: TURNER, Graeme.Ordinary People and the Media: The Demotic Turn.Londres: Sage, 2010.

ZIZEK, Slavoj. Bem vindo ao deserto do real! Cinco ensaios sobre o 11 de setembro e datas relacionadas. São Paulo: Boitempo Editorial, 2003.

Published

2015-12-11

How to Cite

COSTA, B.; PEREIRA ALBERTO, T. "Are you talking to me?" The expression of the popular media as political power in Martin Scorsese’s Taxi Driver. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 57–75, 2015. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/239. Acesso em: 3 jul. 2024.