User-centered design and tutorials

Authors

  • Marcos André Fabrício Unesp/FAAC/Bauru
  • Matheus Henrique Bonetti Unesp/FAAC/Bauru
  • Nicholas Bruggner Grassi Unesp/FAAC/Bauru
  • Vânia Cristina Pires Nogueira Valente Unesp/FAAC/Bauru
  • Humberto Ferasoli Filho Unesp/FAAC/Bauru

Keywords:

Gamificação, Tutorial, Design Centrado no Usuário

Abstract

This study aims to make a literature review on gamificados tutorials, ie how gamification can help the tutorial to motivate its members through the use of digital game design techniques. This article also aims to show how the combination of these studies with the user-centered design can offer subsidies for the creation of new strategies in the construction of instructional contents focusing on digital media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos André Fabrício, Unesp/FAAC/Bauru

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Televisão Digital: informação e conhecimento da Unesp/FAAC/Bauru

Matheus Henrique Bonetti, Unesp/FAAC/Bauru

Aluno especial da disciplina de Design de Interfaces para Televisão Digital, no Mestrado do Programa de Pós-Graduação em Televisão Digital: informação e conhecimento da Unesp/FAAC/Bauru.

Nicholas Bruggner Grassi, Unesp/FAAC/Bauru

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Televisão Digital: informação e conhecimento da Unesp/FAAC/Bauru

Vânia Cristina Pires Nogueira Valente, Unesp/FAAC/Bauru

Doutora em Engenharia Civil pela Escola Politécnica da Universidade de São Paulo (2004). Docente da Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho.

Humberto Ferasoli Filho, Unesp/FAAC/Bauru

Doutor em Engenharia Elétrica pela Escola Politécnica da Universidade de São Paulo (1999). Professor assistente do Departamento de Computação da Faculdade de Ciências do campus de Bauru da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP.

References

ABRAS, Chadia; MALONEY-KRICHMAR, Diane; PREECE, Jenny.

User-centered design. Bainbridge, W. Encyclopedia of Human-Computer Interaction. Thousand Oaks: Sage Publications, v. 37, n. 4, p. 445-456, 2004.

ALONSO, Catalina M.; GALLEGO, Domingo J. (Ed.). Aprendizaje y ordenador. Dykinson, 2000.

ALONSO, C. M.; GALLEGO, D. J.; HONEY, P. Los estilos de

aprendiza procedimientos de diagnóstico y mejora. Madrid, 2002.

AMARAL, Sergio Ferreira do; BARROS, Daniela Melaré Vieira. Estilos de Aprendizagem no contexto educativo de uso das tecnologias digitais interativas. http://lantec.fae.unicamp.br/lantec/pt/tvdi_portugues/daniela.pdf. Acesso em 15 mai. 2015.

SCHELL, J. DICE 2010. Design Outside the Box Presentation. Disponível em: http://www.g4tv.com/videos/44277/dice-2010-design-outside-the-box-presentation. Acesso em: 15 mai. 2015.

BARROS, Daniela Melaré Vieira. Estilos de uso do espaço virtual: Como se aprende e se ensina no virtual?. Revista Inter Ação, v. 34, n. 1, p. 51-74, 2009.

BONSIEPE, Gui; DUTRA, Cláudio. Design: do material ao digital. FIESC/IEL, Florianópolis, 1997.

BONSIEPE, G. Design as Tool for Cognitive Metabolism: From Knowledge Production to Knowledge Presentation. 2000. Disponível em: http://guibonsiepe.com.ar/guiblog/wp-content/uploads/2009/12/descogn.zip. Acesso em 15 mai. 2015.

CLASSCRAFT. 2014. Disponível em: http://www.classcraft.com. Acesso em: 10 mai. 2015.

EXTRA CREDITS. Tutorials 101. 2012. Disponível em:

https://www.youtube.com/watch?v=BCPcn-Q5nKE. Acesso em: 12 mai. 2015.

ALVES, Fábio Pereira; MACIEL, Cristiano. A gamificação na educação: um panorama do fenômeno em ambientes virtuais de aprendizagem. SEMIEDU, Mato Grosso, 2014.

ALVES, Flora. Gamification: como criar experiências de aprendizagem engajadoras: um guia completo do conceito à prática. 1.ed. São Paulo: DVS Editora, 2014.

ANTIN, Judd; CHURCHILL, Elizabeth F. Badges in social media: A social psychological perspective. In: CHI 2011 Gamification Workshop Proceedings (Vancouver, BC, Canada, 2011). 2011.

CAPTERRA, Top 20 LMS Software. Capterra. 2015. Disponível em http://www.capterra.com/learning-management-system-software/#infographic. Acesso em: 20 abr. 2015.

FARDO, Marcelo Luis. A Gamificação aplicada em ambientes de aprendizagem. RENOTE, v. 11, n. 1, 2013.

GALLEGO, Domingo J. et al. Conocimiento y gestión: la gestión del conocimiento para la mejora de las personas y las organizaciones. Prentice-Hall, Madrid, 2003.

HAMARI, Juho; KOIVISTO, Jonna; SARSA, Harri. Does gamification work? - a literature review of empirical studies on gamification. In: System Sciences (HICSS), 2014 47th Hawaii International Conference on. IEEE, 2014. p. 3025-3034.

JOHNSON, Steven. Cultura da interface: como o computador transforma nossa maneira de criar e comunicar. Zahar. Rio de Janeiro, 2001.

KAPP, Karl M. The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. John Wiley & Sons. Nova Iorque, 2012.

KRUG, Steve. Não me Faça Pensar: Uma Abordagem de Bom Senso na Web–Alta Books, 2ª. Rio de Janeiro, 2008.

LOWDERMILK, Travis. User-Centered Design: A Developer’s Guide to Building User-Friendly Applications. “O’Reilly Media, Inc.”, Califórnia, 2013.

MAYER, Richard E. (Ed.). The Cambridge handbook of multimedia learning. Cambridge University Press, 2005.

NAVARRO, Gabrielle. Gamificação: a transformação do conceito do termo jogo no contexto da pós-modernidade. Biblioteca Latino-Americana de Cultura e Comunicação, v. 1, n. 1, 2013.

NEIL, T. & Malley, R. Rethinking Mobile Tutorials: Wich Patterns

Really Work? Disponível em: http://www.smashingmagazine.com/2014/04/22/rethinking-mobile-tutorials-which-patterns-really-work/.

Acesso em: 15 mai. 2015.

NORMAN, Donald A. O design do dia-a-dia. Rocco. 2006.

Projeto “Classcraft” transforma sala de aula em RPG medieval. São Paulo: Abril, 2014. Disponível em: http://info.abril.com.br/games/noticias/2014/06/projeto-classcraft-transforma-sala-de-aula-em-rpg-medieval.shtml. Acesso em: 15 mai. 2015.

SYLVESTER, Tynan. Designing Games: A Guide to Engineering Experiences. “ O’Reilly Media, Inc.”, Ontario, 2013.

TUTORIAL. In: DICIONÁRIO Priberam da Língua Portuguesa, 2008-2013. Disponível em: http://www.priberam.pt/dlpo/tutorial. Acesso em: 15 mai. 2015.

WERBACH, Kevin; HUNTER, Dan. For the win: How Game thinking can revolutionize your business. Wharton Digital Press. Pensilvânia, 2012.

WERBACH, Kevin. (Re) Defining Gamification. Springer Lecture Notes in Computer Science, v. 8462. Pensilvânia, 2014.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações filosóficas, trad. JC Bruni, SP: Nova Cultural, Coleção Os pensadores. São Paulo, 1999.

ZICHERMANN, Gabe; LINDER, Joselin. Game-based marketing: inspire customer loyalty through rewards, challenges, and contests. John Wiley & Sons. Nova Jérsei, 2010.

ZICHERMANN, G. & CUNNINGHAM, C. Gamification by Design: Implementing Game Mechanics in Web and Mobile Apps. O’reilly. Ontario, 2011

Published

2015-06-28

How to Cite

ANDRÉ FABRÍCIO, M.; HENRIQUE BONETTI, M.; BRUGGNER GRASSI, N.; PIRES NOGUEIRA VALENTE, V. C.; FERASOLI FILHO, H. User-centered design and tutorials. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 62–78, 2015. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/218. Acesso em: 3 jul. 2024.