STRATEGIC COMMUNICATION IN THE BRAZILIAN FOOTBALL: STUDY ON 2018 NATIONAL CHAMPIONS IN THE COPA LIBERTADORES 2019

Authors

  • Fernando Jesus da Rocha Universidade da Beira Interior
  • Fábio Giacomelli Universidade da Beira Interior

Keywords:

Communication, strategy, soccer, transmedia storytelling, dialogical loop

Abstract

This study consists of an analysis of the strategic communication of social media - Facebook, Twitter, Instagram and Youtube - in the official accounts of the Sociedade Esportiva Palmeiras and Esporte Clube Cruzeiro, during the three days before its debut in the Copa Libertadores de América edition 2019. For this, we used the methodology of content analysis (BARDIN, 1977). The objective was to identify, from this corpus, the use of transmedia storytelling as a strategic digital resource, defined using parameters designed by Henry Jenkins (2009), and the use of the dialogic loop, concept of Kent and Taylor (1998), to communication and feedback among its publics. From the results obtained, it is thought that this study can contribute to the discussion, improvement and optimization of the use of digital platforms and communication strategies of Brazilian soccer clubs.

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Author Biographies

Fernando Jesus da Rocha, Universidade da Beira Interior

Administrador (Cesuca). Pós-Graduado em Comunicação e Marketing (Senac) e mestrando em Comunicação Estratégica - Publicidade e Relações Públicas, na Universidade da Beira Interior

Fábio Giacomelli, Universidade da Beira Interior

Jornalista (UNIPAMPA). Mestre em Jornalismo (UBI, Portugal) e doutorando em Ciências da Comunicação na Universidade da Beira Interior. Pesquisador associado ao LabCom.IFP - Laboratório de Comunicação Online da UBI.

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Published

2019-09-26

How to Cite

ROCHA, F. J. da; GIACOMELLI, F. STRATEGIC COMMUNICATION IN THE BRAZILIAN FOOTBALL: STUDY ON 2018 NATIONAL CHAMPIONS IN THE COPA LIBERTADORES 2019. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 137–159, 2019. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/453. Acesso em: 3 jul. 2024.