Interactivity: a concept beyond the internet

Authors

  • Maria Cristina Gobbi Unesp - Bauru
  • Gleice Bernardini Unesp - Bauru

Keywords:

Interatividade, internet, TV digital, comunicação

Abstract

Understanding the concepts of interactivity, in their levels and uses, as well as the way it has been used by several authors is the driving force of this article. In addition to exchanging information, interactivity gives interactors, people involved in the communication process, a new possibility: the exit from their comfort zone, or just the point of receiving content, opening the doors to the production process. Thus, the so-called receivers, through interactivity, leave their passive role in the production and consumption of information, passing to producers as well. The different levels of interactivity, to a greater or lesser extent, depending on the type of action, will be analyzed here in their area of application, be it on the Internet or on digital TV. Through a bibliographical review, we seek to configure this interactivity in the communication scenario.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Cristina Gobbi, Unesp - Bauru

Pós-Doutora pelo Prolam-USP (Universidade de São Paulo – Brasil), Doutora em Comunicação pela Universidade Metodista de São Paulo (Umesp). Vice-coordenadora e Professora do Programa Pós-Graduação Televisão Digital da Unesp de Bauru. Professora do Programa de Pós-Graduação da mesma instituição. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Pensamento Comunicacional Latino-Americano do CNPq. Diretora Administrativa da Socicom. Orientadora da Dissertação.

Gleice Bernardini, Unesp - Bauru

Jornalista e Mestranda do Programa de Pós Comunicação – Mestrado Acadêmico em Comunicação Midiática, da Universidade Estadual Paulista – UNESP, Campus Bauru. Bolsista Capes.

References

BARRÉRE, Eduardo. Interatividade. Disponível em: www.lcg.ufrj.br, acesso maio de 2013.

BAZANINI, R. e DONATO, M. Estratégias de posicionamento e disputas na implantação da TV Digital no Brasil. In: Revista Communicare.Revista de Pesquisa. Faculdade Cásper Líbero. Vol. 8, nº 2, 2º semestre de 2008, CEIP – Centro Interdisciplinar de Pesquisa. São Paulo: Faculdade Cásper Líbero, 2008.

ENZENSBERGER, H. M. Elementos para uma Teoria dos Meios de Comunicação. Rio de

Janeiro: Tempo Brasileiro, 1979.

GOBBI, M. C. Nativos Digitais: Autores na Sociedade Tecnológica. IN: GOBBI, M. C.; KERBAUY, M. T. M. (orgs.). Televisão Digital: informação e conhecimento [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura acadêmica, 2010. Disponível em: http://books.scielo.org.

GOSCIOLA, V. Roteiro para as novas mídias: do game à TV interativa. São Paulo: Senac, 2003.

JENKIS, Henry. Cultura da Convergência. ALEXANDRIA, Susana (Trad.). 2ª ed. São Paulo: Editora Aleph, 2008.

MACHADO, Arlindo. Hipermídia: O labirinto como metáfora. In: DOMINGUES, Diana (Org). A Arte no século XXI: a humanização das tecnologias. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1997.

MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensão do homem. PIGNATARI, Décio (Trad) 1964. 4ª ed. São Paulo: Editora Cultrix, 1995.

MIELNICZUK, Luciana. Considerações sobre interatividade no contexto das novas mídias. In: LEMOS, André; PALACIOS, Marcos (Orgs.). Janelas do Ciberespaço: Comunicação e Cibercultura. Porto Alegre: Ed. Sulina, 2000.

MIELNICZUK, Luciana. Interatividade como dispositivo do Jornalismo Online. Grupo de Pesquisa em Jornalismo Online. UFBA. 2000. Disponível em

< http://www.facom.ufba.br/jol/pdf/2000_mielniczuk_interatividadedispositivo.pdf>. Acesso em: 28 de abril de 2013.

SILVA, Marco. O que é interatividade. Disponível em: <http://www.senac.br/BTS/263/boltec263c.htm>, acesso maio 2013

TAPSCOTT, Don. Geração digital. A crescente e irreversível ascensão da Geração Net. São Paulo: Makron Books, 1999.

TAPSCOTT, Don. Growing Up Digital. The rise of the Net Generation. McGraw-Hill, 1999.

VAN DIJK, Jan. Modelo de interatividade contextual. Disponível em: http://www.tr.wou.edu/dblink/vandijkFT.htm, acesso maio de 2013.

VITTADINI, N. Comunicar con nuevos media. In: BETTETINI, Gianfranco; COLOMBO, Fausto. Las nuevas tecnologías de la comunicación. Tradução de Juan Carlos Gentile Vitale. Barcelona: Paidós, 1995.

WILLIAMS, R. Television: technology and cultural form. Hanover: Wesleyan University Press, 1992.

Published

2013-12-15

How to Cite

CRISTINA GOBBI, M.; BERNARDINI, G. Interactivity: a concept beyond the internet. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 42–56, 2013. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/143. Acesso em: 27 jul. 2024.