Neotv: metalanguage brands in Brazil

Authors

  • Carla Simone Doyle Torres Universidade Federal de Santa Maria

Keywords:

Televisão Brasileira, Neotevê, Metalinguagem, Estética

Abstract

Between the 1980s and 2000s, there are important changes in relation to the aesthetic and narrative characteristics of TV in Brazil, especially in the way it speaks of itself. This article presents a mapping of programs from different broadcasters throughout these 30 years, aiming to observe the transformation of the characteristics related to metalanguage throughout this period, in Brazilian television. It is based on the concept of Neotevê, proposed in the 1980s by Eco (1986) and Casetti and Odin (2012), in order to also update it in this new scenario.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carla Simone Doyle Torres, Universidade Federal de Santa Maria

Jornalista e mestre em Comunicação Midiática pela Universidade Federal de Santa Maria.

References

ARONCHI DE SOUZA, J. C. Gêneros e formatos na televisão brasileira. São Paulo: Summus, 2004.

AUMONT, Jacques. A estética do filme. São Paulo: Papirus, 1995.

______. A imagem. São Paulo: Papirus, 1993.

______; MARIE, Michel. A análise do filme. Lisboa: Texto & Grafia, 2004.

CASETTI, Francesco; ODIN, Roger. Da Paleo à Neotelevisão: abordagem semiopragmática. Tradução de REICHELT, Henrique R. In: Ciberlegenda: Os novos caminhos da produção, espectatorialidade e do consumo televisivo na contemporaneidade. Rio de Janeiro: Universidade Federal Fluminense (UFF), n. 27, 2012.

DEJAVITE, Fábia A. INFOtenimento: informação + entretenimento no jornalismo. São Paulo: Paulinas, 2006.

DUARTE, Elizabeth Bastos. Televisão: Ensaios metodológicos. Porto Alegre: Sulina, 2004.

ECO, Umberto. Tevê: a transparência perdida. In: Viagem na irrealidade cotidiana. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.

EISENSTEIN, Sergei. O sentido do filme. Rio de Janeiro: Zahar, 1990.

FAHLE, Oliver. Estética da televisão: passos rumo a uma teoria da imagem em televisão. In: GUIMARÃES, César; LEAL, Bruno Souza; MENDONÇA, Carlos Camargos (orgs.). Comunicação e experiência estética. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.

FECHINE, Yvana. O vídeo como um projeto utópico de televisão. In: MACHADO, Arlindo (org.). Made in Brasil: Três décadas do vídeo brasileiro. São Paulo: Iluminuras: Itaú cultural, 2007.

GOMES, Itânia Maria Mota. O embaralhamento das fronteiras entre informação e entretenimento e a consideração do jornalismo como processo cultural e histórico. In: DUARTE, Elizabeth Bastos; CASTRO, Maria Lília Dias de. Em torno das mídias: práticas e ambiências. Porto Alegre: Sulina, 2008.

GREIMAS, A. J.; COURTÉS, J. Dicionário de Semiótica. São Paulo: Contexto, 2008.

JOST, François. Compreender a televisão. Porto Alegre: Sulina, 2007.

______. Seis lições sobre televisão. Porto Alegre: Sulina, 2004.

MACHADO, Arlindo (org.). Made in Brasil: Três décadas do vídeo brasileiro. São Paulo: Iluminuras: Itaú cultural, 2007.

METZ, Christian. A significação no cinema. São Paulo: Perspectiva, 2010.

______. Linguagem e Cinema. São Paulo: Perspectiva, 1971.

MITTELL, Jason. Genre and Television. New York: Routledge, 2004.

NICHOLS, B. Introdução ao documentário. Campinas: Papirus, 2005.

SERELLE, Márcio. METATEVÊ: a mediação como realidade apreensível. In: MATRIZES / Revista do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Universidade de São Paulo. Vol. 2, nº 2, (1º semestre de 2009). São Paulo: ECA/USP, 2009.

STAM, Robert. Introdução à teoria do cinema. Campinas: Papirus, 2003.

TORRES, Carla S. D. ROSSINI, Miriam de S. A TV POR ELA MESMA: Formas de metalinguagem e de autorreflexividade no Brasil. In: Bienal Chile

TORRES, Carla S. D. A incursão da TV sobre se própria: metalinguagem e autorreflexividade na série No Estranho Planeta dos Seres Audiovisuais, da TV Futura. In: 11ª Semana da Imagem na Comunicação. São Leopoldo: Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos), maio de 2013.

______. Aspectos da processualidade audiovisual na construção de si próprio: Um olhar sobre o programa Profissão Repórter. In: Anais do Simpósio Internacional: Imagem, cultura visual e história da arte. Porto Alegre: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS), 2012.

______. INFOtenimento na televisão: a tênue fronteira entre informação e entretenimento no encontro do telejornal com a revista eletrônica. In: Anais do Seminário Internacional Análise de Telejornalismo: desafios teórico-metodológicos. Salvador: Universidade Federal da Bahia, 21 a 23 de agosto de 2011.

TRIGO, Luiz Gonzaga Godói. Entretenimento: uma crítica aberta. São Paulo: SENAC, 2003.

Published

2014-07-10

How to Cite

DOYLE TORRES, Carla Simone. Neotv: metalanguage brands in Brazil. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 96–119, 2014. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/186. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.