THE USE OF THE SMARTPHONE IN THE TELEVISION JOURNALISM PRODUCTION:
A STUDY OF JORNAL NACIONAL
Keywords:
Smartphone, Television News, News production routineAbstract
This article aims to analyze the use of smartphones in the journalist’s work routine and in the process of television news. The focus is to identify in which situations and frequencies the device is employed. The study is based on a bibliographical research, in addition to a 12-day monitoring of Jornal Nacional, from Rede Globo, which allowed the identification of four categories that illustrate the use of smartphones. Changes were noted in the television production generated by the use of the smartphone as a work tool, which guarantees more agility to journalists and as a device that allows new language opportunities.
Downloads
References
CARMO, Fernando Corrêa do. Jornalismo móvel: um estudo do noticiário produzido para celulares. 2008. 113 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Faculdade Cásper Líbero, São Paulo, 2008. Disponível em: https://casperlibero.edu.br/wp-content/uploads/2014/02/01-Jornalismo-M%C3%B3vel.pdf. Acesso em: 29 mar. 2019.
COUTINHO, Iluska. Telejornalismo no Brasil: um olhar sobre os reflexos do padrão americano. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Intercom. Anais. Rio de Janeiro, 2005. p. 1-12.
DUARTE, Jorge. Entrevista em profundidade. In: Duarte, Jorge; Barros, Antônio (org.). Métodos e Técnicas de Pesquisa Em Comunicação. São Paulo: Editora Atlas, 2ª edição, 2006.
FONSECA JÚNIOR, Wilson Corrêa da. Análise de conteúdo. In: Duarte, Jorge; Barros, Antônio (org.). Métodos e Técnicas de Pesquisa Em Comunicação. São Paulo: Editora Atlas, 2ª edição, 2006.
GSMA. The mobile economy 2018. London: GSMA, 2018. Disponível em: https://www.gsma.com/mobileeconomy/wp-content/uploads/2018/05/The-Mobile-Economy-2018.pdf. Acesso em: 2 fev. 2019.
IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua – PNAD Contínua: Acesso à internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal, 2018. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/trabalho/17270-pnad-continua.html?edicao=27138&t=downloads. Acesso em: 25 jul. 2020.
KANTAR Ibope. Audiência do Horário Nobre: 15 mercados – 03/12/2018 a 09/12/2018. Disponível em: https://www.kantaribopemedia.com/audiencia-do-horario-nobre-15-mercados-0312-a-09122018/. Acesso em: 19 fev. 2019.
KANTAR Ibope. Audiência do Horário Nobre: 15 mercados – 13/07/2020 a 19/07/2020. Disponível em: https://www.kantaribopemedia.com/dados-de-audiencia-nas-15-pracas-regulares-com-base-no-ranking-consolidado-13-07-a-19-07-2020/. Acesso em: 25 jul. 2020.
MACHADO, Elias. O ciberespaço como fonte para os jornalistas. Covilhã: BOCC, 2003. Disponível em: https://bit.ly/1tFcN5V. Acesso em: 20 set. 2018.
MARTINS, Maura Oliveira. Novos efeitos de real concretizados pelas máquinas de visibilidade: reconfigurações no telejornalismo perante a ubiquidade das câmeras onipresentes e oniscientes. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação). Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2015.
MARTINS, Rosangela Gonçalves; BARBOSA, Alexandre. Tragédia da Boate Kiss: o Papel das Redes Sociais na Cobertura Jornalística do Programa Fantástico, da Rede Globo de Televisão. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Intercom. Anais. São Paulo, 2016. p. 1-15.
MARTINS, Simone Teixeira. A construção da notícia: sobre a influência da TV – e do telejornalismo – no Brasil. In: Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sudeste. Anais. Rio de Janeiro, 2009. p. 1-14.
Meirelles, Fernando S.. 29ª Pesquisa anual de administração e uso de tecnologia da informação nas empresas. São Paulo: FGV, 2018. Disponível em: https://eaesp.fgv.br/sites/eaesp.fgv.br/files/pesti2018gvciappt.pdf. Acesso em: 1 maio 2019.
MICÓ, Josep Lluís. Informar a la TDT: noticies, reportatges i documentals a la nova televisió. Barcelona: Trípodos, 2007.
MIEL, Persephone; FARIS, Robert. News and information as digital media come of age. Cambridge, MA: Berkman Center for Internet and Society at Harvard University, 2008.
PATERNOSTRO, Vera Íris. O texto na TV: manual de telejornalismo. Rio de Janeiro: Campus, 2006.
PAVLIK, John V. Ubiquidade: o 7º princípio do jornalismo na era digital. In: CANAVILHAS, João (org.). Webjornalismo: 7 características que marcam a diferença. Covilhã: LabCom, 2014. p. 159-183.
PENA, Felipe. Teoria do jornalismo. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2008.
PEREIRA, Fábio Henrique; ADGHIRNI, Zélia Leal. O jornalismo em tempos de mudanças estruturais. Intexto, v. 1, n. 24, p. 38-57, 2011.
REUTERS. Digital News Report 2020. Disponível em: http://www.digitalnewsreport.org/survey/2020/brazil-2020/. Acesso em: 25 jul. de 2020.
REZENDE, Guilherme Jorge de. Telejornalismo no Brasil: um perfil editorial. São Paulo: Summus, 2000.
ROSSI, Edson. Com boom no uso do celular, vídeo na vertical muda paradigma de filmagem. Folha de S.Paulo, São Paulo, 15 set. 2017. Disponível em: https://bit.ly/2SrDNef. Acesso em: 10 jun. 2018.
SILVA, Fernando Firmino da. Jornalismo móvel digital: uso das tecnologias móveis e a reconfiguração das rotinas de produção da reportagem de campo. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura Contemporâneas), Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013.
SOARES, Thiago; ONOFRE, Raíssa Lima. Telejornalismo e WhatsApp: construindo a notícia. Âncora: Revista Latino-americana de Jornalismo, João Pessoa, v. 3, n. 2, p. 68-106, 2016.
SOUZA, Florentina das Neves; PIVETA, Patrícia. A evolução tecnológica na edição do telejornalismo. Revista Famecos: mídia, cultura e tecnologia, Porto Alegre, v. 18, n. 2, p. 431-445, 2011.
SOUZA FILHO, Washington José. A transformação da tecnologia: mudanças das rotinas de edição da notícia nos telejornais do Brasil e de Portugal. 2015. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação), Universidade da Beira Interior, Covilhã, 2015.
THEOHARIDOU, Marianthi; MYLONAS, Alexios; GRITZALIS, Dimitris. A risk assessment method for smartphones. In: INFORMATION SECURITY AND PRIVACY CONFERENCE. Proceedings, Berlin, Springer, 2012. p. 443-456.
TOURINHO, Carlos Alberto Moreira. Telejornalismo: em busca de um novo paradigma. Estudos em Jornalismo e Mídia, v. 7, n. 1, p. 19-29, 2010.
VIEIRA, Giovanna Conceição. Telejornalismo em transformação: as mudanças causadas pelo processo de legitimação dos smartphones nas redações. Dissertação (Mestrado profissional em produção jornalística e mercado), Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2020.
WOLF, Mauro. Teorias das comunicações de massa. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.