audiovisual formats at the connective digital ecosystem: particularities and challenges

Authors

  • Gabriel Bouhid Barradas Universidade Federal do Rio de Janeiro http://orcid.org/0000-0002-1839-0567
  • Vicente Nepomuceno Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro
  • João Pedro Peiter Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro
  • Rodrigo Moraes Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Keywords:

Strategy, Business Model, Multiplatform, Video on demand, Pay TV

Abstract

Through a business scenario analysis, we tried to describe the obstacles found in the transition from a small Brazilian channel to a multiplatform model. The action-research method was used, which involves active participation of people involved with the organization through the authors' experience in channel tasks and interviews with managers, employees and other professionals working in the supply chain. It is concluded that it is possible for this type of organization to enter the market, but the high barriers caused by the relations between and with big enterprises impose serious restrictions on the growth and success of multiplatform models.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriel Bouhid Barradas, Universidade Federal do Rio de Janeiro

COPPE/UFRJ, Mestre em Engenharia de Produção, área de Gestão e Inovação. Pesquisador no LOCus/UFRJ  – Laboratório de Operações Intensivas em Conhecimento. Gerente de Operações no CINEBRASiLTV

Vicente Nepomuceno, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

COPPE/UFRJ, Mestre em Engenharia de Produção, área de Gestão e Inovação. Pesquisador no LOCus/UFRJ  – Laboratório de Operações Intensivas em Conhecimento. Gerente de Operações no CINEBRASiLTV

João Pedro Peiter, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

UNIRIO, Estudante de Graduação em Engenharia de Produção

Rodrigo Moraes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

UNIRIO, Estudante de Graduação em Engenharia de Produção

References

ANCINE. Valor Adicionado pelo Setor Audiovisual: Estudo Anual 2016. 06/10/2016.

ARONCHI, J. Set a Zero: A Queda das Barreiras de Entrada para os Negócios Audiovisuais. Revista GEMInIS, São Carlos, UFSCar, v. 8, n. 1, pp. 182-193, jan. / abr. 2017.

CAMEIRA, R. & PROENÇA, A. Framework do Setor de Telecomunicações. In: CAMEIRA, R. (Ed.) A Indústria de Telecomunicações e o Setor Informacional Multimídia Emergente: Estudo das Cadeias Associadas de Telecomunicações, Tecnologia da Informação e Conteúdo – a Indústria de Telecomunicações e o Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Quartet Editora & Comunicação Ltda., 2008, pp. 65-122.

CHESBROUGH, H., ROSENBLOOM, R. The role of business model incapturing value from innovation: evidence from Xerox Corporation´s technology spin-off companies. Industrial and Cooporate Change, Volume 11, number 3, pp. 529 – 555, 2002.

GALVÃO, A. A Cadeia de Valor Ramificada: Uma Ferramenta Analítica para a Análise Econômica do Setor Audiovisual. In: MOREIRA, S. (Org.) Indústria da Comunicação no Brasil: Dinâmicas da Academia e do Mercado. Rio de Janeiro: UERJ

JOHNSON, M., CHRISTENSEN, C.M. & KAGERMAN, H. Reinventing your business model. Harvard Business Review. Vol .Dec, 2008

OSTERWALDER, A. & PIGNEUR, Y. Business Model Generation: Inovação em Modelos de Negócio. Rio de Janeiro: Alta Books, 2011.

PORTER, M. The Five Competitive Forces That Shape Strategy. Harvard Business Review, janeiro 2008.

PORTER, M. How Competitive Forces Shape Strategy. Harvard Business Review, março 1979.

TEECE, D. J. Business Models, Business Strategy and Innovation. Long Range Planning, vol. 43, pp.172 – 194, 2010.

TELECO. Market Share das Operadoras de TV por Assinatura. 14/09/2017. http://www.teleco.com.br/optva.asp. Acessado em 17/11/2017

Published

2017-12-18

How to Cite

BARRADAS, G. B.; NEPOMUCENO, V.; PEITER, J. P.; MORAES, R. audiovisual formats at the connective digital ecosystem: particularities and challenges. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 4–28, 2017. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/327. Acesso em: 22 jul. 2024.