Brazilian TV: new century, new business models

Authors

Keywords:

Open TV, Business plane, OTT, VoD, TV Everywhere, TV broadcast

Abstract

This article analyze the progress of the non-linear consumption of audiovisual content and, within this framework, to establish the strategies of the Brazilian broadcasters, whether on Open TV or Pay TV, to assure the audience. And discuss what types of business plans have been deployed by them to compete directly and indirectly with the Video-on-Demand (VoD) and OTT (Over-the-Top) services, which growby distributing content by means of audiovisual platforms, both national and international conforming the ecosystem of TV Everywhere.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANATEL. Disponível em: http://www.anatel.gov.br/institucional/ultimas-noticiass/1587-tv-paga-registra-queda-de-10-mil-assinantes-em-marco Acesso em: 14/07/2017.

BRASIL. Presidência da República. Secretaria de Comunicação Social. Pesquisa brasileira de mídia 2015: hábitos de consumo de mídia pela população brasileira. Brasília : Secom, 2014.

BRASIL. Presidência da República. Secretaria de Comunicação Social. Pesquisa brasileira de mídia 2016: hábitos de consumo de mídia pela população brasileira. Brasília : Secom, 2016.

BOURDIEU, P. La Distinction: Critique sociale du jugement. Paris: Les Éditions de Minuit. 1972.

_________. Raisons Pratiques. Paris: Éditions du Seuil. 1994.

_________. The aristocracy of culture. In D. Miller (Ed.), Consumption, critical concepts in the social sciencies (p. 239-245). London: RouHedge, 2001.

CARLON, M. Contrato e fundação, poder e midiatização: notícia do front sobre a invasão do YouTube, ocupação dos barbaros. In MATRIZes, Revista do Progama de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Universidade de São Paulo , nº 1. (jan/jul. 2013) São Paulo. ECA/USP. 2013. 121 p.

GAIO, F. Globo coloca radiodifusão em xeque. Disponível em: http://www.panoramaaudiovisual.com.br/noticias/2015-10-globo-coloca-radiodifusao-em-xeque-20472 Acesso em: 1 de novembro de 2015

HOUAISS, A.; VILLAR, M.; FRANCO, F. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009. 329 p.

MACHADO FILHO, Francisco. Uma nova visão para a televisão local. Revista da SET, Nº 160, São Paulo, p 28-30. Junho de 2016

MOURA, F. Gustavo Ramos de Globosat: Globosat Play reunirá todos los productos VOD de la empresa, Revista Produ, Miami. 16/5/2014. Disponível em: http://www.produ.com/tecnologia/noticia.html?idnoti=117247. Acesso em: 16 de novembro de 2015

______________. Antonio Guerreiro de Rede Record: Lanzamos nuestro servicio de OTT en Brasil, Revista Produ, Miami, 26/7/2015. Disponível em: http://www.produ.com/tecnologia/noticia.html?idnoti=128950 . Acesso em: 16 de novembro de 2015

_______. Base de clientes da TV por Assinatura deve chegar aos 20 milhões em 2014. Revista da SET, Nº144, São Paulo, p. 62-68. Agosto 2014

_______. Copa do Mundo em 4K por espectro. Revista da SET, Nº144, São Paulo, p. 46 - 58. Agosto 2014

_______. TV por Assinatura continua gerando valor na indústria. Revista da SET, Nº161, São Paulo, p. 42 - 45. Junho 2016

_______. TV Everywhere: La diversificación de la oferta da TV por suscripción. Revista PRODU, Miami, p.16-18. Fevereiro 2016

_______. NAB 2017: Números, análises e algoritmos em Las Vegas. Revista da SET, Nº170, São Paulo, p. 10 - 34. Junho 2017

OROZCO, G. Televisão: Causa e efeito de si mesma. In (Org.) CARLON, M.; FECHINE, Y. O fim da televisão. Rio de Janeiro. Confraria do Vento. 101 p.2014

_______. “Professores e meios de comunicação: desafios e estereótipos”, in Comunicação & Educação, Nº 10 CCA-ECA-USP/Moderna, São Paulo, p.54-58. 1997

RAMS, C. “Industrializar e compartilhar” nas empresas de M&E. Revista da SET, Nº 133, São Paulo. Disponível em: http://www.set.org.br/artigos/ed133/ed133_pag80.asp . Acesso em: 15 de novembro de 2015

SARTORI, G. Homo Videns – Televisão e Pós-pensamento (S. Neto, Trans.). Lisboa: Ed. Terramar, 2000

SILIGIANO, D. A fórmula criativa da Netflix. Revista da SET, Nº 150, São Paulo, p.94-96 Abril 2015

VERÓN, E. La semiosis social. Fragmentos de una teoría de la discursividad. Barcelona: Gedisa, 1996.

WOLF, M. Teorias da Comunicação. 5a ed. Lisboa: Editorial Presença, 2013.

______. Los Efectos Sociales de los Media (Libro de Bolsillo ed.). Madrid: Alianza Editorial, 2000.

WOLTON, D. Elogio do Grande Público: Uma teoria crítica da televisão. Porto: Editorial Asa, 2013.

Published

2017-08-29

How to Cite

CARLOS MOURA, F. Brazilian TV: new century, new business models. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 16–30, 2017. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/294. Acesso em: 3 jul. 2024.