CHILDHOOD AND YOUTUBE:
THE CHILDREN’S RECEPTION OF DIGITAL AUDIOVISUAL NARRATIVES
Keywords:
reception, performances, mediations, vlog, cultureAbstract
This article discusses about the mediations between the cultural context of Brazilian society and the process of meaning negotiation made by the children's audience with the videos digitally distributed by youtubers. The methodologies which guide this text are the focus group and the bibliographic research. It presents results from an empirical research that investigated the perceptions of YouTube users about performance in communication and thinks about them as from Performance Studies and Mediation Theory. The discussions in field highlighted the tendency of the collaborators to associate the youtubers’ performance with an authentic and improvised discourse.
Downloads
References
BURGESS, J; GREEN, J. YouTube e a revolução digital: como o maior fenômeno da cultura participativa transformou a mídia e a sociedade. São Paulo: Aleph, 2009.
COGO, Denise; BRIGNOL, Liliane. “Redes sociais e os estudos de recepção na internet”. Revista Matrizes, São Paulo, ano 4, nº 2, jan/jun - 2011.
COSTA, M. E. B. “Grupo Focal”. In: BARROS, A. T., JUNQUEIRA, R. D., Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2ª edição. São Paulo: Editora Atlas, 2005, p. 180-192.
ESCOSTEGUY, Ana Carolina. “Circuitos de cultura/circuitos de comunicação: um protocolo analítico de integração da produção e da recepção”. Revista CMC - comunicação, mídia e consumo, São Paulo, v. 4, nº 11, 2007.
JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2009.
LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Loyola, 2015.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. “Pistas para entre-ver meios e mediações”. In: prefácio à 5a
edição castelhana incluída na reimpressão de Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2003.
MARQUES, A. C. S.; ROCHA, S. M. “A produção de sentidos nos contextos de recepção: em foco o grupo focal”. Revista Fronteiras - estudos midiáticos, Porto Alegre, v VII, nº 1, janeiro/abril - 2006.
MONTAÑO, Sonia. “A construção do usuário na cultura audiovisual do YouTube”. Revista Famecos - mídia, cultura e tecnologia. Porto Alegre, v. 24, nº 2, maio/agosto - 2017.
MOTA, Mauricio e PEDRINHO, Suzana. “Conciliando pensar e fazer com o YouTube, ou a “fábrica de presentes””. In: BURGESS, Jean; GREEN, Joshua. Youtube e a revolução digital: como o maior fenômeno da cultura participativa está transformando a mídia e a sociedade. São Paulo: Aleph, 2009.
SAGGIN, Lívia; BONIN, Jiani. “Problematizações para pensar as apropriações/produções digitais de jovens”. In: XXV Encontro Anual da Compós, 2016, Goiânia: Universidade Federal de Goiás.
SIBILIA, Paula. “Autenticidade e performance: a construção de si como personagem visível”. Revista Fronteiras – estudos midiáticos, Porto Alegre, v. 17, nº 3, set/dez - 2015.
STUMPF, I. R. C. “Pesquisa bibliográfica”. In: BARROS, A. T., JUNQUEIRA, R. D., Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2ª edição. São Paulo: Editora Atlas, 2005, p. 51-61.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.