DIGITAL NARRATIVES IN DESIGN

IMMERSIVE EXPERIENCES IN THE METAVERSE THROUGH THE ROCK METALVERSO BRASÍLIA EXHIBITION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/2179-1465.RG.2025v16p337-354

Keywords:

Digital Narratives, Design, Metaverse

Abstract

This article analyzes the role of digital narratives in design for creating immersive experiences in the metaverse, based on the case study of the Rock Metalverso Brasília exhibition. Content analysis identified five categories: visual setting, characters and plot, interactivity and immersion, symbolic elements and memory, and sequential narrative structure. The findings demonstrate that the articulation of memory, language, and technology is fundamental for meaningful experiences, as it enhances symbolic mediation, activates collective memories, and repositions the avatar as an active subject. The study contributes by proposing analytical frameworks and highlighting the metaverse’s potential as a cultural, educational, and identity-preserving space.

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Author Biographies

Paulo Henrique Soares de Almeida, Universidade de Brasília

Pós-doutorando do Programa de Pós-Graduação em Design da Universidade de Brasília (PPG-Design/UnB). Doutor em Comunicação pela Universidade de Brasília (UnB), com estudos na Universidade Nova de Lisboa, em Portugal. Mestre em Comunicação também pela UnB. Possui pós-graduação em Leitura e Produção de Texto, Gestão de Mídias Sociais, e Formação e Gestão em Educação a Distância. Foi professor substituto na Faculdade de Comunicação, Universidade de Brasília (FAC/UnB), entre 2022 e 2023, onde atualmente é voluntário. É professor da Faculdade Senac-DF, nos cursos de Marketing Digital e Pós-graduação em Psicologia Organizacional.

Ana Carolina Kalume Maranhão, Universidade de Brasília

Pós-Doutora em Comunicação (Modos Epistemológicos, Teorías Interdependientes y Complejidad Social - Universidad de la República - UY), (2024). Doutora em Comunicação pela Universidade de Brasília (2014), Mestre em Comunicação pela Universidade de Brasília (2008). Realizou especialização em Bioética pela Cátedra Unesco de Bioética da Universidade de Brasília (2004). É professora da Faculdade de Comunicação, Universidade de Brasília, e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Design da Universidade de Brasília (PPG-Design/UnB). Desenvolve pesquisas sobre Comunicação, Tecnologias da Informação e Comunicação, Desinformação e Educação Midiática, com ênfase no processo de construção da narrativa informacional. Atua na área de Comunicação, com ênfase no combate à desinformação, estratégias e processos comunicacionais, sistemas de comunicação e novas metologias de aprendizagem.

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Published

2025-09-22

How to Cite

ALMEIDA, Paulo Henrique Soares de; MARANHÃO, Ana Carolina Kalume. DIGITAL NARRATIVES IN DESIGN: IMMERSIVE EXPERIENCES IN THE METAVERSE THROUGH THE ROCK METALVERSO BRASÍLIA EXHIBITION. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 16, p. 337–354, 2025. DOI: 10.14244/2179-1465.RG.2025v16p337-354. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/903. Acesso em: 14 oct. 2025.

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