THE RHETORIC OF VIMEO IN THE LEGITIMATION OF A “PROFESSIONAL” COMMUNITY OF MOVIEMAKERS AND VIDEO CREATORS
DOI:
https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2023v14i1p171-186Keywords:
Vimeo, filmmaker, professionalismAbstract
Considering the need to understand streaming platforms in addition to spaces such as YouTube, we look at Vimeo and its dynamics of audiovisual circulation focused on 1) understanding the role of Vimeo in the construction of imagery about the “professionalization” of audiovisual activities and 2) distress the discourses of legitimation of the video creator as a filmmaker propagated by this platform. To this end, we will analyze the speech that the institution makes of itself as an elite and singular locus of global video sharing and curation and the comments of users about a video hosted on the platform.
Downloads
References
AUSTIN, John Langshaw. Quando dizer é fazer: palavras e ação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.
BEIGUELMAN, Gisele. Curadoria de informacão. Palestra, ECA-USP, 2011. Disponível em: http://www.slideshare.net/gbeiguelman/curadoria-informacao. 2011
BENTES, IVANA. Vídeo e Cinema: Rupturas, Reações e Hibridismos. In Made in Brasil – Três Décadas do Video Brasileiro. Arlindo Machado (org) São Paulo: Iluminuras: Itaú Cultural, 2007
BOLTER, J.D, GRUSIN, Richard. Remediation. Understanding New Media. MIT Press, 2002.
BUENO, Zuleika de Paula; - Anotações sobre a consolidação do mercado de videocassete no Brasil. Revista de Economia Política de Las Tecnologías de la Información y Comunicación. www.eptic.com.br. 2009
BURGESS, Jean & GREEN Joshua with contribuition of Henry Jenkins and John Hartley. Youtube, Online Video and Participatory Culture. Polity Press. UK 2009. Kindle Edition.
BURGESS, Jean & GREEN Joshua. Youtube e a Revolução Digital. São Paulo: Editora Aleph, 2009.
DUBOIS, Philippe. Cinema, Video e Godard - (Tradução Mateus Araújo Silva). São Paulo, Cosac Naify, 2013.
ENGLISH, James. The Economy of Prestige - Prizes, Awards, and the Circulation of Cultural Value. Cambridge: Harvard University, 2005.
FINN, Ed. – “What Algorithms Want.” - Cambridge: MIT Press, 2017
HOLZBACH, Ariane Diniz - A invenção do videoclipe: a história por trás da consolidação de um gênero audiovisual /– Curitiba: Appris, 2016
JENKINS, Henry & GREEN Joshua. Cultura da Convergência (Tradução Susana Alexandria). São Paulo, Editora Aleph, 2009.
JENKINS, Henry ; GREEN Joshua ; FORD Sam. Cultura da Conexão – Criando Valor e Significado por Meio da Mídia Propagável (Tradução Patricia Arnaud). São Paulo, Editora Aleph, 2014.
KOMPARE, Derek ; A Publicação do Fluxo: os Conjuntos de Caixas de DVDs de Séries e a Reconfiguração da Televisão. Television and New Media Vol. 7 Num.4, Novembro de 2006, p. 335-360 – Tradução: Afonso de Albuquerque
MANOVICH, Lev. Language of New Media. Cambridge: MIT Press, 2002
MONTAÑO LA CRUZ, Sonia Estela. Plataformas de vídeo. Apontamentos para uma ecologia do audiovisual da web na contemporaneidade. Unisinos, São Leopoldo, 2012.
MORAN, James M. There is no place like home video. University of Minnesota Press. Minneapolis MN 2002.
OGUIBE, Olu. O Fardo da Curadoria. In: Revista Concinnistas Virtual. Ano 5 – N.6 - julho de 2004 . Disponível em https://estudodemuseus.wordpress.com/sobre-curadorias/ - Acesso em 19/07/ 2016.
RECUERO, Raquel – A conversação em rede: comunicação mediada pelo computador e redes sociais na internet / Raquel Recuero – Porto Alegre: Sulina, 2012.
SIBILIA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. São Paulo: Nova Fronteira, 2008.
SOUZA LEÃO, Roberto Jorge Carneiro de – Materialidade e Espectatorialidade no DVD: A Coleção Joaquim Pedro de Andrade – UFF 2014
WASSER, Frederick - Veni, Vidi, Video_ The Hollywood Empire and the Vcr (Texas Film and Media Studies Series) (2002, University of Texas Press)
PERIÓDICOS
ALMEIDA, Candido José Mendes de. Video-clubes. O encontro de gerações. Revista Videomagia, março de 1982.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pedro Cezar Duarte Guimarães, Ariane Diniz Holzbach
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.