REDISCOVERING THE UNFILMED SCREENPLAY OF THE PLAGUE OF THE RUMINANTS
DOI:
https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2021v12i2p54-79Keywords:
The plague of the ruminants, Luiz Sergio Person, Jean-Claude BernardetAbstract
This article introduces the unfilmed and unpublished screenplay of The plague of the ruminants, written in 1967 by filmmaker Luiz Sergio Person and critic and screenwriter Jean-Claude Bernardet, based upon the literary work of the same name by José J. Veiga. We introduce some theorical questions regarding the screenplay text, as well as political-ideological and market aspects related to screenplays, and also the discussion about the importance of the screenplay texts and their occasional literary character. After that, we transpose these screenplay-related questions to 1960's Brazil, analyzing how the collaboration between screenwriters Person and Bernardet deals with these problems.
Downloads
References
BERGMAN, Ingmar. Scenes from a marriage. Pantheon Books, 1974.
BERNARDET, Jean-Claude. Divisão do trabalho. O que é Cinema. Coleção Primeiros Passos. São Paulo: Brasiliense, Primeira edição de 1980, p. 33.
BERNARDET, Jean-Claude & PERSON, Luiz Sérgio. O caso dos irmãos Naves (Chifre em cabeça de cavalo). Argumento e Roteiro. São Paulo: Imprensa Oficial, Coleção Aplauso. Fundação Padre Anchieta, 2004.
BOILLAT, Alain & PHILIPPE, Gilles. L'Adaptation. Des livres aux scénarios, Impressions nouvelles, 2018.
BRANDÃO, Luis Alberto. Literatura e teatro: interfaces. in Gragoatá, n. 4, Niterói: Universidade Federal Fluminense, 1998, p. 219-226.
CHALVON DEMERSAY, Sabine. A Thousand Screenplays. The University of Chicago Press, 1999.
COSTA, Antonio Costa, Compreender o cinema, São Paulo: Editora Globo, 2003.
DAHL, Gustavo. Uma arte em busca da verdade: evolução e problemas do argumento cinematográfico. Revista Civilização Brasileira, n. 3, Rio de Janeiro, julho de 1965, p. 171-181.
DECOTE, Georges & VIEGNES, Michel. Le théâtre. Problematiques essentielles. Série Profil: Histoire Littéraire. Hatier, 2001.
FIELD, Syd. Screenplay: The Foundations of Screenwriting, Delta, 2005.
GOMES, Paulo Emílio Salles. Uma situação colonial?, Companhia das Letras, São Paulo, 2016. Artigo-título publicado originalmente no Jornal da Tarde, São Paulo, 14 de abril de 1973, sob o título ‘Uma paródia e uma novela de tevê: dois filmes brasileiros’.
GRUAULT, Jean. François Truffaut, Jules et Jim. Seuil, 1971.
HEFFNER, Hernani. Contribuição a uma história do roteiro in GARCIA, Estevão (org.), Leopoldo Serran. Escrevendo imagens. Rio de Janeiro: Caixa Cultural, 2012.
HUTCHEON, Linda. Uma teoria da adaptação. Santa Catarina: Editora UFSC, 2011.
ISER, Wolfgang. A indeterminação e a resposta do leitor na prosa de ficção. Cadernos do Centro de Pesquisas Literárias da PUCRS. Série Traduções. Porto Alegre, v. 3, no 2, março de 1999.
MAGALHÃES, Rodolfo. Minidocumentário da série Ofício da Palavra, 2017.
MONZANI, Josette Maria Alves de Souza. Gênese de Deus e o Diabo na Terra do Sol. São Paulo: Editora AnnaBlume & FAPESP. Fundação Gregório de Mattos, UFBA, Salvador, 2005.
MURRAY, Simone. The Adaptation Industry. The Cultural Economy of Contemporary Literary Adaptation, Rouledge, New York, 2012.
NANNICELLI, Ted. A Philosophy of the Screenplay. Routledge Studies in Contemporary Philosophy. Routledge, 2012.
PAVIS, Patrice. Dictionary of the Theatre: Terms, Concepts, and Analysis. Toronto e Buffalo: University of Toronto, 1998.
STAM, Robert. Literature and Film: A Guide to the Theory and Practice of Film Adaptation, 2005.
STAM, Robert. Teoria e prática da adaptação: da fidelidade à intertextualidade. Ilha do Desterro, n. 51, Florianópolis, 2006.
VEIGA, José J. A hora dos ruminantes, Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1966.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.