SOCIAL NETWORK ANALYSIS OF THE PRODUCTION OF FEATURE FILMS FROM BAHIA (2008 TO 2020) AND PARTICIPATION OF WOMEN IN CINEMA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2021v12i2p345-367

Keywords:

Cinema, Bahia, Network, Social Network Analysis, Participation of women

Abstract

This article investigates the film crew of 110 feature-length, documentary and fiction films and telefilms produced in Bahia from 2008 to 2020 to analyze whether there is an integrated, decentralized and diverse cinematographic production network in the state. The study uses the Social Network Analysis methodology, based on the assumption that actors in the audiovisual sector in Bahia weave formal or informal networks based on direct or indirect interactions. From the mapping of the 110 feature films from Bahia, we analyzed the participation of women in contemporary cinema dynamics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonardo Figueiredo Costa, UFBA

Professor Associado da Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia (UFBA), Vice-diretor da Faculdade de Comunicação (Facom). Participante do Centro de Estudos Multidisciplinares em Cultura (CULT/UFBA), da Rede de Pesquisadores de Políticas Culturais (REDEPCULT), do Observatório da Economia Criativa (OBEC-BA) e da Cátedra UNESCO de Políticas Culturais e Gestão. 

Carmen Lima, UNEB

Professora adjunta da Universidade do Estado da Bahia. Participa do grupo de pesquisa Comunidades Virtuais (UNEB) e do Observatório de Economia Criativa (OBEC-BA) da Universidade Federal da Bahia (UFBA).

Daniele Canedo, UFRB

Gestora cultural, capoeirista e professora do Centro de Cultura, Linguagens e Tecnologias Aplicadas da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB); do Programa Multidisciplinar de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade e do Núcleo de Pós-Graduação em Administração, ambos na UFBA.

Luiz Gustavo Campos, UFBA

Mestrando no Programa Multidisciplinar de Pós Graduação em Cultura e Sociedade da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Pesquisador do Observatório da Economia Criativa da Bahia (OBEC-BA) e do Núcleo de Estudos de Políticas Públicas (NEPPs – Unesp Franca).

References

AIRES, V. P.; MARTINS, P. R.; NAKAMURA, F. Construção e Análise das Redes Sociais de Personagens dos Filmes da Franquia O Senhor dos Anéis. In: Anais do Brazilian Workshop on Social Network Analysis and Mining (BRASNAM). Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2017. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/brasnam/article/view/3250. Acesso em: 02 out. 2020.
ALVES, Paula; ALVES, José Eustáquio Diniz; SILVA; Denise Britz do Nascimento. Mulheres no Cinema Brasileiro. Caderno Espaço Feminino. Uberlândia/MG, v.24, n.2, p. 365-394, Jul/Dez. 2011.
BASTIAN, M.; HEYMANN, S.; JACOMY, M. Gephi: an open source software for exploring and manipulating networks. 2009. Disponível em: https://gephi.org/publications/gephi-bastianfeb09.pdf. Acesso em: 18 mar. 2012.
CANDIDO, Marcia Rangel; MORATELLI, Gabriela; DAFLON, Verônica Toste; FERES JÚNIOR, João. “A Cara Do Cinema Nacional”: gênero e cor dos atores, diretores e roteiristas dos filmes brasileiros (2002-2012). Textos para discussão GEMAA (IESP-UERJ), n. 6, 2014, pp. 1-25.
CANEDO, D. P. Todos contra Hollywood? Políticas, Redes e Fluxos do Espaço Cinematográfico do Mercosul e a Cooperação com a União Europeia. Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Comunicação. Tese de Doutorado (Pós-Cultura). Salvador-BA, 2013.
CARDOZO, Maria. Curadoria da perspectiva das mulheres. In: CESAR, Amaranta; MARQUES, Ana Rosa; PIMENTA, Fernanda; COSTA, Leonardo (org.). Desaguar em cinema: Documentário, memória e ação com o CachoeiraDoc. Salvador: Edufba, 2020.
CESAR, Amaranta. Vivência em curadoria da perspectiva das mulheres. In: CACHOEIRADOC VII. Cacheira: [s. n.], 2016. p. 112-113.
GOMES, Driele Mota. Nada sobre elas, sem elas: reflexões sobre a participação da mulher negra na produção audiovisual baiana. Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Comunicação. Trabalho de Conclusão de Curso. Salvador-BA, 2019.
GRANOVETTER, M. The impact of social structure on economic outcomes. Journal of Economic Perspectives, v. 19, n. 1, 2005, p. 33-50.
KIRSCHBAUM, C.. A Renascença da Indústria da Brasileira de Filmes: destinos entrelaçados? Revista de Administração de Empresas (FGV), São Paulo, v. 46, n. 3, 2006.
KLEINBERG, J. M. Navigation in a small world. Nature 406(6798):845, 2000.
LIMA, C. L. C. Redes Sociais e Aglomerações Produtivas Culturais: Proposição de Método de Pesquisa e Aplicação ao Caso da Produção de Filmes em Salvador. Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Comunicação. Tese de Doutorado (Pós-Cultura). Salvador-BA, 2009.
LOIOLA, E.; LIMA, C. Redes sociais na produção de filmes no estado da Bahia. In: CONGRESSO SOPCOM, 6., Lisboa, 2009. Anais Sopcom/Lusocom. Lisboa: Universidade Lusófona, 2009.
MELO, R. S.; VIGNATTI, A. L.; COSTA, A. P.; NASCIMENTO, F. Participação Feminina no Cinema Brasileiro: análise através de Redes Sociais. 2017. Disponível em: http://www.inf.ufpr.br/vignatti/v/papers/2017-wpccg.pdf. Acesso em: 01 out. 2020.
MILGRAM, S. The small word problem. Psychology Today 2, 60-67, 1967.
OBSERVATÓRIO BRASILEIRO DO CINEMA E DO AUDIOVISUAL (OCA). Participação feminina na produção audiovisual brasileira (2018). Brasília: ANCINE, 2019.
POTTS, J.; CUNNINGHAM, S.; HARTLEY, J.; ORMEROD, P. Social networks markets: a new definition of the creative industries. Journal of Cultural Economics, 2008, 32, p. 167-185.
ROCHA, D. T.; BONFIM, L. R. C.; CITADIN, M. W.; GIMENEZ, F. A. Mapeando as relações de coprodução e codistribuição no cinema brasileiro: uma análise pela ótica da teoria de redes. In: Intercom, Rev. Bras. Ciênc. Comun. [online]. 2018, v. 41, n.1, p. 41-61. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1809-58442018000100041&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 02 out. 2020.
SEBRAE. O Cenário do Setor Audiovisual na Bahia. Salvador: SEBRAE, 2017.
WASSERMAN, S.; FAUST, K. Social Network Analysis: Methods and Applications. Cambridge, Cambridge University Press, 2007.

Published

2021-11-04

How to Cite

COSTA, L. F.; LIMA, C.; CANEDO, D.; GUSTAVO CAMPOS, L. SOCIAL NETWORK ANALYSIS OF THE PRODUCTION OF FEATURE FILMS FROM BAHIA (2008 TO 2020) AND PARTICIPATION OF WOMEN IN CINEMA. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 345–367, 2021. DOI: 10.53450/2179-1465.RG.2021v12i2p345-367. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/574. Acesso em: 3 jul. 2024.