A Game Concept Mapping
Keywords:
plays, games, advergames, mapping, ludic aspectsAbstract
This paper can be considered the initial result of my postdoctoral course in development next to the TIDD Program/ PUC-SP as a FAPESP postdoctoral fellow. This study will present a mapping of the concept of plays and games in order to understand: 1 – some differences between human plays/ games and animal plays/ games, 2 – what characterizes a play/ a game, and 3 – which kind of plays/ games can exist. This paper also intends to understand a play/ a game by means of its ludic aspects. When perceived from this perspective, a play/ a game is strongly marked by the act and impulse of a player that intends to play. This preliminary text does not claim to make a chronological study of plays and games’ history – what would be an infinite research. On the contrary, it presents a conceptual mapping from the moment where a play/ a game starts and can be understood as an analytical corpus for researches, that means, from the moment that some authors and thinkers started to think about plays/ games andcreate a “theory” to explain them, thus forming concepts and observing their operation in a society and even through human relations.
Downloads
References
ALVES, Lynn. Game over: jogos eletrônicos e violência. São Paulo: Futura, 2005.
BAIRON, SÉRGIO. Os Jogos de Linguagem e a Hipermídia. Revista de Comunicação Faap, São Paulo, v. 01, n. 01, p. 33-56, 1995.
BARBOSA, Ivan Santo. Jogada publicitária: a construção lúdica de um projeto social. Tese (Livre-Docência). São Paulo. Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, 1989.
_____. (Org). Os sentidos da publicidade – Estudos interdisciplinares. 1ª ed. Pioeira Thompson, 2005.
CAILLOIS, Roger. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Lisboa: Cotovia, 2001.
CAPPO, Joe. O Futuro da propaganda: nova mídia, novos clientes, novos consumidores na era pós-televisão. Tradução de Henrique A. R. Monteiro. São Paulo: Cultrix, 2003.
COURTNEY, Richard. Jogo, teatro & pensamento. Editora Perspectiva. São Paulo, 2006.
GOMES, Itania Maria Mota. O embaralhamento de fronteiras entre informação e entretenimento e a consideração do jornalismo como processo cultural e histórico. In: Castro, Maria Líbia Dias de; Duarte, Elizabeth Bastos. Em torno das Mídias: práticas e ambiências. Porto Alegre: Sulina, 2008.
GOMES, Renata C. L. F. Imersão e Participação: Mecanismos Narrativos nos Jogos Eletrônicos. Dissertação de Mestrado defendida em Comunicação e Semiótica. São Paulo: PUC-SP, 2003.
GOODARD, Angela. The Language of Advertising. Routledge, London and New York, 2001.
Huizinga, Johan. Homo ludens: O jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2001.
MENDES, Cláudio. Jogos eletrônicos: diversão, poder e subjetivação. Campinas: Papirus, 2006.
PETITINGA JÚNIOR, Paulo Roberto. É hora de jogar: a interação entre marcas e consumidores no formato de advergame. Monografia de conclusão do curso de Publicidade e Propaganda. Departamento de Comunicação. Universidade Salgado de Oliveira, 2006.
PFÜTZENREUTER, Edson. P. A linguagem do terror nos videogames. In: Lucilinda Teixeira. (Org.). Leituras intersemióticas. Manaus: Editora da UNAMA, 2008.
Santaella, Lucia. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora, visual e verbal. 3ª edição. São Paulo: Iluminuras, 2005.
_____.Semiótica aplicada. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.
_____.Linguagens líquidas na era da mobilidade. São Paulo: Paulus, 2007.
_____.Lúcia; NÖTH, W. Estratégias semióticas da publicidade. 1. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2010.
_____. Imagem: cognição, semiótica e mídia. São Paulo: Iluminuras, 2001.
_____.Lucia; Pereira, M. F. (orgs.) Mapa do jogo. A diversidade cultural dos games. 1. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2009.
SOUZA JÚNIOR, P. C.. A interatividade no jogo eletrônico Shadow of the Colossus. Estudos Semióticos (USP), v. 5, p. 52-59, 2009.
SPENCE, Lewis. Myth and Ritual in Dance, Game and Rhyme. Watts, 1947.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.