Fans and social networking sites: a case study of participation in The Voice

Authors

  • Brenda Parmeggiani UNB

Keywords:

participação, sites de redes sociais, audiência, fãs, televisão.

Abstract

The emergence of new media calls into question the activity of audiences, especially with regard to interactivity. The creators' claim that The Voice would be the most interactive model in the world led to the choice for the study of participation by social networking sites (SRS) Facebook and Twitter. Thus, issues such as: whether SRS promote greater participation; if there is interaction; what is the frequency of activity; among others. It is reported that, despite being seen as an obligation, the ideal format for promoting participation has not been achieved. Still, the content sent by viewers falls short of expectations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Brenda Parmeggiani, UNB

Doutoranda em Comunicação pela UNB e membro do Centro de Investigação Media e Jornalismo, da Universidade Nova de Lisboa.

References

BOYD, D. M.; ELLISON, N. B. Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication. Hoboken: Wiley-Blackwell, 2007. Disponível em: http://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/boyd.ellison.html.

CANNITO, Newton Guimarães. A Televisão na era digital: interatividade, convergência e novos modelos de negócio. São Paulo: Summus, 2010.

CASTELLS, Manuel. A Galáxia Internet - Reflexões sobre Internet, Negócios e Sociedade. 2.ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2007.

DAYAN, Daniel. Mothers, midwives and abortionists: genealogy, obstetrics, audiences and publics. In: LIVINGSTONE, Sonia. Audiences and Publics. Bristol: Intellect Books, 2005.

___________ Televisão, o quase-público. In: ABRANTES, J. C. & DAYAN, D. Televisão: das Audiências aos Públicos. Lisboa: Livros Horizonte, 2006.

ESTEVES, João Pissarra. Sociologia da Comunicação. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2011.

HABERMAS, Jürgen. La Esfera de lo Publico. In: DÍAZ, Francisco G. La critica social en Touraine y Frankfurt. Madri: UAM (Universidad Autonome de Madrid), 1973. pp. 123-130

___________. Communication and the Evolution of Society. Boston: Beacon Press, 1976.

___________. Mudança estrutural da Esfera Pública: investigações quanto a uma categoria da sociedade burguesa. 2. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2003.

JENKINS, Henry. Fans, Bloggers and Gamers - Exploring Participatory Culture. Nova Iorque: New York University Press, 2006.

___________, Cultura da Convergência. 2.ed. Trad. S. Alexandria. São Paulo: Aleph, 2009.

KLASTRUP, Lisbeth. Publics for a day? The Affective “Audiences” on Facebook. Copenhagen, Dinamarca: University of Copenhagen, 2010.

LIVINGSTONE, Sonia. Audiences and Publics. Bristol: Intellect Books, 2005.

MACHADO FILHO, Francisco. Segunda tela: tendências, oportunidades e modelo de negócio concomitante à TV digital aberta no Brasil. In: XXXVI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, de 4 a 7 e setembro de 2013, Manaus. Anais. Manaus: Intercom, 2013. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2013/resumos/R8-1055-1.pdf> Acesso em: 2 de outubro de 2013.

MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. 13.ed. São Paulo: Editora Cultrix, 2003.

NOCI, J. D., DOMINGO, D., MASIP, P., MICÓ, J. L., & RUIZ, C. Comments in news, democracy booster or journalistic nightmare. In: 11th International Symposium on online journalism, 23 e 24 de abril de 2010, Austin (EUA). Anais. Disponível em: < https://online.journalism.utexas.edu/program.php?year=2010> Acesso em: 15 de fevereiro de 2012.

PROULX, Mike; e SHEPATIN, Stacey. Social TV: How marketers can reach and engage audiences by connecting television to the web, social media and mobile. Hoboken: Wiley, 2013.

RECUERO, Raquel. Redes Sociais na Internet. 2.ed. Porto Alegre: Editora Sulina, 2011.

RIBEIRO, Fábio. O conceito de ‘participação’ nos media: sombras e claridades numa floresta de definições. In: LOPES, F. A TV dos Jornalistas. Braga: Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, 2011.

SHIRKY, Clay. A cultura da participação: criatividade e generosidade no mundo conectado. Rio de Janeiro: Zahar, 2011. 210 p.

SILVA, Marisa Torres da. A Voz dos Leitores na Imprensa. Lisboa: Livros Horizonte, 2007.

SILVA, Elane Gomes da; BEZERRA, Ed Porto. Dispositivos Móveis como potencializadores da televisão digital interativa: Desafios e usos da segunda tela no telejornalismo. Revista Geminis, São Carlos: UFSCAR, ano 4, n 1, 2013. pp. 127-144 Disponível em: <http://www.revistageminis.ufscar.br> Acesso em: 25 de agosto de 2013.

THOMPSON, J. B. A mídia e a modernidade: Uma teoria social da mídia. 15.ed. Trad. Wagner de Oliveira Brandão. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

TORRES, Eduardo Cintra. Multidões e Audiências. In: ABRANTES, J. C. & DAYAN, D. Televisão: das Audiências aos Públicos. Lisboa: Livros Horizonte, 2006.

ZOONEN, Liesbet Van. Imagining the Fan Democracy. The European Journal of Communication Research. Nova Iorque/Berlim: Gruyter, 2004.

WOLTON, Dominique. Internet, e depois? Uma teoria crítica para as novas mídias. 2.ed. Trad. Isabel Crosseti. Porto Alegre: Sulina, 2007.

Published

2014-07-13

How to Cite

PARMEGGIANI, B. Fans and social networking sites: a case study of participation in The Voice. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 23–46, 2014. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/188. Acesso em: 3 jul. 2024.