Interactive Cinema: new possibilities of immersive environments

Authors

  • Natália Aly Menezes TIDD/PUC

Keywords:

Cinema, New Media, Interaction, Technology, Immersive environments

Abstract

The text “Interactive Cinema: new possibilities for immersive environments” synthesizes the research that is being held by author, in the post-graduate program in Technologies of Intelligence Technology and Digital Design – PUC-SP. The research seeks to bring together a thoughtful analysis of the entry of digital technology, a technology that inevitably interferes on the cinematic language itself, and not only in its aesthetic. With the advent of the world of binary numbers (Codex of computable information), and the possibility of scanning the image, what was once matter, is then dematerialized, and an infinite of creative possibilities arise, including experiences in film and its processing, namel, the experience of expanded cinema. Construction of new forms of narrative, new spectator-film relationship, a new time and space, new ways of meanings; everything can change. The text is based on the theories of authors such as Peter Weibel, Jeffrey Shaw and Peter Lunenfeld.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DIXON, Wheeler W., (2000) – The second century of cinema: the past and the future of moving image, 1º ed., Nova York, USA, State University of New York Press, ISBN- 0-7914-4515-1, 286 pp.

GOSCILA, Vicente, (2008) - Roteiro para as novas mídias: do cinema às mídias interativas, 1º ed., São Paulo, Brasil, Senac Editora, ISBN-9788573597110, 280 pp.

MACHADO, Arlindo, (1995) – Pré-cinema e pós-cinema, 4º ed., Sunderland, USA , Sinauer Associates Inc, ISBN-13: 9780878933082, 659 pp.

MACIEL, Kátia (org.), (2009) – Transcinemas, 1º ed., Rio de Janeiro, Brasil, Contra Capa Livraria, ISBN-978-85-7740-009-3, 431 pp.

MARCHESSAULT, Janine e LORD, Susan (org.), (2008) – Fluid screen, Expanded cinema, 2º ed., Toronto, Canadá, Univerity of Toronto Press, ISBN- 978-0-8020-9297-7, 331 pp.

MARTIN, Marcel, (2009) – A linguagem cinematográfica, 2º ed., São Paulo, Brasil, Brasiliense, ISBN-85-11-22027-5, 279 pp.

MURRAY, Janet, (2003) - Hamlet no Holodeck - O Futuro da Narrativa no Ciberespaço, 1º ed., São Paulo, Brasil, Editora Unesp, ISBN-8571394962, 286 pp.

TRYON, Chuck, (2009) – Reinventing cinema: movies in the age of media convergence, 2º ed., USA, Rutgers University Press, ISBN- 978-0-8135-4546-2, 215 pp.

XAVIER, Ismail, (1977) – O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência, 4º ed.,

Rio de Janeiro, RJ, Editora Paz e Terra, ISBN-8577530779, 151 pp.

Artigos ou capítulos de livros

BRAGA, Eduardo Cardoso – “A interatividade e a construção do sentido no ciberespaço”:

LEÃO, Lúcia (org.) , ed., O chip e o caleidoscópio. São Paulo, Editora Senac São Paulo,

, 125-131, ISBN: 85-7359-420-9

LUNENFELD, Peter – “Os mitos do cinema interativo”: LEÃO, Lúcia , ed., O chip e o caleidoscópio. São Paulo, Editora Senac São Paulo, 2003, 365-384, ISBN: 85-7359-420-9

MILES, Adrian – “Paradigmas cinemáticos para o hipertexto”: LEÃO, Lúcia , ed., O chip e o caleidoscópio. São Paulo, Editora Senac São Paulo, 2003, 147-164, ISBN: 85-7359-420-9

OLIVEIRA, Rita de Cássia Alves – “Cibercultura, cultura audiovisual e sensorium juvenil”: LEÃO, Lúcia , ed., O chip e o caleidoscópio. São Paulo, Editora Senac São Paulo, 2003, 495-504, ISBN: 85-7359-420-9

SHAW, Jeffrey – “O cinema digitalmente expandido: o cinema depois do filme”: LEÃO, Lúcia , ed., O chip e o caleidoscópio. São Paulo, Editora Senac São Paulo, 2003, 353-364, ISBN: 85-7359-420-9

WEIBEL, Peter – “Teoria narrada: projeção múltipla e narração múltipla”: LEÃO, Lúcia , ed., O chip e o caleidoscópio. São Paulo, Editora Senac São Paulo, 2003, 331-352, ISBN: 85-7359-420-9

Published

2011-12-07

How to Cite

MENEZES, N. A. Interactive Cinema: new possibilities of immersive environments. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 198–214, 2011. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/89. Acesso em: 3 jul. 2024.