Brecht and Lars Von Trier: Hybridism and anti-illusionism in Dogville (2003)
Keywords:
Anti-ilusionismo, Distanciamento, HibridismoAbstract
The proposal of this article is to reflect on the Brechtian heritage in contemporary cinema, through the analysis of the film Dogville (2003), by the Danish filmmaker Lars Von Trier. Dogville (2003), inserted in the postulates of the cinematographic movement Dogma 95, is an example of artistic hybridity or a "fusion cinema", as the director prefers. Von Trier's cinema denies Hollywood, just as the theater of Brecht denies the Aristotelian catharsis, being marked, decidedly, as proposals that have in common, among other characteristics, the anti-illusion.Downloads
References
AUMONT, Jacques. A estética do filme. Campinas: Papirus editora, 2009.
BRECHT, Bertolt. Estudos sobre teatro. (Tradução de Fiama
Pais Brandão). Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1978.
______________ Teatro Dialético. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1967.
______________ A ópera de três vinténs. (Tradução de Wolfgang Bader e Marcos Roma Santa). In: Teatro Completo. Vol. 3. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.
COSTA, Maria Helena Braga. Dogville: um estudo do espaço fílmico/
cênico pós-moderno. Repertório Teatro & Dança, Ano 12, Número 13,
Disponível em: http://www.portalseer.ufba.br/index.php/revteatro/
article/viewFile/4018/2940. Acesso em: 22 de maio de 2013.
ESSLIN, Martin. Brecht: dos males, o menor – um estudo crítico
do homem, suas obras e suas opiniões. (Tradução de Bárbara
Heliodora). Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1979.
EWEN, Frederic. Bertolt Brecht: sua vida, sua arte, seu tempo.
(Tradução de Lya Luft). São Paulo: Globo, 1991.
JAMESON, Fredric. O método Brecht. (Tradução de Maria
Sílvia Betti). Petrópolis: Editora Vozes, 1999.
OLIVEIRA, Fábio Crispim. A intermidialidade subversiva na
narrativa cinematográfica de Lars Von Trier. XI Congresso
internacional da Abralic. USP/São Paulo, 2008.
PEIXOTO, Fernando. Brecht: uma introdução ao teatro
dialético. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
STAM, Robert. A literatura através do cinema: Realismo, magia e
a arte da adaptação. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
________ O Espetáculo Interrompido: Literatura e cinema
de desmistificação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
XAVIER, Ismail. O Discurso cinematográfico: a opacidade
e a transparência. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.