Brecht and Lars Von Trier: Hybridism and anti-illusionism in Dogville (2003)

Authors

  • Otávio Cabral Universidade Federal de Alagoas/UFAL
  • Ana Flávia Ferraz Universidade Federal de Alagoas/UFAL

Keywords:

Anti-ilusionismo, Distanciamento, Hibridismo

Abstract

The proposal of this article is to reflect on the Brechtian heritage in contemporary cinema, through the analysis of the film Dogville (2003), by the Danish filmmaker Lars Von Trier. Dogville (2003), inserted in the postulates of the cinematographic movement Dogma 95, is an example of artistic hybridity or a "fusion cinema", as the director prefers. Von Trier's cinema denies Hollywood, just as the theater of Brecht denies the Aristotelian catharsis, being marked, decidedly, as proposals that have in common, among other characteristics, the anti-illusion.

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Author Biographies

Otávio Cabral, Universidade Federal de Alagoas/UFAL

Professor do curso de Artes Cênicas da Universidade Federal de Alagoas/UFAL, pós-doutorando do Programa de Teoria Literária da UnB/Universidade de Brasília, é coordenadorNúcleo de Estudo e Pesquisa das Expressões Dramáticas-EPED/CNPq/UFAL.

Ana Flávia Ferraz, Universidade Federal de Alagoas/UFAL

Mestra em Comunicação pelo ITESO/México e Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UnB/Universidade de Brasília. Professora Assistente da UFAL/Campus do Sertão, é pesquisadora do Núcleo de Estudo e Pesquisa das Expressões Dramáticas-EPED/CNPq/UFAL.

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Published

2014-12-10

How to Cite

CABRAL, Otávio; FERRAZ, Ana Flávia. Brecht and Lars Von Trier: Hybridism and anti-illusionism in Dogville (2003). Revista GEMInIS, [S. l.], v. 5, n. 3, p. 06–18, 2014. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/200. Acesso em: 21 nov. 2024.