When the TV Goes Beyond the Living Room: by a cultural analysis of the uses of new technological devices

Authors

  • Carlos Eduardo Marquioni Universidade Tuiuti do Paraná (UTP)

Keywords:

Determinismo tecnológico, Televisão conectada, Cultura, Pós-modernidade

Abstract

At a time when information and communication technology updates are often available, there is a risk that technological devices per se will be responsible for social transformations: this is a simplification that characterizes technological determinism. The article presents the notion of culture as an alternative to minimize this risk, using a connected television advertisement broadcast on Brazilian TV as an empirical object to exemplify and analyze two contexts in which new technological devices are presented as responsible for determining changes in social behavior departure as a personal approach).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Eduardo Marquioni, Universidade Tuiuti do Paraná (UTP)

Professor do programa de pós-graduação em Comunicação e Linguagens da Universidade Tuiuti do Paraná (UTP). Doutor (2012) e Mestre (2008) em Comunicação e Linguagens pela mesma instituição. É ainda membro do grupo de pesquisa Imagens, sentidos e regimes de interação/CNPQ da UTP.

References

BAUMAN, Zygmunt. O mal-estar da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1998.

BAUMAN, Zygmunt. Amor líquido: sobre a fragilidade dos laços humanos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2003.

HAVELOCK, Erick A. A revolução da escrita na Grécia e suas consequências culturais. São Paulo: Editora UNESP/Paz e Terra, [1982] 1994.

JAMESON, Fredric. O pós-modernismo e a sociedade de consumo. In: KAPLAN, E. Ann (org.). O mal-estar no pós-modernismo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1993.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2008.

MARQUIONI, Carlos Eduardo. TV digital interativa brasileira: redefinições culturais e inter-ações midiáticas em tempos de migração tecnológica. 2012. 282f. Tese (Doutorado em Comunicação e Linguagens) – Programa de Pós-graduação em Comunicação e Linguagens, Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 2012.

MOTOROLA. 34% dos brasileiros assistem TV móvel, estima Motorola Mobility. Disponível em: <http://www.telaviva.com.br/13/02/2012/34-dos-brasileiros-assistem-tv-movel-estima-motorola-mobility/tl/262418/news.aspx>. Acesso em: 07 jul. 2012.

ONG, Walter. Oralidade e cultura escrita. Campinas: Papirus, [1982] 1998.

SMARTVIERA. [re]úna a família novamente. Disponível em: <http://www.youtube.com/watch?v=weAAiP7Gw5I>. Acesso em: 06 jan. 2013.

VILCHES, Lorenzo. A migração digital. São Paulo/Rio de Janeiro: Edições Loyola/Editora PUC Rio, 2003.

WILLIAMS, Raymond. Drama from Ibsen to Brecht. Londres: Chatto & Windus, [1952, 1968] 1971.

WILLIAMS, Raymond. Towards 2000. Londres: The Hogarth Press, 1983.

WILLIAMS, Raymond. Culture is ordinary [1958]. In: Resources of Hope: Culture, Democracy, Socialism. p. 3-18. Londres: Verso, 1989.

WILLIAMS, Raymond. The long revolution. Peterborough: Broadview Press Ltd., [1961] 2001.

WILLIAMS, Raymond. Television: Technology and Cultural Form. Padstow: Routledge Classics, [1974] 2005.

WILLIAMS, Raymond. Palavras-chave: um vocabulário de cultura e sociedade. São Paulo: Boitempo Editorial, [1976] 2007.

Published

2013-08-11

How to Cite

EDUARDO MARQUIONI, C. When the TV Goes Beyond the Living Room: by a cultural analysis of the uses of new technological devices. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 6–19, 2013. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/124. Acesso em: 3 jul. 2024.