AUDIOVISUAL TECNOLOGIES, SPACE AND TIME. NOTES ON CONVERGENCIES, INTERSECCTIONS AND RUPTURES.
Keywords:
audiovisual technologies, space and time, audiovisual industriesAbstract
This paper is a report about research experiments on permanent technological questions in audiovisual environments and their effects in space and time, inspired by the ideas of Harold A. Innis. These experiments aim to organize notes on intersections and convergencies between technological patterns stablished by the moving pictures, dealing with ruptures that guides to the establishment of new technological environments as characteristics of the contemporary audiovisual space. The purpose is to identify technological milestones and their consequences in order to organize reflections about changes in the dynamics of production and circulation audiovisual systems.
Downloads
References
AUTOR. Notas sobre o bias tecnológico do cinema. In: CATANI, Afrânio Mendes; FABRIS, Mariarosaria; GARCIA, Wilton. (Org.). Estudos de Cinema SOCINE Ano VI. São Paulo: Nojosa Edições, 2005, v. 6, p. 61-68.
AUTOR. Comunicação e indústria audiovisual. Cenários tecnológicos e institucionais do Cinema Brasileiro na década de 1990. Porto Alegre: Editora Sulina, 2009.
AUTOR. Tensões e transformações tecnológicas. A gênesis industrial do cinema revisitada. In: GERBASE, Carlos: GUTFREIND, Freitas Cristiane (Org.). Cinema em Choque. Diálogos e rupturas. Porto Alegre: Sulina: 2013.
AUTOR. Interseções tecnológicas, espaço e tempo. O bias do audiovisual. In: VASSALO DE LOPES, Maria Imacolata; RIBEIRO, Nelson; CASTRO, Gisela G. S.; BURNAY, Catarina Duff.(Org.). Comunicação, diversidade e tolerância – XV Congresso Iberoamericano de Comunicação IBERCOM. São Paulo-Lisboa: ECA-Universidade de São Paulo, FCH-Universidade Católica Portuguesa, 2018, v.l. 01, p. 4784-4792.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era da sua reprodutibilidade técnica. In: Benjamim e a obra de arte. Técnica, imagem e recepção. CAPISTRANO, Tadeu (org.). Tradução Marijane Lisboa e Vera Lisboa. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
COHEN-SÉAT, Gilbert. Essai sur les principes d`une Philosofie du Cinéma. Paris: P.U.F., 1946.
CRETON, Laurent. Économie du Cinéma, perspectives stratégiques. Paris: Nathan, 1994.
Digital Cinema Iniciatives: disponível em: https://www.dcimovies.com/. Acesso em: 05/10/2019.
HANSEN, Miriam. Benjamim, cinema e experiência: a flor azul na terra da tecnologia. In: Benjamim e a obra de arte. Técnica, imagem e recepção. CAPISTRANO, Tadeu (org.). Tradução Marijane Lisboa e Vera Lisboa. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
INNIS, Harold A. The bias of communication. Toronto: University of Toronto Press, 1991.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2008.
Eastman Kodak Company: disponível em: https://www.kodak.com/BR/pt/motion/customers/productions/default.htm. Acesso em: 09/10/2019.
KRACAUER, Siegfried. Teoria del cine. La redención de la realidade física. Barcelona: Paidos, 1996.
MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix. 1974.
METZ, Cristian. Linguagem e Cinema. São Paulo: Perspectiva 1980.
MURCH, Walter. Num piscar de olhos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2004.
SADOUL, Georges. O Cinema, sua arte, sua técnica, sua economia. Tradução: Luiz e Thais L. de Vasconcelos. Ed. Casa do Estudante do Brasil. Rio de Janeiro, 1951.
TOULET, Emmanuelle. O Cinema, invenção do Século. Tradução: Eduardo Brandão. Ed. Objetiva. Rio de Janeiro, 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.