DRAMATURGY AS A PRINCIPLE OF REALIZATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2021v12i1p134-156

Keywords:

Essay Films, Creative Process, Audiovisual Dramaturgy

Abstract

Article composed of two reports, in which each describes the process of making an audiovisual work. These are projects that have in common the use of archival images as a starting point, one in a personal case, and the other using images of public knowledge. The descriptions seek to encompass the history of the processes, the aesthetic and dramatic objectives involved and the technical and theoretical instruments, referring to the theory of cinema and philosophy, which underpinned such processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rubens Arnaldo Rewald, ECA / USP

Professor Doutor da área de Dramaturgia Audiovisual do Curso Superior do Audiovisual da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. Escreveu e dirigiu os curtas Cânticos (1991), Mutante… (2002) e os longas Corpo (2007), Esperando Telê (2010), Super Nada (2012), Intervenção – Amor não quer dizer grande coisa (2017), Segundo Tempo (2019), Jair Rodrigues – Deixa que Digam (2020) e #eagoraoque (2020). Publicou os livros Caos Dramaturgia (2005), pela Ed. Perspectiva e A Dança do Fantástico – Autor Espectador (2019), pela Ed. Patuá. No Teatro, escreveu várias peças, como: Rei de Copas (1994) – Prêmio
APCA, Narraador (1996), Umbigo (2004) – Prêmio Funarte de Dramaturgia, Bruxas Bruxas e mais Bruxas (2012), Prêmio APCA, entre outras.

Carolina Gonçalves Pinto, ECA/USP

Doutoranda e Mestre em Meios e Processos Audiovisuais pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, com especialização prática em Audiovisual pelo Le Fresnoy - Tourcoing, França, extensão em prática do documentário na La Fémis e graduada em Cinema e Vídeo pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. Atua como diretora e roteirista de documentários, curtas metragens e outras audiovisuais. Foi assistente de direção em diversos longas metragens.

References

ADORNO, Theodor, W. O Ensaio como Forma in Notas de Literatura I, Editora 34, São Paulo, 2003
ALTER, Nora in ELSAESSER, Thomas. Harun Farocki, Working on the Sightlines, Amsterdam, Amsterdam University Press, 2004
AVELLAR, José Carlos. Cinemaníaco - Triste Trópico. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 09/12/1974.
BARTHES, Roland. A Câmara Clara, Editora Nova Fronteira, Rio de Janeiro, 1984.
BENJAMIN, Walter. A Imagem de Proust, in Obras Escolhidas vol. 1, tradução Sérgio Paulo Rouanet, São Paulo, Brasiliense, 1996
____________. O Narrador, in Obras Escolhidas vol. 2, tradução Sérgio Paulo Rouanet, São Paulo, Brasiliense, 1996
BERGSON, Henri. Matéria e Memória: Ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. Martins Fontes, São Paulo, 2010.
BEZERRA, Julio. Triste Trópico, de Arthur Omar – Documentário do Avesso. In Revista Cinética, Abril/2008. Disponível em: http://www.revistacinetica.com.br/tristetropico.htm. Acesso em 15 set. 2020.
CORRIGAN, Timothy. O filme-ensaio desde Montaigne e depois de Marker. Papirus: Campinas, 2015
DELEUZE, Gilles. L’Image Mouvement. Paris: Les Éditions de Minuit, 1983
___________________. L’Image Temps. Paris: Les Éditions de Minuit, 1985
DERRIDA, Jacques. Morada. Lisboa: Vendaval, 2004
DIAS, Diogo. “Democracia e amor”: um mergulho no espetáculo à brasileira. In Revista Cult, 02/12/2020. Disponível em:https://revistacult.uol.com.br/home/democracia-e-amor-um-mergulho-no-espetaculo-a-brasileira/
EDELMAN, Gerald M., TONONI, Giulio. A Universe Of Consciouness – How Matter Becomes Imagination, Nova York: Basic Books, 2000.

FERRO, Tiago. O Labirinto Fascista e a Monstruosa Coleção de Mercadorias. In: Blog da Boitempo, 15/09/2020. Disponível em: https://blogdaboitempo.com.br/2020/09/15/o-labirinto-fascista-e-a-monstruosa-colecao-de-mercadorias/.
GONÇALO, Pablo. O Pau de Deus: a extrema direita na vanguarda do cinismo pornográfico. In: Revista Cinética, 03/06/2019. Disponível em: http://revistacinetica.com.br/nova/o-pau-de-deus/
MATTOS, Rogerio. Intervenção: quando a palavra golpe foi colocada em praça pública. In: GGN, 05/07/2019. Disponível em: https://jornalggn.com.br/cinema/intervencao-quando-a-palavra-golpe-foi-colocada-em-praca-publica/
MACDOUGALL, David. Films de Mémoire, in Journal des Anthopologues, nº 47/48, Printemps 1992. Anthropologie Visuelle, PP. 67-86
MURAO, Carlos (pseudônimo de Jean-Claude Bernardet). Cultura feita de cacos. In: Opinião, 20/12/1974.
RANCIÈRE, Jacques. A Ficção Documental: Marker e a Ficção da Memória. A Fábula Cinematográfica. Campinas: Papirus, 2013.
RANCIÈRE, Jacques. A Fábula Cinematográfica, Lisboa: Orfeu Negro, 2014.
SARLO, Beatriz. Tempo Passado – Cultura da memória e guinada subjetiva, Companhia das Letras, São Paulo, 2007.
XAVIER, Ismail. Eisenstein: a construção do pensamento por imagens. In Artepensamento, IMS, 1994. Disponível em: https://artepensamento.com.br/item/eisentein-a-construcao-do-pensamento-por-imagens/.

REFERÊNCIAS CINEMATOGRÁFICAS
Shirin (Shirin), Abbas Kiarostami Irã, 2008
Del Olvido Al No Me Acuerdo (Do Esquecimento ao Não me Lembro), Juan Carlos Rulfo,
México, 1999

Published

2021-06-27

How to Cite

REWALD, R. A.; PINTO, C. G. DRAMATURGY AS A PRINCIPLE OF REALIZATION. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 134–156, 2021. DOI: 10.53450/2179-1465.RG.2021v12i1p134-156. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/596. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Desafios, tendências e pesquisas. Roteiros Audiovisuais