The use of online social networks in the interactions of producers and television receivers

Authors

  • Paula Cecília de Miranda Marques Unesp - Bauru
  • Ana Sílvia Lopes Davi Médola Unesp - Bauru

Keywords:

Conteúdo colaborativo, televisão, internet, redes sociais

Abstract

This article deals with the possibility of participation of the receiver in the production of television content intermediated by online social networks. Based on media convergence, this research demonstrates how the receiver has acted in digital online media and how television can take advantage of the particularities of this interaction between media to promote the creation of collaborative content in which the social network user can interfere, directly influencing the result of the product developed, becoming a new media protagonist. A tool little used by television production that slowly begins to penetrate virtual reality, the forging of this new process of composition could not only entertain the receiver, but also enrich the constantly criticized television language and content. This study exposes the influence of the television medium on what is discussed online; deals with the user's still shy posture in the production of content; and addresses the potential of social networks as a channel of communication between recipients and producers. This article is structured from the definition of social network; besides studying what kind of dialogue between this online medium and TV is practiced these days. Finally, it is debated whether the potential of the interaction between TV and social networks is used in its fullness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paula Cecília de Miranda Marques, Unesp - Bauru

Possui graduação em Comunicação Social - Radialismo (2008) e especialização em Linguagem, Cultura e Mídia (2012) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp - Bauru). Atualmente é analista de comunicação da Universidade de São Paulo e exerce a função de produtora de conteúdos de divulgação científica para televisão universitária.

Ana Sílvia Lopes Davi Médola, Unesp - Bauru

Livre-Docente em Comunicação Televisual pela Universidade Estadual Paulista UNESP - em Bauru/SP, onde está lotada no Departamento de Comunicação Social atuando como professora na Habilitação em Radialismo.

References

ARNAUT, Rodrigo D. Era Transmídia. Revista Geminis. São Carlos: ano 2, n. 2, pp. 259-275.

AZEVEDO, Elaine C. Da tela da TV à tela do computador: A telenovela entra nas redes sociais online. Disponível em <http://pucposcom-rj.com.br/wp-content/uploads/2011/11/Elaine-Christovam-de-Azevedo.pdf> Acesso em: 18 de jun. 2012.

BARBOSA FILHO, André; CASTRO, Cosette. Comunicação digital: educação, tecnologia e novos comportamentos. 1ª ed. São Paulo: Paulinas, 2008.

BARBOSA, Marialva C. Imaginação televisual e os primórdios da TV no Brasil. In Historia da televisão no Brasil. Org. Ana Paula Goulart, Igor Sacramento, Marcos Roxo. São Paulo: Contexto, 2010.

BECKER, Valdecir; MONTEZ, Carlos. TV Digital Interativa: conceitos e tecnologias. In: Minicursos Webmidia 2004. Ribeirão Preto, 2004.

BRASIL, Antonio; ARNT, Héris. Telejornalismo On-line em debate. Rio de Janeiro: EPapers, 2002.

CANNITO, Newton. Verdades e mentiras sobre televisão. 14 abr. 2010.

Entrevistador: Luciano Trigo. Entrevista concedida ao Portal G1. Disponível em: <http://g1.globo.com/platb/maquinadeescrever/2010/04/14/812/>. Acesso em: 05 ago. 2012.

FRIGERI, Alexandre M. Youtube: estrutura e ciberaudiência – um novo paradigma televisivo. 2011. 171 f. Tese – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo: 2011.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. 2ª ed. São Paulo: Aleph, 2009.

JOST, François. Revista Matrizes. São Paulo: ano 4, n. 2, jan. - jun. 2011, pp. 93-109. Disponível em: <http://www.redetupi.com/paginas/posts/a-inauguracao-oficial69.php> Acesso em: 20 jul. 2012.

LÉVY, Pierre. A esfera pública do século XXI. Disponível em: <http://www.moodle.ufba.br/file.php/11/artigo-pierre-levy.pdf> Acesso em: 23 jul. 2012.

MESQUITA, Fabíola de. Televisão e twitter: apropriações e convergência midiática. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/papers/regionais/sudeste2011/resumos/R24-0060-1.pdf> Acesso em: 15 jun. 2012.

RECUERO, Raquel. Redes Sociais na Internet. 2ª ed. Porto Alegre: Sulina, 2011.

SCHIMDT, Eric. A revolução não é digital. Entrevista concedida a revista Veja. São Paulo: Abril, 02 mar. 2011.

SILVA, Marco. Interatividade: uma mudança no esquema clássico da Comunicação. In: Boletim Técnico do Senac, v. 26, n. 3, set.- dez., 2000.

WOLTON, Dominique. Elogio do grande público. 1ª ed. São Paulo: Ática, 1996.

ZAGO, Gabriela S. Dos blogs aos microblogs: aspectos históricos, formatos e características. Disponível em: <http://www.bocc.ubi.pt/pag/zago-gabriela-dos-blogs-aos-microblogs.pdf> Acesso em: 25 jul. 2012.

Published

2014-07-13

How to Cite

DE MIRANDA MARQUES, Paula Cecília; LOPES DAVI MÉDOLA, Ana Sílvia. The use of online social networks in the interactions of producers and television receivers. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 77–93, 2014. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/190. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.