The Era of Interactive Music Videos: the production of meaning in the interactional practices of the just a reflektor experience

Authors

Keywords:

Interactive music video, Semiotics, Interactivity, Regimes of sense and interaction

Abstract

The article aims to analyze the production of meaning in interactional practices of interactive music videos, dealing with the media discursive universe as interaction space. As object of study analyzed the interactive music video Just A Band Reflektor Arcade Fire, produced in 2014. The results of the analysis, the analysis interactive clip presented in its functional structure, pre-established routines and without the possibility of breaking this programming by the recipient, an indication of its contents discursive elements that produce meaning effects of full interactivity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Sabino Caldas, Universidade Estadual Paulista – UNESP

Doutorando do Curso de Comunicação Midiática da Universidade Estadual Paulista – UNESP e membro do Grupo de Estudos Audiovisuais – GEA, Bauru, SP, Brasil;

References

BEIGUELMAN, G. Cinema além da tela. Disponível em: <http://www.desvirtual.com/cinema-do-alem-tela/>. Acesso em: 15 fev. 2013.

BURGUESS, J.; GREEN, J. YouTube e a revolução digital: como o maior fenômeno da cultura participativa está transformando a mídia e a sociedade. São Paulo: Aleph, 2009.

CALDAS, C. H. S. Videoclipe 2.0: interatividade e regimes de interação na era digital. Dissertação de mestrado. UNESP, 2013.

FIORIN, J.L. Estruturas narrativas. In: Ana Claudia de Oliveira (ed.). As interações sensíveis: ensaios de sociossemiótica. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2013, p. 435-452.

HOLZBACH, A.D. Excesso, esquizofrenia, fragmentação e outros contos: a história social de surgimento do videoclipe. In: INTERCOM, 33, 2010, Caxias do Sul. Anais do XXXIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. São Paulo: Intercom/UCS, 2010. p. 01 - 15.

JENKINS, H. Cultura da convergência. Tradução de Suzana Alexandria. São Paulo: Aleph, 2008.

LANDOWSKI, E. Interacciones arriesgadas. Tradução de Desiderio Blanco. Lima: Fondo Editorial, 2009. (Obra original publicada em 2005).

MACHADO, A. A televisão levada a sério. São Paulo: Senac, 2000.

MÉDOLA, A.S.L.D. Da TV analógica para a digital: elementos para a compreensão da práxis enunciativa. In: XV COMPÓS - Encontro Anual da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. 2006, Bauru-SP. Anais do XV COMPÓS - Encontro Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. Bauru: PPGCOM-UNESP, 2006.

______. Lógicas de articulação de linguagens no audiovisual. In: Ana Claudia de Oliveira; Lucia Teixeira. (Orgs.). Linguagens na comunicação: desenvolvimentos de semióticas sincréticas. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2009.

______.; CALDAS, C. H. S. Videoclipe em ambiente de convergência midiática: regimes de sentido e interação. Comunicação, mídia e consumo, Ano 10, volume 10, número 29, p. 121-141, 2013.

PORTO, B. Henry Jenkins: 'O jovem é o guardião da cultura'. O globo magazine, Rio de Janeiro, 25 maio 2010. Disponível em: <http://oglobo.globo.com/megazine/mat/2010/05/25/ henry-jenkins-jovem-o-guardiao-da-cultura-916689796.asp>. Acesso em: 24 jul. 2010.

SOARES, T. Sobre os Novos Rumos da Televisão Musical: MTV, You Tube e o "Fim" do Videoclipe. RUA. Revista Universitária do Audiovisual, v. 1, p. 20-31, 2008. Disponível em:<http://www.rua.ufscar.br/site/?p=681>. Acesso em: 15 fev. 2013.

Published

2017-08-29

How to Cite

SABINO CALDAS, Carlos. The Era of Interactive Music Videos: the production of meaning in the interactional practices of the just a reflektor experience. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 68–82, 2017. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/297. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.