SOCIAL TV VIEWER SKILLS

Authors

  • Melissa Ribeiro Almeida Centro Universitário Estácio Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.4322/2179-1465.027

Keywords:

Television, Social TV, Media Literacy, Cognitive Skills

Abstract

The article analyzes the cognitive, social, sensory and material implications of multiscreen behavior in television consumption, especially the skills demanded from the viewer for practices of Social TV. The introduction of television in the convergence environment points to audience practices which need to be better identified and problematized. The article presents a portion of the results of empirical research, who analyzed the interaction of viewers of The Voice Brasil and MasterChef Brasil along three seasons, in three social networks (Twitter, Facebook and WhatsApp). The study points out seven skills needed by the viewer for Social TV practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDERSON, C. A Cauda Longa: do mercado de massa para o mercado de nicho. Tradução de Afonso da Celso da Cunha Serra. Rio de Janeiro: Elsevier, 2006.
BLAKE, J. Television and The Second Screen: Interactive TV in the age of social participation. London e New York: Routledge, 2017.
CLARK, A. Mindware: an introduction to the philosophy of cognitive science. New York/Oxford: Oxford University Press, 2001.
COULDRY, N. Liveness, "Reality" and the Mediated from Television to the Mobile Phone. In: The Communication Review, vol. 7, n.4, p. 353-361, 2004.
DAVENPORT, T.; BECK, J. The Attention Economy. Boston: Harvard Business School Press, 2001.
FERRÉS, J; PISCITELLI, A. Competência midiática: proposta articulada de dimensões e indicadores. Lumina, vol.9, n.1, p.1-16, 2015.
GUMBRECHT, H. U. Produção de Presença: o que o sentido não conseguiu transmitir. Tradução Ana Isabel Soares. Rio de Janeiro: Contraponto: Ed.PUC-RIO, 2010.
HASSOUN, D. Tracing Attentions: Toward an Analysis of Simultaneous Media Use. Television and New Media, vol.15, n.4, p.271-288, 2014.
HUTCHINS, E. Distributed cognition. 2000. Disponível em: http://files.meetup.com/410989/DistributedCognition.pdf. Acesso em 05 de fevereiro de 2018.
JENKINS, H. Cultura da Convergência. Tradução de Susana Alexandria. São Paulo: Aleph, 2008.
JOHNSON, Steven. Cultura da interface: como o computador transforma nossa maneira de criar e comunicar. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.
JOHNSON, S. Surpreendente! A televisão e o videogame nos tornam mais inteligentes. Rio de Janeiro: Elsevier, 2005.
LATOUR, B. Reagregando o social: uma introdução à teoria Ator-Rede. Salvador: Edufba e Bauru: Edusc, 2012.
LIVINGSTONE, S. Internet literacy: a negociação dos jovens com as novas oportunidades on-line. Matrizes, vol.4, n.2, p. 11-42, 2011.
MANOVICH, L. The Language of New Media. MIT Press: 2001.
MARINELLI, A.; Andò, R. Multiscreening and Social TV: the changing landscape of TV consumption in Italy. View, vol.3, n.6, p. 24-36, 2014.
NORMAN, D. Distributed cognition. In: ____.Things that make us smart: defending human attributes in the age of the machine. Cambridge: Perseus Books, 1993.
PERANI, L. Interfaces gráficas e os elementos lúdicos: aproximações para um estudo comunicacional. Dissertação (Mestrado em Comunicação). Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.
PROULX, M.; SHEPATIN, S. Social TV: how marketers ca reach and engage audiences by connecting television to the web, social media and mobile. New Jersey, John Wiley & Sons, Inc., 2012, 272p.
RECUERO, R. A conversação em rede: comunicação mediada pelo computador e redes socias na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2014.
RÉGIS, F. Práticas de Comunicação e Desenvolvimento Cognitivo na Cibercultura. XIX Encontro da Compós, PUC, Rio de Janeiro, RJ, junho de 2010.
RÉGIS, F; AUDI, G.; MAIA, A. Do letramento ao letramento midiático: práticas e competências cognitivas na cibercultura. XXXVII Congresso brasileiro de Ciências da Comunicação – INTERCOM. Foz do Iguaçu, PR, 02 a 05 de setembro de 2014.
RODRIGUES, R. T. P. Modos de leitura do jovem brasileiro contemporâneo: um estudo dos audiolivros e dos livroclipes. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura), Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ, Escola de Comunicação – ECO, 2015. 2vols.
SALVUCCI, D; TAATGEN, N. The multitasking mind. New York: Oxford Univestiy Press, 2011.
SCOLARI, C. A. Literacia transmedia na nova ecologia mediática, 2018. Disponível em: http://transmedialiteracy.upf.edu/sites/default/files/files/TL_whit_port.pdf. Acesso em 10 de julho de 2018.
SANTAELLA, L. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2004.
SIBILIA, P. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
WOLTON, D. Elogio do grande público: uma teoria crítica da televisão. Tradução: José Rubens Siqueira. São Paulo: Editora Ática, 1996.

Published

2019-04-06

How to Cite

ALMEIDA, M. R. SOCIAL TV VIEWER SKILLS. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 9, n. 3, p. 89–106, 2019. DOI: 10.4322/2179-1465.027. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/417. Acesso em: 3 jul. 2024.