NÍVEIS DE ENGAJAMENTO NAS NARRATIVAS DO PRODUCT PLACEMENT A PARTIR DAS ESTRATÉGIAS TRANSMÍDIA

Authors

  • Aline Rebeca Amorim Rodrigues da Cunha Sobral UNINASSAU
  • Rogério Luiz Covaleski UFPE

Keywords:

Product placement, Soap opera, Transmedia Narrative, Engagement, publicity

Abstract

The union of the advertisibng to the telenovelas gains new opportunities of expansion and engagement of the public from the transmedia storytelling. This research is based on the concepts of participatory culture, transmedia storytelling (JENKINS, 2009), product placement (PALACIOS, 2010) and hybrid advertising (COVALESKI, 2010), aiming at understanding advertising strategies for public engagement. We used examples of product placement transmedia inserted in telenovelas, from the methods of bibliographic research and content analysis. It was verified that the strategies used in advertising inserts in telenovelas seek to influence the perception of brands by the public in different levels of engagement, depending on the objectives.

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Author Biographies

Aline Rebeca Amorim Rodrigues da Cunha Sobral, UNINASSAU

Mestra em Comunicação pela UFPE, pesquisadora no Grupo de Pesquisa "Publicidade híbrida e narrativas de consumo" e professora nas instituições UNINASSAU, UNIBRA e Faculdade Santa Helena.

Rogério Luiz Covaleski, UFPE

Doutor em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP, com pós-doutoramento pela Universitat Pompeu Fabra (Barcelona). É autor dos livros “Cinema, publicidade, interfaces” (2009), “Publicidade híbrida” (2010), entre outros. Coordena o Grupo de Pesquisa "Publicidade híbrida e narrativas de consumo". É professor permanente do Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Federal de Pernambuco.

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Published

2019-09-26

How to Cite

SOBRAL, A. R. A. R. da C.; COVALESKI, R. L. NÍVEIS DE ENGAJAMENTO NAS NARRATIVAS DO PRODUCT PLACEMENT A PARTIR DAS ESTRATÉGIAS TRANSMÍDIA. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 120–136, 2019. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/457. Acesso em: 3 jul. 2024.