Television franchising: Production, sales and circulation processes
Keywords:
Mercado de Televisão, Franquias televisivas, FormatosAbstract
The article addresses issues related to the production and sale of television franchises, differentiating this commercial process from the others. Bibliographical research and in-depth interviews with professionals from broadcasters and producers in Latin America have indicated that the sale of franchises is more complex, characterized by mechanisms to protect the format, professionalization of trade, a greater variety of offerings and agents in the international market.Downloads
References
BUSTAMANTE, E. La televisión económica: financiación, estrategias y mercados. 2ª ed. Barcelona: Editorial Gedisa, 2004.
CALABRE, L. No tempo das radionovelas. Comunicação & Sociedade. São Bernardo do Campo: PósCom-Metodista, a. 29, n. 49, p. 65-83, 2007.
CARTILHA – O que é uma franquia? S/l: Ministério do Desenvolvimento, Indústria e Comércio Exterior, 2005. Disponível em: <http://www.portaldofranchising.com.br/Arquivos/O%20QUE%20%C3%89%20FRANQUIAFinalVCx.pdf> Acesso em: 25 set. 2012.
DUARTE, E. Televisão: ensaios metodológicos. Porto Alegre: Sulina, 2004.
FRAPA Report 2009: TV formats to the world. FRAPA: Cologne, 2009.
GARAYCOCHEA, O. Telenovelas chilenas: panorama de una escritura sometida. I Encuentro Brasil-Chile de Ciencias de la Comunicación. Santiago de Chile: Universidad Catolica de Chile, 2007.
GRIGNAFFINI, G. I generi televisivi. Roma: Carocci,2004.
MARTÍN-BARBERO, J; REY, Germán. Os exercícios do ver: hegemonia audiovisual e ficção televisiva. Trad.: Jacob Gorender. 2 ed. São Paulo: Editora SENAC São Paulo, 2004.
MORAN, A. ; MALBON, J. Understanding the global TV format. Bristol: Intellect Books, 2006.
MORAN, A. New flows in global TV. Bristol: Intellect Books, 2006.
SALÓ, G. ¿Qué es eso del formato? Como nace y se desarrolla un programa de televisión. Barcelona: Gedisa, 2007.
STRAUBHAAR, J. As múltiplas proximidades das telenovelas e das audiências. In: LOPES, Maria Immacolata Vassallo de. Telenovela: internacionalização e interculturalidade. São Paulo: Loyola, 2004.
SYDENSTRICKER, I. Telenovelas latino-americanas: é tudo sempre a mesma coisa? In: Ensaio Geral, vol. 2, n.3, 2010. p.39-53. Disponível em: <http://www.revistaeletronica.ufpa.br/index.php/ensaio_geral/article/view/115/41> . Acesso em 11 dez.2012.
WAISBORD, S. McTV: Understanding the Global Popularity of Television Formats. Television & New Media, 2004.
Entrevistas
BRIGARD, J. Entrevista concedida a Ana Paula Silva Ladeira Costa. Bogotá: 22 maio 2012
BUSOLI, D. Entrevista concedida a Ana Paula Silva Ladeira Costa. São Paulo: 12 jan. 2012
CAMPI, M. Entrevista concedida a Ana Paula Silva Ladeira Costa. Buenos Aires: 12 mar. 2012.
CILLEY, G. Entrevista concedida a Ana Paula Silva Ladeira Costa. Buenos Aires: 26 set. 2011
GONZÁLES, C. Entrevista concedida a Ana Paula Silva Ladeira Costa. São Paulo: 02 maio 2012
PANTALEÓN, C. Entrevista concedida a Ana Paula Silva Ladeira Costa. Buenos Aires: 12 mar. 2012.
SHAMA, J. Entrevista concedida a Ana Paula Silva Ladeira Costa. Buenos Aires: 08 mar. 2012
TEVAH, V. Entrevista concedida a Ana Paula Silva Ladeira Costa. Buenos Aires: 12 mar. 2012
WASSERMAN, M. Entrevista concedida a Ana Paula Silva Ladeira Costa. Buenos Aires: 27 set. 2011
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.