THE DIFFERENT VOICES IN THE STUDIES OF THE CLASSICAL NARRATIVE FOR THE CINEMA SCREENPLAY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2021v12i2p7-27

Keywords:

cinema, classicnarrative, Charlie Kaufman

Abstract

 From the 1980s, several studies on screenplay proliferated to guide the creation of stories with popular appeal. Very influential publications were written by authors like Syd Field, Blake Snyder, Robert McKee and Christopher Vogler, as well as screenwriters like Paul Schrader, David Mamet and Jill Chamberlain. These different voices agree and diverge when analyzing aspects that make up a script. They were joined by screenwriters who subverted concepts from these studies, opening up new possibilities. This article intends to analyze different concepts about these theories demonstrating how Charlie Kaufman, a screenwriter recognized for his creativity, applies them in his work.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos De Bona de Carvalho, Universidade Tuiuti do Paraná

Mestre em Comunicação e Linguagens, Estudos de Cinema e Audiovisual - Universidade Tuiuti do Paraná. Especialização em Cinema com Ênfase em Produção - FAP/UNESPAR. Especialização em Marketing - FAE Business School. Bacharel em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda - PUCPR (2001). Integrante do GP CIC-CNPq (parceria CIAC, Portugal) e do Projeto Plataformas NPPA.

 

Denize Araujo, Universidade Tuiuti do Paraná

Denize Araujo PhD   Comp Lit, Cinema & Artes UCR - University of California, Riverside-USA; Pós Doutorado Cinema e Artes UAlg - Universidade do Algarve-Portugal; Master´s in Cinema ASU - Arizona State University-USA; Docente PPGCom e Coordenadora Pós Cinema UTP - Universidade Tuiuti do Paraná-BR; Coordenadora GP CIC-CNPq (parceria CIAC, Portugal) e NPPA - Núcleo de Pesquisa e Produção Audiovisual UTP-BR; Head TF-Task Force Inter/Actions-IAMCR; Chair VIC-Visual Culture WG, Member IC, PC & SRC-IAMCR; Curadora do FICBIC - Festival de Cinema da Bienal Internacional de Arte de Curitiba-BR, do BRICS e do Animatiba Festival Internacional de Cinema de Animação de Curitiba-BR; Diretora do Clipagem - Centro de Cultura Contemporânea, Curitiba-BR.  

References

BORDWELL, David. O cinema clássico hollywoodiano: normas e princípios narrativos. In: RAMOS, Fernão Pessoa (org.) Teoria Contemporânea do Cinema, volume II. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2005. p. 277-301.

CHAMBERLAIN, Jill. 8 Elements Of The Nutshell Technique (Story Structure) - Jill Chamberlain. EUA, 2019a. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=8oTZ_9nLjSQ&t =173s> Acesso em: 12 out. 2020.

_________. The Nutshell Technique: Crack the Secret of Successful Screenwriting - Jill Chamberlain. EUA, 2019b. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v= Wwh6P34MpLI&list=PLez8jOvskc-PPqF5ZVdL8wxZPatraHdYe&index=12> Acesso em: 12 out. 2020.

DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol 1. São Paulo: Editora 34, 1995.

KAUFMAN, Charlie. Being John Malkovich. EUA, 1999. Disponível em: <https:// industrialscripts.com/being-john-malkovich-script/> Acesso em: 17 fev. 2020.

_________. Adaptation. EUA, 2002. Disponível em: <https://www.scriptslug.com/script/ adaptation-2002> Acesso em: 17 fev. 2020.

_________. Eternal Sunshine of the Spotless Mind. EUA, 2003. Disponível em: <https:// screenplayed.film/s/eternal_sunshine_of_the_spotless_mind.pdf> Acesso em: 17 fev. 2020.

MAMET, David. Três usos da faca: sobre a natureza e a finalidade do drama. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

MCKEE, Robert. Story: Substância, Estrutura, Estilo e os Princípios da Escrita de Roteiro. Curitiba: Arte & Letra, 2006.

NASIOTIS, Eleni. Dr. Chandra, Will I Dream? Surreal Art and Artificial Intelligence. Tese (Honors Program) – Baylor University. Waco, Texas. 2019.

VOGLER, Christopher. A Jornada do Escritor: Estrutura Mítica para Escritores. São Paulo, Aleph, 2015.

FILMOGRAFIA

ADAPTAÇÃO. Direção de Spike Jonze. EUA: Intermedia, 2002. 1 DVD (115 min.).

ANOMALISA. Direção de Charlie Kaufman e Duke Johnson. EUA: Paramount Animation, 2015. 1 DVD (90 min.).

BRILHO eterno de uma mente sem lembranças. EUA: Focus Features, 2004. 1 DVD (108 min.).

ERA uma vez em… Hollywood. Direção de Quentin Tarantino. EUA: Columbia Pictures, 2019. 1 DVD (201 min.).

ESTOU pensando em acabar com tudo. Direção de Charlie Kaufman. EUA: Likely Story, 2020. Streaming (134 min.).

O COZINHEIRO, o Ladrão, sua Mulher e o Amante. Direção de Peter Greenaway. Reino Unido: Allarts, 1989. 1 DVD (124 min.).

QUERO ser John Malkovich. Direção de Spike Jonze. EUA: Astralwerks, 1999. 1 DVD (113 min.).

SINÉDOQUE, Nova York. Direção de Charlie Kaufman. EUA: Sidney Kimmel Entertainment, 2008. 1 DVD (124 min.).

Published

2021-11-04

How to Cite

DE CARVALHO, Marcos De Bona; ARAUJO, Denize. THE DIFFERENT VOICES IN THE STUDIES OF THE CLASSICAL NARRATIVE FOR THE CINEMA SCREENPLAY. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 7–27, 2021. DOI: 10.53450/2179-1465.RG.2021v12i2p7-27. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/590. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Desafios, tendências e pesquisas. Roteiros Audiovisuais

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.