education and contemporary digital media: online trends, literacies and cross-platform skills

Authors

  • Paulo Cesar da Silva Teles Universidade Estadual de Campinas
  • Karla Isabel Souza Universidade de Campinas
  • Marciel Aparecido Consani Universidade de São Paulo
  • Fabiana Grieco Cabral de Mello Vetritti Universidade de São Paulo / Senac - SP

Keywords:

Communication and Education, Media and informational skills, Informational design, Interactive Narratives, Online educatio

Abstract

This manuscript brings us a brief theoretical of a group of tendencies that rise on the interface among technology, media and education concerns. The themes discussed here are linked to contextual contemporaneity with regard to the applications, uses and demands for competences that are transversal to the knowledge areas on communication, art, education, information technology, as well as to possible adds that may occur from other areas, via “theme" (subject to be treated) or "complementary" (technical specific skills for the production and development of a particular content, product or system).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Cesar da Silva Teles, Universidade Estadual de Campinas

Doutor em Comunicação e Semiótica (PUC-SP, 2009) com Pos-Doutorado pela ECA/USP (2015). É professor da Unicamp nos cursos de graduação em Comunicação Social - Midialogia e Artes Visuais, no curso de Especialização em Design (Instituto de Artes) e no curso de especialização em Jornalismo Científico, e mestrado em Divulgação Científica (Labjor). É também midiartista.

Karla Isabel Souza, Universidade de Campinas

Mestre e Doutora em Educação pela Unicamp - Universidade Estadual de Campinas com Pós Doutorado em Educação e Tecnologia pela Universidad Alcalá Henares na Espanha como bolsista CAPES. Pesquisadora colaboradora do LANTEC - FE - UNICAMP - Laboratório de Inovação Tecnológica Aplicada à Educação da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas.

Marciel Aparecido Consani, Universidade de São Paulo

Marciel Aparecido Consani é doutor em Ciência da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP, 2008) com pós-doutorado junto ao Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas (IA-UNICAMP). Atualmente é professor do curso de Licenciatura em Educomunicação do Centro de Comunicação e Artes (CCA) da ECA/USP.

Fabiana Grieco Cabral de Mello Vetritti, Universidade de São Paulo / Senac - SP

Fabiana Grieco Cabral de Mello Vetritti é Doutora em Ciências da Comunicação (PPGCOM) pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP, 2017) e Pesquisadora Associada do NACE Escola do Futuro - USP. Docente e coordenadora do Bacharelado em Publicidade e Propaganda do Centro Universitário Senac - Santo Amaro e da Pós-graduação Gestão de Comunicação em Mídias Digitais.

References

ARK, T. 8 princípios da gamificação produtiva. Disponível em http://porvir.org/8-principios-da-gamificacao-produtiva/ Acesso em 10 nov. 2017.

ANDERSON T. & DRON, J. (2012). Três Gerações da Pedagogia de Educação a Distância. Revista EaD em Foco, Rio de Janeiro, Nov/2012.

CHARTIER, R.(2010). Escutar os mortos com os olhos. São Paulo: Revista Estudos Avançados. v.24, n. 69.

COLL, C. (2008). Educación y aprendizaje en el siglo XXI: Nuevas herramientas, nuevos escenarios, nuevas finalidades in.: COLL, Cesar. Psicología de la Educación Virtual. Ediciones Morata.

COMPARATO, D. (1995) Da criação ao roteiro: o mais complero guia de escrever para televisãso e cinema. Rio de Janeiro: Ed. Rocco.

COSTES, K. e ELLISON, A. (2012). An introduction to information design. London: Lajurence KMing Publishing Ltd.

DUBOIS, F. (1990). O ato fotográfico. Campinas, Papirus, 1990. EISENSTEIN, S. (2002). O sentido do filme. Rio de Janeiro: Ed. Jorge Zahar.

EISENSTEIN, S. (2002). O sentido do filme. Rio de Janeiro: Ed. Jorge Zahar.

FILATRO, A. (2008). Design Instrucional na Prática. São Paulo, Pearson..

FERREIRO, E. (2003). Com todas as letras. Cortez, São Paulo.

FREIRE, P. (1982) Ação cultural para a liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

___________. (2005) Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

GRIZZLE, A. (2016). Alfabetização midiática e informacional: diretrizes para a formulação de políticas e estratégias. Alton Grizzle, Penny Moore, Michael Dezuanni e outros. Brasília: UNESCO, Cetic.br. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002464/246421POR.pdf. Acesso em 27 out. 2017.

GUATTARY, F. (1992). Caosmose: um novo paradigma estético. São Paulo. Ed. 34.

JENKINS, H. (2006). Convergence Culture. New York university Press.

___________. (2014). Cultura da conexão. São Paulo: Aleph.

JUUL. J. (2005). Half-real: video games between real rules and fictional worlds. Cambridge: MIT Press

LÉVY, P. Cibercultura. (1999). São Paulo: Ed. 34.

Marco de Avaliação Global da Alfabetização Midiática e Informacional (AMI): disposição e competências do país. Brasília: UNESCO, Cetic.br, 2016. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002463/246398POR.pdf. Acesso em 27 nov. 2017.

MOORE, M. G. Teoria da Distância Transacional. In Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância. São Paulo, ago/2002.

MURRAY, J. (2001). Hamlet no Hollodeck - o futuro da narrativa no ciberespaço. São Paulo: Unesp / Itau Cultural.

PALLOFF, Rena; PRATT, Keith. (2002). Construindo comunidades de aprendizagem no ciberespaço. Porto Alegre: Artmed.

PASSARELLI, Brasilina; AZEVEDO, José Manuel (Orgs.) (2010). Atores em rede: olhares luso-brasileiros. São Paulo: Senac.

Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros: TIC domicílios 2016 - Survey on the use of information and communication technologies in brazilian households: ICT households 2016 [livro eletrônico]/Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR [editor]. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2017. Disponível em: http://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/TIC_DOM_2016_LivroEletronico.pdf. Acesso em 27 nov. 2017.

PIAGET, Jean. A Linguagem E O Pensamento Da Criança (1973). Rio de Janeiro: Fundo de Cultura.

PARENTE. A, Narrativa e modernidade: os cinemas não narrativos do pós-guerra. (2000). Campinas: Papirus.

RHEINGOLD, H. A Comunidade Virtual. (1996). Lisboa: Gradiva.

TAPSCOTT, Don; WILLIAMS, Anthony. D. The Prosumers. (2007) In: Wikinomics: how mass collaboration changes everything. New York: Penguin Books.

TOFFLER, Alvin. A terceira onda. 8ª. ed. (1980). Rio de Janeiro: Record.

SOARES, Ismar de O. Educomunicação: Propostas para a reforma do Ensino Médio. (2011). São Paulo, Ed. Paulinas.

SCORSIM, E. A função das TVs Educativas. Gazeta do Povo. 29 jul. 2009. Disponível em http://www.gazetadopovo.com.br/opiniao/artigos/a-funcao-das-tvs-educativas-br3fgv1dczfvfdmwk2kprijpq acesso em 20 nov. 2017.

TORI, R. Educação sem Distância. (2010) São Paulo, SENAC.

VYGOTSKY, L. S.. Pensamento e Linguagem. (2010). São Paulo: Martins Fontes.

WILSON, Carolyn et al. Alfabetização midiática e informacional: currículo para a formação de professores. (2013). Brasília: UNESCO, UFTM. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002204/220418por.pdf Acesso em 27 nov. 2017.

Published

2017-12-18

How to Cite

TELES, P. C. da S.; SOUZA, K. I.; CONSANI, M. A.; VETRITTI, F. G. C. de M. education and contemporary digital media: online trends, literacies and cross-platform skills. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 77–97, 2017. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/336. Acesso em: 3 jul. 2024.