AUDIOVISUAL TECNOLOGIES, SPACE AND TIME. NOTES ON CONVERGENCIES, INTERSECCTIONS AND RUPTURES.

Authors

  • João Guilherme Barone Reis e Silva PUCRS

Keywords:

audiovisual technologies, space and time, audiovisual industries

Abstract

This paper is a report about research experiments on permanent technological questions in audiovisual environments and their effects in space and time, inspired by the ideas of Harold A. Innis.  These experiments aim to organize notes on intersections and convergencies between technological patterns stablished by the moving pictures, dealing with ruptures that guides to the establishment of new technological environments as characteristics of the contemporary audiovisual space. The purpose is to identify technological milestones and their consequences in order to organize reflections about changes in the dynamics of production and circulation audiovisual systems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Guilherme Barone Reis e Silva, PUCRS

Doutor em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, PUCRS (2005). Professor Titular da Escola de Comunicação, Artes e Design FAMECOS, atuando na área de cinema e audiovisual. Professor permanente do PPGCOM, vinculado à Linha de Pesquisa Culturas e Tecnologias das Imagens e dos Imaginários. Coordenador do Laboratório de Pesquisas Audiovisuais, LAPAV, do PPGCOM-PUCRS, sediado no Centro Tecnológico Audiovisual do RS, TECNA.

References

ACLAND, Charles R.; BUXTON, William J. (Org.). Harold Innis in the New Century. Reflections and refractions. Montreal, Kingston, London: McGill-Queens University Press, 1999.

AUTOR. Notas sobre o bias tecnológico do cinema. In: CATANI, Afrânio Mendes; FABRIS, Mariarosaria; GARCIA, Wilton. (Org.). Estudos de Cinema SOCINE Ano VI. São Paulo: Nojosa Edições, 2005, v. 6, p. 61-68.

AUTOR. Comunicação e indústria audiovisual. Cenários tecnológicos e institucionais do Cinema Brasileiro na década de 1990. Porto Alegre: Editora Sulina, 2009.

AUTOR. Tensões e transformações tecnológicas. A gênesis industrial do cinema revisitada. In: GERBASE, Carlos: GUTFREIND, Freitas Cristiane (Org.). Cinema em Choque. Diálogos e rupturas. Porto Alegre: Sulina: 2013.

AUTOR. Interseções tecnológicas, espaço e tempo. O bias do audiovisual. In: VASSALO DE LOPES, Maria Imacolata; RIBEIRO, Nelson; CASTRO, Gisela G. S.; BURNAY, Catarina Duff.(Org.). Comunicação, diversidade e tolerância – XV Congresso Iberoamericano de Comunicação IBERCOM. São Paulo-Lisboa: ECA-Universidade de São Paulo, FCH-Universidade Católica Portuguesa, 2018, v.l. 01, p. 4784-4792.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era da sua reprodutibilidade técnica. In: Benjamim e a obra de arte. Técnica, imagem e recepção. CAPISTRANO, Tadeu (org.). Tradução Marijane Lisboa e Vera Lisboa. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

COHEN-SÉAT, Gilbert. Essai sur les principes d`une Philosofie du Cinéma. Paris: P.U.F., 1946.

CRETON, Laurent. Économie du Cinéma, perspectives stratégiques. Paris: Nathan, 1994.

Digital Cinema Iniciatives: disponível em: https://www.dcimovies.com/. Acesso em: 05/10/2019.

HANSEN, Miriam. Benjamim, cinema e experiência: a flor azul na terra da tecnologia. In: Benjamim e a obra de arte. Técnica, imagem e recepção. CAPISTRANO, Tadeu (org.). Tradução Marijane Lisboa e Vera Lisboa. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

INNIS, Harold A. The bias of communication. Toronto: University of Toronto Press, 1991.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2008.

Eastman Kodak Company: disponível em: https://www.kodak.com/BR/pt/motion/customers/productions/default.htm. Acesso em: 09/10/2019.

KRACAUER, Siegfried. Teoria del cine. La redención de la realidade física. Barcelona: Paidos, 1996.

MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix. 1974.

METZ, Cristian. Linguagem e Cinema. São Paulo: Perspectiva 1980.

MURCH, Walter. Num piscar de olhos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2004.

SADOUL, Georges. O Cinema, sua arte, sua técnica, sua economia. Tradução: Luiz e Thais L. de Vasconcelos. Ed. Casa do Estudante do Brasil. Rio de Janeiro, 1951.
TOULET, Emmanuelle. O Cinema, invenção do Século. Tradução: Eduardo Brandão. Ed. Objetiva. Rio de Janeiro, 1988.

Published

2020-06-11

How to Cite

BARONE REIS E SILVA, J. G. AUDIOVISUAL TECNOLOGIES, SPACE AND TIME. NOTES ON CONVERGENCIES, INTERSECCTIONS AND RUPTURES. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 48–64, 2020. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/482. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos