THE FEATURE FILM SCRIPT IN THE EARLY DAYS OF BRAZILIAN CINEMA
EMERGENCE AND HISTORY
DOI:
https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2021v12i2p28-53Keywords:
screenplay, Brazilian cinema, feature filmAbstract
This paper aims to discuss and elucidate the role of the screenplay, as well as the evolution of its format, in the beginnings of fiction cinema made on Brazilian soil, that is, between the years 1913 and 1931. For this purpose, several copies of magazines dedicated to cinema of the period will be analyzed, such as A Scena Muda and Cinearte, as well as other pertinent bibliographies and the few surviving scripts available of the date.
Downloads
References
ALMEIDA, Joaquim Canuto Mendes de. Cinema contra cinema: bases geraes para um esboço de organisação do cinema educativo no Brasil. São Paulo: São Paulo Editora Limitada, 1931.
BOON, Kevin A. Script culture and the American screenplay. Detroit: Wayne State University Press, 2008.
BUTCHER, Pedro. Cinema brasileiro hoje. São Paulo: Publifolha, 2005.
CAMPOS, Antonio. Como se escreve para o cinematógrafo. 2 artigos. Transcrição da revista A Fita, 1918, por Maria Rita Galvão.
CAPELLARO, Victor. O caçador de diamantes: o primeiro roteiro cinematográfico brasileiro completo/Victor Capellaro; analisado por Maximo Barro. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2004.
DESBOIS, Laurent. A odisseia do cinema brasileiro: da Atlântida a Cidade de Deus. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
GONZAGA, Adhemar; SALLES GOMES, Paulo Emilio. 70 anos de cinema brasileiro. Rio de Janeiro: Expressão e Cultura, 1966.
LIEPA, Torey. Entertaining the public option: the popular film writing movement and the emergence of writing for the American silent cinema. IN NELMES, Jill (org). Analysing the screenplay. London: Routledge, 2010.
MELO SOUZA, José Inácio de. Os primórdios do cinema no Brasil. IN RAMOS, F.; SCHVARZMAN, S. (orgs.). Nova história do cinema brasileiro. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2018, vol. 1.
ROCHA MELO, Luis Alberto. Argumento e roteiro: o escritor de cinema Alinor Azevedo. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2006.
ROMANZOTI, Natasha. A cultura do roteiro no cinema brasileiro dos anos 1950: uma introdução. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2018.
SABADIN, Celso. Vocês ainda não ouviram nada: a barulhenta história do cinema mudo. São Paulo: Summus Editorial, 1997.
SALIBA, Maria Eneida Fachini. Cinema contra cinema: o cinema educativo de Canuto Mendes (1922-1931). São Paulo: Annablume: FAPESP, 2003.
SALLES GOMES, Paulo Emílio. Cinema: trajetória no subdesenvolvimento. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.
SOUZA, Carlos Roberto de. O cinema em São Paulo (1912-1930). IN RAMOS, F.; SCHVARZMAN, S. (orgs.). Nova história do cinema brasileiro. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2018, vol. 1.
SUPPIA, A. L. Em torno de cena e da sequência: problemas de categorização. Galáxia, São Paulo, n. 30, p. 60-72, dez. 2015.
TRUSZ, Alice Dubina. A produção cinematográfica no Rio Grande do Sul (1896-1915). IN RAMOS, F.; SCHVARZMAN, S. (orgs.). Nova história do cinema brasileiro. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2018, vol. 1.
UCHÔA, F. R. O Seminário de Cinema do MASP e a produção documental de Ozualdo Candeias (1955-66). Revista FAMECOS, vol. 24, n. 2, mai/ago 2017.
b) Revistas
A SCENA MUDA. Rio de Janeiro: Companhia Editora Americana, n. 164, 8° do 4° ano, 15 mai. 1924. 34 p.
A SCENA MUDA. Rio de Janeiro: Companhia Editora Americana, n. 176, 20° do 4° ano, 7 ago. 1924. 34 p.
A SCENA MUDA. Rio de Janeiro: Companhia Editora Americana, n. 2, 1921. 32 p.
A SCENA MUDA. Rio de Janeiro: Companhia Editora Americana, n. 325, 12° do 7° ano, 16 jun. 1927. 34 p.
A SCENA MUDA. Rio de Janeiro: Companhia Editora Americana, n. 44, 44° do 26° ano, 29 out. 1946. 35 p.
A SCENA MUDA. Rio de Janeiro: Companhia Editora Americana, n. 440, 24° do 9° ano, 29 ago. 1929. 36 p.
A SCENA MUDA. Rio de Janeiro: Companhia Editora Americana, n. 50, 9 mar. 1922. 32 p.
A SCENA MUDA. Rio de Janeiro: Companhia Editora Americana, n. 6, 5 mai. 1921. 32 p.
A SCENA MUDA. Rio de Janeiro: Companhia Editora Americana, n. 87, 35° do 2° ano, 23 nov. 1922. 32 p.
CINEARTE. Rio de Janeiro: Sociedade Anônima O Malho, n. 13, ano I, 26 mai. 1926. 40 p.
CINEARTE. Rio de Janeiro: Sociedade Anônima O Malho, n. 174, ano IV, 26 jun. 1929. 38 p.
CINEARTE. Rio de Janeiro: Sociedade Anônima O Malho, n. 2, ano I, 10 mar. 1926. 36 p.
CINEARTE. Rio de Janeiro: Sociedade Anônima O Malho, n. 229, ano V, 16 jul. 1930. 44 p.
CINEARTE. Rio de Janeiro: Sociedade Anônima O Malho, n. 288, ano VI, 2 set. 1931. 34 p.
CINEARTE. Rio de Janeiro: Sociedade Anônima O Malho, n. 305, ano VI, 30 dez. 1931. 44 p.
CINEARTE. Rio de Janeiro: Sociedade Anônima O Malho, n. 82, ano II, 21 set. 1927. 38 p.
REVISTA DA CINEMATECA BRASILEIRA. São Paulo: Cinemateca Brasileira, n. 2, jul. 2013. 158 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.